• Ninja85

Ang bestmans kostym

Behöver råd i en fråga. Vi betalar hälften av vad vår bestmans kostym kostar, den kostar 9000 kr. Nu vill han att vi ska häämta ut den så att han kan använda den på ett bröllop vi är bjudna på på lördag.

Hade ni tyckt att det var ok att ni betalar 4500 kr för en kostym som används innan bröllopet?

• Svar på tråden Ang bestmans kostym
  • Katarina Michael

Håller med inte ska han använda den innan om ni ska betala...då får han stå för den själv, dessutom tycker jag de är maffigaste pris för en kostym....

• Ninja85

Bra att jag inte är ensam om min åsikt iaf =P

• Jakobsson85

Jag höll på ramla ur stolen precis.. 4500 kr. Är någon vän värd en kostym för de pengarna?  Äh, ni ska jag inte vara sån. Vi har troligtvis bara helt olika budget för våra bröllop.

Vi har lagt ut ca 2000 kr på 2 tärnklänningar + 2 koftor till tärnorna + väst, kravatt och näsduk till bestman. Övrigt som kostym, accessoarer och skor står de själva för.

Åter till ämnet. Låt honom betala mer om han ska ha ut den i förväg. 4500 kr bör betyda att ni har rätt till en oanvänd kostym på er bestman.

• Bride in leather
    Jakobsson85 skrev 2010-06-28 19:51:15 följande:
    Jag höll på ramla ur stolen precis.. 4500 kr. Är någon vän värd en kostym för de pengarna?  Äh, ni ska jag inte vara sån. Vi har troligtvis bara helt olika budget för våra bröllop.Vi har lagt ut ca 2000 kr på 2 tärnklänningar + 2 koftor till tärnorna + väst, kravatt och näsduk till bestman. Övrigt som kostym, accessoarer och skor står de själva för.Åter till ämnet. Låt honom betala mer om han ska ha ut den i förväg. 4500 kr bör betyda att ni har rätt till en oanvänd kostym på er bestman.
    Var hittade du tärnklänningar så billigt??
  • Jakobsson85

Mina tärnor har låga krav helt enkelt :) de ville helst ha enkla sommarklänningar som även kan användas vid andra tillfällen (efter bröllopet) och eftersom vi har "valfri" klädkod för gästerna och kommer att gifta oss på en strand tyckte vi att det lät riktigt bra. Så det blev 2 klänningar à 299 kr från La Redoute. Passa gärna på att kolla in Halens, Bonprix och Nelly innan ni köper "riktiga" tärnklänningar för stora summor.

• Bride in leather
    Jakobsson85 skrev 2010-06-28 21:52:33 följande:
    Mina tärnor har låga krav helt enkelt :) de ville helst ha enkla sommarklänningar som även kan användas vid andra tillfällen (efter bröllopet) och eftersom vi har "valfri" klädkod för gästerna och kommer att gifta oss på en strand tyckte vi att det lät riktigt bra. Så det blev 2 klänningar à 299 kr från La Redoute. Passa gärna på att kolla in Halens, Bonprix och Nelly innan ni köper "riktiga" tärnklänningar för stora summor.
    Låter toppen.

Vi har vinrött som tema,hittar inget sånt på Halens tex

• Nåvah

Tycker att det är väldigt fräckt av bestman att överhuvudtaget fråga om han kan använda kostymen innan. Lite nyfiken på hur det går...

• Rufsas

Men stopp och belägg. Jag läste denna tråden igår kväll och funderade kring situationen. Frågade även min M2B vad han tyckte. Summa summarum. Vad spelar det för roll EGENTLIGEN om han bär samma kostym på ett bröllop innan er? Ska ni bestämma när han ska ha kostymen efter ert bröllop också?

Sorry, men jag tycker att detta är en storm i ett vattenglas.

• Katarina Michael
    Rufsas skrev 2010-06-29 17:49:36 följande:
    Men stopp och belägg. Jag läste denna tråden igår kväll och funderade kring situationen. Frågade även min M2B vad han tyckte. Summa summarum. Vad spelar det för roll EGENTLIGEN om han bär samma kostym på ett bröllop innan er? Ska ni bestämma när han ska ha kostymen efter ert bröllop också? Sorry, men jag tycker att detta är en storm i ett vattenglas.
    Hade de rört sig om 1000kr eller liknade så visst men de rör sig om 4500kr!!!!, och de tycker jag inte man kan begära att brudparet ska betala om man tänker använda den innan, för mig handlar de mer om respekt inför brudparet än saken i sig. Brudparet går med att betala hälften av en svindyr kostym och han tackar dem genom att använda den innan som om deras gest är inget värt.

Jag har inte ens förståelse för att man som bestmän kan gå med på att köpa en sån dyr kostym och tillåta brudparet betala hälften...

• Rufsas
    Katarina Michael skrev 2010-06-29 19:26:39 följande:
    Hade de rört sig om 1000kr eller liknade så visst men de rör sig om 4500kr!!!!, och de tycker jag inte man kan begära att brudparet ska betala om man tänker använda den innan, för mig handlar de mer om respekt inför brudparet än saken i sig. Brudparet går med att betala hälften av en svindyr kostym och han tackar dem genom att använda den innan som om deras gest är inget värt. Jag har inte ens förståelse för att man som bestmän kan gå med på att köpa en sån dyr kostym och tillåta brudparet betala hälften...
    Din sista mening håller jag verkligen med om. Jag förstår verkligen inte att han kan med att välja en sådan dyr kostym. Men brudparet har sagt att de ska betala hälften och hade jag varit som dem hade jag sagt "vi betalar hälften upp till en viss summa". Men struntsamma, gjort är gjort. Jag tycker alltså att saken i sig att köpa en sån dyr kostym är det oförskämda i historien. Att han sen vill ha kostymen på ett bröllop tidigare förstår jag. Ska han köpa en ny kostym till det bröllopet också?

Det jag undrar är egentligen vad som är så upprörande - valet av dyr kostym eller att han vill använda den en gång innan?

Svar på tråden Ang bestmans kostym