• millonet

Hedra en nära bortgången

Både min blivande och jag har nyligen förlorat våra fäder.

Vi är naturligtvis ledsna över att de inte kommer att närvara vid vår vigsel men vi vill gärna hedra dem under bröllopet på något sätt.

Jag har letat efter tips men funnit hemska (enligt mig och min blivade samt fädrarnas fruar) tips som att lämna en tom stol längst fram vid vigselakten med ett fotografi på, men det skulle nog knäcka båda oss.

Vi har deras foton uppe hemma med en liten ängel mellan och ett ljus som för det mesta är tänt, Jag funderar på att bara ta med detta lilla 'minnes-bord' och låta det stå på en väl vald plats, kanske brevid present bordet eller så. Vi vill ju inte att alla ska bli ledsna, men samtidigt vill vi ha något.

De kommer visst vara med oss i våra hjärtan under dagen (alla dagar) men det är ju en så speciell dag för oss.

Någon som har ett  bra förslag, eller är det passande som jag har tänkt?

• Svar på tråden Hedra en nära bortgången
  • Sörön10

Jag har förlorat min pappa också. Min svärfar är sjuk och kommer inte heller att vara där. Dock hade jag ett bättre förhållande till min än vad min m2b har till sin. 

Jag skulle inte heller klara av att ha ett foto så. Jag skulle bara börja gråta och känna att jag hade velat dela dagen med honom också. 

Jag tror jag har kommit på det för mig ultimata sättet att känna att pappa är där, utan att det ska behöva bli lite obekvämt för övriga gäster också.

Min pappa gjorde ljusstakar när han var ung. Jag har fyra stycken av dessa och tänkte ha dem på honnörsbordet eller presentbordet. Någonstans där jag ser dem. Det är nog så mycket jag kan göra för att inte riskera börja storböla när spänningarna släpper och alkoholen sätter in! 

Hoppas ni hittar något sätt som fungerar för er! 

Kram

• lydice

Åh, jag har också funderat och funderat. Min blivande manns pappa dog förra året. Då ni båda förlorat era fäder tycker jag att ditt förslag är riktigt fint. Själv vet jag inte om det skulle va en ide. Jag kommer ha fjärilar i bordsdekorationen, men vet inte om fler än jag kommer förstå att det är ett sett att ha "svärfar" närvarande. Har ni pratat med prästen kan det vara så att han/hon på ett fint sett kan nämna era fäder i talet,

• annaruffs

en vän till mig förlorade sin man när hon väntade deras första barn, vid dopet hade hon ett litet bord med en bild, ett ljus och en ros. det var jättefint och ingen blev ledsen utan mer tvärt om..

min farfar gick bort i år och min morfar för några år sedan, jag kommer ha en liten medaljong på mitt armband med deras bilder i, men det är ju mer för min egenskull än för övriga...

• Bride in leather
    annaruffs skrev 2010-06-14 22:25:42 följande:
    en vän till mig förlorade sin man när hon väntade deras första barn, vid dopet hade hon ett litet bord med en bild, ett ljus och en ros. det var jättefint och ingen blev ledsen utan mer tvärt om..min farfar gick bort i år och min morfar för några år sedan, jag kommer ha en liten medaljong på mitt armband med deras bilder i, men det är ju mer för min egenskull än för övriga...
    Så ledsen jag blir när jag läser detta:(
  • Bride in leather

Min pappa gick bort för snart 3 år sen.Jag ska ha en blomma i min bukett som jag hade i hans begravningsblomma,ev ett kort och sen prata med prästen om att nämna honom fint och kort:)

• Sail on Silvergirl

Jag har en fundering inför vårt stundande bröllop. Jag hade tänkt att ta en gren och spraymåla den vit med silverglitter på. Sen sätta in tex fjärilar, blommor, fåglar eller liknande. Sen tänkte jag skriva en lapp typ som "Detta träd symboliserar de som vi önskar hade kunnat varit med oss här ikväll" eller liknande. Och sen då alltså sätta en fjärli/blomma för varje person som gått bort.

• anne på grönkulla

gör det på ett sätt så att inte sorg eller saknad tar över stämningen på bröllop, både för er egen  skull och för övriga!

• Påfågeln

Har inte läst några inlägg nu...

Men om ni ska ha en kyrklig vigsel så prata med prästen. För då kan ni ha en del i vigselprogrammet där det står ljuständning. Kanske någon gång i början.

Att ni tänder ljus där framme som får stå och brinna under hela eran vigsel. Ett ljus för varje underbar person som gått bort. Det är både vackert och blir nog bra för er också.

• Pyttsan

Vilka fina idéer ni har!

Min pappa gick bort för några år sedan, min sambo har aldrig träffat honom. Jag skulle inte klara av bilder på honom och tror det skulle kännas för starkt för flere av gästerna. Vi vill att det ska vara vår dag, inte saknadens dag. Han kommer inte att finnas vid någon av högtiderna i mitt liv, men jag tror han hade velat att vi skulle fira som sjutton och inte tänka på honom. 

Han finns där genom mig och den den jag är. 

Fast det där med att ha ljustakar som han gjort var väldigt fint, ska fundera på om jag hittar på nåt liknande. Sambon kunde ha pappas manchettknappar och vi kunde ha ljus tänt för honom vid altaret. Sånt som bara vi vet. 

Jag tror jag och sambon åker till graven med blommor och ljus på morgonen eller kvällen innan.

• fibobs

vi har som tradition att vi middagar och fester ALLTID skåla för absent friends!
    Detta innebär att alla som inte är med oss, av en eller annan anledning får en skål och man skänker dem en tanke.

Så kanske en "absent friends" kan vara något?

Svar på tråden Hedra en nära bortgången