• Ninja85

Ang bestmans kostym

Behöver råd i en fråga. Vi betalar hälften av vad vår bestmans kostym kostar, den kostar 9000 kr. Nu vill han att vi ska häämta ut den så att han kan använda den på ett bröllop vi är bjudna på på lördag.

Hade ni tyckt att det var ok att ni betalar 4500 kr för en kostym som används innan bröllopet?

• Svar på tråden Ang bestmans kostym
  • Nåvah

Nej...då hade han fått betala mer....

• Yarrow

Jag håller med. Det är inte okej. Ifall han vill använda den privat innan ert bröllop tycker jag han borde stå för hela kostnaden själv.

Han kommer ju ha en "begagnad" kostym på ert bröllop!

• Ninja85

Jag känner också så, jag vill inte lägga så mycket pengar på en kostym som är begagnad på mitt bröllop. Den är köpt för att vara enhetlig med brudgummens kostym..

• Ninja85

Men anledningen att jag frågade var för att få veta om jag har konstig syn på det eller vad andra tycker. Min sambo tycker inte det är nåt konstigt om han vill ta ut kostymen o använda den en gång innan.

• uppochhoppa

4500 var från början jäkligt mycket pengar.... vi betalar tärnklänningar o så, men inte för mer än typ en tusenlapp hade jag tänkt. Klart man inte får en kostym för en tusenlapp - men det går ju att få rättså fina för typ tre-fyra tusen!

• Andreas flicka

Oj, jag vet inte vad jag ska säga här...

(En liten bifråga: Hade han ingen kostym sedan tidigare är det därför ni betalar hans kosym?)

Jag hade nog tyckt att det var lite drygt, men nu har ni ju kommit överrens om att betala hälften så då är det nog bara "svälja". Se det som en present för att han är marskalk.

• Ninja85

Ja det är ju det tyvärr...Råkade bli så.

• Ninja85

Jo han har kostym, men vi ville betala hälften av hans me iom att vi betalar hälften av tärnornas klänningar. (Kan tillägga att jag inte riktigt hade koll på priserna för kostymer när jag lovade det =P)

Vad han gör med den efter bröllopet är ju hans ensak, men jag måste väl kunna ställa kravet att jag inte vill att han ska använda den innan om jag ska betala hälften, eller? =S

• Andreas flicka

Hmm, svår nöt att knäcka - man vill ju inte bli ovänner heller.

Du kanske skulle kunna säga att du inte vill att den ska bli förstörd (finns faktiskt en risk med all korv med bröd som man får på bröllop - har fått två klänningar förstörda på detta sätt) och att du hellre ser att han sparar kostymen till ert bröllop.

Eller säg som det är - dvs att det känns fel att han använder kostymen som ni betalar hälften av och att det skulle vara bättre att använda en annan kostym. 

• Bride in leather

Aldrig i livet att jag hämtat ut den i förväg då får han betala hela i såna fall

Svar på tråden Ang bestmans kostym