• Carrosell

Tid för bröllop?

Nu börjar det bli dags för oss att boka tid i kyrkan. Stod på deras hemsida att man högst kunde boka ett år i förväg. Vi vill ha en ganska populär helg så det oroar mig.

Men vilken tid ska man välja? 13.00, 15.00?

Vilken tid hade/tänker ni ha?

• Svar på tråden Tid för bröllop?
  • Trohet

Det beror på vad ni ska ha för typ av bröllop. Har ni hel- eller halvdag? Ska ni ha sittande bord på festen? Hur lång tid tar allt i övrigt? Är det barnfamiljer med som inte vill stanna till sent?

Vi ska ha ett midsommarbröllop, ca 100 gäster (inkl barn) och vi kommer att ha vår vigsel kl. 12.00. Sen börjar själva midsommarfesten ca 15.00.
    Det är inte helt lätt, jag har suttit och filat på ett schema fram och tillbaka innan vi bestämde oss.
    Beräkna lite hur lång tid varje "punkt" tar och utgå från det när du bestämmer dig.

Lycka Till!

• Emmilie87

Vi ska gifta oss kl.16. Kunde välja mellan 14 och 16, men eftersom jag inte vill stressa så mycket den dagen, valde vi den senare tiden. ;)

• Snigel Bee

Beror på om du ska ta kort innan eller om du tar lång tid på dig att fixa dig! Vi ska ha vigseln kl 14 och ja är lite stressad, måste fixa håret och smink och ta kort i ca 2-3 innan också!

• Bride in leather

Vi fick 2 olika tider och hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag tagit 16 istället för 14.

• Snigel Bee

Ja me! Ska faktiskt fråga om de har kl 16!

Bride in leather skrev 2010-07-07 09:29:30 följande:
    Vi fick 2 olika tider och hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag tagit 16 istället för 14.

• Optimia

Som gäst föredrar jag faktiskt vigslar som börjar lite senare.

Orsaken är helt enkelt den  att jag är en sömntuta som får väldigt bråttom till vigslar som börjar "tidigt", typ kl 12, 13, 14.

Börjar vigseln t.ex. 13.00 ska man ju vara i kyrkan senast 12:40, och då får man ju åka hemifrån typ 12, vilket betyder att jag inte hunnit äta annat än frukost innan bröllopet. (Det tar ju en god stund att göra sig i ordning till ett bröllop också).

Drar det sedan ut på tiden och middagen kommer igång någon gång 17-tiden har blodsockret hunnit sjunka rejält.

För brudparets skull tycker jag också det är bättre med senare vigslar, då slipper paret springa som skållade råttor på morgonen/förmiddagen. Men alla ordnar ju sin fest på sitt sätt, vissa är morgonpigga och vill börja tidigt för att festen inte ska dra ut så sent på kvällen, andra är nattugglor som jag själv

• KatjaB

vi hade kl 16.00 och vi tyckte det var bra, då hann man med en hel del innan vigseln, speciellt bra för oss då vi hade en timmes resväg.

• Astro

Vi har 14, och det blir klart lite stressigt före, men eftersom det är en halvtimmes bilresa mellan kyrkan och festlokalen fick det bli så för att vi ska kunna sätta oss till bords redan kl 17.

• Flotten

Om man vanligtvis börjar en fest 18 eller 19 så har jag lite svårt att förstå att en bröllopsfest måste börja mycket tidigare. Ja, jag vet att tal osv tar tid men på ett rejält 50-årskalas är det minst lika mycket tal och hyllningar  som på ett bröllop och trerätters är inte ovanligt på de fester jag varit på.
    Jag håller på 16!

Astro skrev 2010-07-13 21:07:09 följande:
    Vi har 14, och det blir klart lite stressigt före, men eftersom det är en halvtimmes bilresa mellan kyrkan och festlokalen fick det bli så för att vi ska kunna sätta oss till bords redan kl 17.

• danicalifornia

vi kommer ha våran vigsel kl 16.30, vi kände att det va så mycke vi hade att göra innan att kl 15 som det va bokat från början blev för tidigt!!

Svar på tråden Tid för bröllop?