• Carrosell

Tid för bröllop?

Nu börjar det bli dags för oss att boka tid i kyrkan. Stod på deras hemsida att man högst kunde boka ett år i förväg. Vi vill ha en ganska populär helg så det oroar mig.

Men vilken tid ska man välja? 13.00, 15.00?

Vilken tid hade/tänker ni ha?

• Svar på tråden Tid för bröllop?
  • lunagarden

Jag firade nyligen min 40-årsfest och vi började redan kl 16 och festen var inte slut förrän kl 02. Det var inga tal och ingen trerättersmiddag (buffé). Så 15.30-16 känns som en bra tid för oss, blir det tidigare är det risk att vi får stressa.

• mattiasFästmö

Vi ska gifta oss 16,00. Just därför att man inte ska behöva stressa upp på morgonen, man ska kunna ta hår och smink i sin tid, få in tid för en liten lunch (hur mycket man nu får i sig dvs) och sedan fotas. Vi ska ha middag efter så det känns ganska lagomt att börja med den vid 5 tiden

• Vi2alltid

Vi gifte oss 16, och jag hade nog valt en timme tidigare om jag vetat hur det skulle bli, vi hade middag och sen dans och sen DJ! Middagen tog mycket längre tid än vi hade trott så DJ:n hann inte spela många låtar förrän folket ville gå hem

• Katarina Michael

Beror på hur fin du ska göra dig. Som vi ska ha en frisör över till oss och sminka och fixa håret på oss alla tre. Vi ska börja vid 8 för hinner färdig alla oss tre till 14.00 då vigsel börja. På de så har vi nog en heldel att göra innan...

• Astro
    Flotten skrev 2010-07-13 22:48:18 följande:
    Om man vanligtvis börjar en fest 18 eller 19 så har jag lite svårt att förstå att en bröllopsfest måste börja mycket tidigare. Ja, jag vet att tal osv tar tid men på ett rejält 50-årskalas är det minst lika mycket tal och hyllningar  som på ett bröllop och trerätters är inte ovanligt på de fester jag varit på. Jag håller på 16!    
    Vi kommer ha fördrink, trerätters middag, brudvals och sedan tårta. För att hinna med allt behöver vi börja tidigt, speciellt som jag gärna vill kunna komma iväg till vårt hotellrum för kl 3 på morgonen...

JAg har varit på bröllop där middagen varade från kl 17 till 23, pga av alla spex o tal, och det tycker jag är för mycket. Så vi börjar tidigt för säkerhetsskull.

• KatjaB

man brukar räkna 3-4 timmar för bröllopsmiddag, och från att vigseln börjar tar det ca 2,5 innan alla kan sätta sig till bords och börja äta. Kanske kan vara bra vägledning i planeringen

• Carrosell

Tack alla för era svar. Vi har funderat och tänkt och det kommer nog bli ett bröllop vid 14 tiden. :)

• Flotten

KatjaB skrev 2010-07-15 17:02:16 följande:
    man brukar räkna 3-4 timmar för bröllopsmiddag, och från att vigseln börjar tar det ca 2,5 innan alla kan sätta sig till bords och börja äta. Kanske kan vara bra vägledning i planeringen

2.5 timme det måste ju vara väldigt olika beroende på hur långt du har till festlokalen från vigselplatsen + om du fotograferas före eller efter. Här där jag bor är det 200m mellan kyrka och en av områdets populära festlokaler tex.

• Carrosell

Jag tänker så här.

Vi kommer fota bröllopsfoton i studio ett tag innan. Vigseln börjar 14. Efter det blir det foto med föräldrar, släkt och vänner.

Efter det till platsen vi ska ha festen på. Lite mingel med bubbel och snittar och sedan ska middagen börja vid 17 tiden. Skulle det bli något senare är det inte hela världen.

Tror ni det är helt galet planerat med tid?

• AndréaK

Vi vigdes kl. 16.30 och den tidne var alldeles perfekt. Vi kunde sova ut ordentligt på morgonen, skulle inte vara hos frissan förrän vid 12. Den dagen var det strålande solsken och sååå vramt, därför var det skönt med sen vigsel så det hann bli lite svalare i luften.

Svar på tråden Tid för bröllop?