• Ninja85

Ang bestmans kostym

Behöver råd i en fråga. Vi betalar hälften av vad vår bestmans kostym kostar, den kostar 9000 kr. Nu vill han att vi ska häämta ut den så att han kan använda den på ett bröllop vi är bjudna på på lördag.

Hade ni tyckt att det var ok att ni betalar 4500 kr för en kostym som används innan bröllopet?

• Svar på tråden Ang bestmans kostym
  • uppochhoppa

För mig är det helt klart valet av kostym, som att han inte köpt en så dyr annars och nu passar på - ja lite så ser det ut utifrån. jag skulle aldrig göra något liknande!

• Emmilie87

Absolut inte! Då får han betala kostymen helt själv.

• Cylt

Jag håller med, ser inte heller varför det skulle spela någon roll att en kostym har använts en gång tidigare. En av mina tärnor var på bröllop för ett par helger sedan och hade huvudbry kring vad hon skulle ha på sig, jag föreslog klänningen hon ska ha på vårt bröllop och hon blev helt bestört och tyckte att det inte gick för sig. Jag har m.a.o. förstått att det är något i den här frågan jag inte förstår;)
    Skulle han sulla ner sig med korv, jord eller jelloshots får han väl kema kostymen eller skaffa en ny?

Håller däremot med samtliga andra om att det är rätt fräckt att välja stans dyraste kostym, bara för att man får hälften betald, men det är en annan fråga.

Rufsas skrev 2010-06-29 17:49:36 följande:
    Men stopp och belägg. Jag läste denna tråden igår kväll och funderade kring situationen. Frågade även min M2B vad han tyckte. Summa summarum. Vad spelar det för roll EGENTLIGEN om han bär samma kostym på ett bröllop innan er? Ska ni bestämma när han ska ha kostymen efter ert bröllop också? Sorry, men jag tycker att detta är en storm i ett vattenglas.

• Andreas flicka

Som jag skrivit tidigare - det är en svår nöt att knäcka vad man än kommer fram till - rätt eller fel. Det är lätt att sitta i ett forum och säga ditt eller datt men när det väl kommer till kritan att säga vad man tycker rakt i någons ansikte och den personen sedan ska tolka det man sagt - ja då är det lätt att det blir fel.

Så, om du TS tycker att det känns fel - säg det till honom men linda in det lite för efter att bl a ha läst i det här forumet verkar det som om folk är benägna att säga upp bekantskaper för mindre... Annars svälj, gjort är gjort helt enkelt.

Jag kan hålla med om att det är lite roffigt av marskalken att köpa en kostym för 9000 - det finns ju för sjutton Tiger/Oscar Jacobsson/Lindeberg etc för 5000 kr.

(Vi har sagt att de ska betala själva - dvs ta något de har eller köp nytt - det kvittar. Har inga krav förutom att tärnans skor inte ska ha träklack (för det känns som vardagsskor) - då tittade hon på mig och sa - vem tar du mig för haha!)

• lillalyckan

Men det är väl inga problem att en kostym är använd tidigare. Problemet som jag ser det är väl snarare att när man köper kläder till sitt brudfölje så gör man ju det för att man vill att de ska ha på sig något speciellt på ens bröllopsdag. Det är ju därför de har köpt en kostym till honom (eller en halv kostym idetta fallet), det är ju inte så att de bara har köpt en kostym i present till honom. För att hårddra de kan man ju säga att de har köpt en kostym till sitt bröllop, klart man inte vill att den ska vara begagnad då. Men om det hade varit så att det bestmannen skulle ha en egen kostym på sig så är det ju helt oviktigt om den är ny eller begagnad. Går det att förstå vad jag menar eller svamlar jag mest nu?

• Ninja85

Nej jag bryr mig inte ett dugg om vad han gör med kostymen efter bröllopet, då är den hans som tack för att han ställde upp.

Men jag vill att den ska vara speciell till vårt bröllop, vilket den är avsedd för.

Var visst lite fel ute gällande priset, den kostar 8000 kr totalt, inte så stor skillnad visserligen. Men då är väst o kravatt inräknat så som det kostar att köpa dem och det vet jag inte om han gör, han kanske vill hyra (hoppas det). har aldrig tänkt på det som en "ful gest" att välja något så dyrt faktiskt, mer än att det sved iom den andra han funderade på var på rea och därmed betydligt billigare. Men om jag vart tärna och fått halva betalt så hade jag defenitivt tänkt på prislappen, nu när jag funderar på det så.

När jag skapade tråden hade han faktiskt inte ens frågat om han fick använda kostymen innan men jag misstänkte att det var hans tanke när han frågade om vi kunde hämta ut den den här veckan (är mer än en månad sen den blev klar) och bröllopet vi är gäster på är på lördag.

Men ikväll så frågade han...eller nej det kan man inte heller påstå, utan han sa "jag hade tänkt hämta ut den i veckan så jag kan ha den på lördag".

Då fick jagju säga på bästa sätt jag kom på "Jag tycker inte det känns okej. När jag lägger så mycket pengar så vill jag att den ska vara ny på vårt bröllop."

Han blev förvånad och sa att han visste inte att jag kände så. Jag sa att jag tycker det känns fel att den skulle vara begagnad på vårt bröllop, men att om han vill så får han gärna betala hela själv och använda den nu på lördag också...men det ville han ju inte.

Och jag kan tillägga att han har andra kostymer hemma så han behöver inte köpa en ny för att gå på gäst på detta bröllopet, som inte ens har krav på kostym, utan där det står "somrig klädsel".

• Rufsas

Tycker fortfarande att detta är en storm i ett vattenglas. Vi måste skilja på äpplen och päron här.

1. Han väljer en dyr kostym efter att brudparet sagt att de vill betala halva.

2. Han vill använda den innan brudparets bröllop.

Det är inte brudparet som äger kostymen (även om de betalar halva). Han betalar ju faktiskt 4 000:- själv och har väl också rätt att tycka till. Vad spelar det för roll om han använder den innan? Och framför allt - är det värt att bli osams för en kostym? Herrgud, lägg energin på annat och glöm inte varför man firar bröllop. KÄRLEK!

• uppochhoppa

well spoken rufsas.
    Men prislappen... my god, särskilt om han redan har andra kostymer. Fast det är klart, har man en vana att köpa en viss sorts kostym kanske han inte tänkte att det var hälften andras pengar också som skulle läggas ut.

Lärdomen vi drar: Ska man betala brudföljets kläder ska man vara med och välja och godkänna! :)

• Katarina Michael
    lillalyckan skrev 2010-06-29 22:50:54 följande:
    Problemet som jag ser det är väl snarare att när man köper kläder till sitt brudfölje så gör man ju det för att man vill att de ska ha på sig något speciellt på ens bröllopsdag. Det är ju därför de har köpt en kostym till honom (eller en halv kostym idetta fallet), det är ju inte så att de bara har köpt en kostym i present till honom. För att hårddra de kan man ju säga att de har köpt en kostym till sitt bröllop, klart man inte vill att den ska vara begagnad då.
    Precis så ser jag med de.

Plus att jag tycker de är oförskämt att köpa sån dyr kostym.

• Rufsas
    uppochhoppa skrev 2010-06-30 08:27:52 följande:
    Lärdomen vi drar: Ska man betala brudföljets kläder ska man vara med och välja och godkänna! :)
    Well spoken yourself.
  • aikidoaasa

Det var en dyr kostym! 

Eftersom den verkar vara så pass koordinerad med din blivandes så skulle jag säga nej. Varför "avslöja" redan innan hur grabbarna kommer att se ut innan det är dags för den dagen.

Som flera andra sagt. Varför ska ni betala för att han ska ha en "begagnad" kostym på ert bröllop?!

• Yarrow

Om han har valt kostymen själv så kanske han har dragit på lite extra eftersom han ändå får halva betald?

Jag tycker i alla fall TS har rätt att känna sådär. De betalar hälften för att han ska ha en snygg kostym till deras bröllop. De skulle ju knappast betala hälften av en kostym för att han ska gå på ett annat bröllop.

Hur han använder den efter bröllopet är väl upp till honom. Men fram tills dess borde han hålla sig, eller välja att betala hela kostymen själv!

• Katarina Michael
    Yarrow skrev 2010-07-01 12:28:45 följande:
     Jag tycker i alla fall TS har rätt att känna sådär. De betalar hälften för att han ska ha en snygg kostym till deras bröllop. De skulle ju knappast betala hälften av en kostym för att han ska gå på ett annat bröllop.
    Precis!! så enkelt men så rätt!
  • Rufsas

Jag undrar fortfarande. Är alla dessa upprörda röster värt besväret att kanske bli osams med han som ska vara bestman?

Jag tror att alla liknande "konflikter" som denna handlar om något helt annat. I detta fallet handlar det om att han har valt en dyr kostym (som brudparet gått med på att betala halva av). Gå till kärnan av problemet! OCH se er egna del i det. Ni borde inte ha erbjudit att betala så mycket, helt enkelt.

• Ninja85

Finns absolut ingen risk att bli osams med bestman, vet inte var du får det ifrån. Har ju redan tagit itu med problemet och löst det. Och det handlar inte om att han valt en dyr kostym, jag och min sambo var med när han valde den och min sambo har köpt en likadan.

Utan det handlar helt enkelt, som jag skrev, om att jag inte visste om jag skulle gå med på att den används innan bröllopet eller inte, jösses Rufsas...

• Rufsas
    Ninja85 skrev 2010-07-02 02:01:35 följande:
    Finns absolut ingen risk att bli osams med bestman, vet inte var du får det ifrån. Har ju redan tagit itu med problemet och löst det. Och det handlar inte om att han valt en dyr kostym, jag och min sambo var med när han valde den och min sambo har köpt en likadan. Utan det handlar helt enkelt, som jag skrev, om att jag inte visste om jag skulle gå med på att den används innan bröllopet eller inte, jösses Rufsas...
    Jösses och jösses. Men okej, jag har fortfarande inte fått svar på varför det är så hemskt att han använder den en gång innan.
  • Ninja85

Jag har inte skrivit at tdet är hemskt, jag bad bara om andras åsikter i hurvida det var ok om han gjorde det eller inte.

Men tycker det känns fel därför att den är köpt för vårt bröllop och när jag betalar hälften (oavsett hur mycket det är) så vill jag att det är just det den ska användas till först.

• Katarina Michael
    Rufsas skrev 2010-07-02 08:24:04 följande:
    Jösses och jösses. Men okej, jag har fortfarande inte fått svar på varför det är så hemskt att han använder den en gång innan.
    Tycker nedanstående förklara allt väldigt bra:

Rufsas skrev 2010-07-02 08:24:04 följande:
    Rufus, tycker nedanstående förklara de väldigt bra....

Yarrow skrev 2010-07-01 12:28:45 följande:
     De betalar hälften för att han ska ha en snygg kostym till deras bröllop. De skulle ju knappast betala hälften av en kostym för att han ska gå på ett annat bröllop.
    Dvs de betalat hälften till kostymen för att den ska användas till bröllopet, inte för han ska extra kostym som han kan har på olika fester. Ungefär som om man betalar tärnkläddningarna så vill man inte att tärnerna ska dem på sig på ett annat bröllop innan, då fördärvas ju hela ideen med att brudparet hjälper till med kostnaden av kläderna.
Svar på tråden Ang bestmans kostym