• Sebastiána

Svenska eller skånska?

Jag tänkte ha en svensk-skånsk ordlista i festhäftet och letar nu efter bra ord. Lite svårt eftersom jag gärna vill ha ord som jag hört folk använda (har ALDRIG någonsin hört någon som verkligen använt ordet 'rullebör' t.ex så det går bort). På en nätsida hittade jag ordet 'drös' och har stoppat in det i ordlistan, men är lite fundersam. Är det verkligen ett skånskt ord? Säger man inte drös överallt i Sverige? Min BM använder ordet och han är västerbottning - men han kanske började använda det efter att han träffat mig . Någon som vet?

• Svar på tråden Svenska eller skånska?
  • MaddeåMats

Jag använder rullebör

Skula
    Håsor
    Mölla
    Hutta
    Hia dig

Nu vet jag inte om ovanstående stavas som jag skrivit eftersom jag inte skriver på skånska, mn kanske var det nått ord som funkar

• Augustivigsel

Jag blir nyfiken på vad drös betyder "på skånska"? Jag är från Dalsland och använder det med betydelsen många, ex. Det stod en hel drös med männsikor och tittade på bröllopskortegen. Är det den betydelsen du menar också? I så fall används det även i Dalsland.

• MaddeåMats

Jupp! En drös sulle jag vilja beskriva på samma sätt som du!

• Astro
    Augustivigsel skrev 2010-06-20 17:49:20 följande:
    Jag blir nyfiken på vad drös betyder "på skånska"? Jag är från Dalsland och använder det med betydelsen många, ex. Det stod en hel drös med männsikor och tittade på bröllopskortegen. Är det den betydelsen du menar också? I så fall används det även i Dalsland.
    Jag är från Halland/småland och för mig är en drös också många. Men man kan drösa ner eller drösa in också och då betyder det ungefär att ramla in.
  • Sarisen82

Vill bara påpeka att alla jag känner i Skåne använder ordet rullebör Fast sen är jag ju också lantis..

• Cantaton

Samma här och jag kommer från Täby.

Augustivigsel skrev 2010-06-20 17:49:20 följande:
  • MissKitten

Här finns en lååång lista med ord.  www.klangfix.se/ordlista.htm

Men här i hushållet eller hemma hos svärföräldrarna kan jag höra ord som: päror (potatis), håsor (strumpor), snudor (korv), böjsor (byxor), bränne (ved), "litta ving" (påstridig), hialös (otålig), krusa (tvinga), klyddigt (rörigt), glöttigt (löjligt), glöttar (barn). Några exempel ur en skånsk vardag ;) 

• Hvidbrud

Rullebör säger jag också. Skottkärra låter ju jätte konstlat... kommer ihåg att jag frågade vad en skottkärra var när man sjöng "roliga versen" av ja må du leva, när jag var liten.

• mape81

"Alla" på landet använder rullebör... :)

Sen har vi tex
    asa
    pantoffel
    lemonad
    autostrada
    hossa
    påg
    glyttig
    gille
    rälig

för att komma med lite exempel :)
    Vet oxå att det finns en "ansökan om uppehälle hos oss i skåne"... är ett ganska kul formulär att ge till "icke-skåningar" då den är skriven på "bred" skånska och därför kan vara en aning svår att begripa... ;)

• MissKitten

Oh, kom på uttryck som jag själv använder hela tiden. 

"Sicket j*vla mög!" Mög passar bra in överallt som skit och smuts. Sen har jag även "mö" som jag använder för ordet mycket. Ex. "Det är så mö å göra". Rälig = äcklig är ett bra ord också. Speciellt för gammal mat eller otrevliga kryp. 

Svar på tråden Svenska eller skånska?