• Karolina A

Dags för barn?

Vi är gifta, runt 30, har båda fasta jobb - dags för barn?

Ja - ibland vill jag helt klart och ibland vill jag bara vänta. Ibland vet jag inte alls mer än att jag vill ha barn en dag.

Hur tänker ni andra kring barn? När vet man att det är rätt att våga lägga undan sina p-piller?

• Svar på tråden Dags för barn?
  • Vinter10

Vad skönt det är att läsa om er alla i skiftande åldrar som tänker precis som jag!

Blir 27 i höst och kommer gifta mig i december. Min blivande är sugen på att skaffa barn och jag har varit det länge, min kropp har verkligen velat. Fram tills nu. Nu när det liksom börjar närma sig. Vi har pratat om att kanske börja försöka nästa sommar.

För några månader sedan skaffade vi en kattunge hem. Som en mjukstart, något mysigt att ta hand om och ett sällskap där hemma. Redan nu känner jag att det är jag som tar det största ansvaret, jag som gör uppoffringar för att innekatten inte skall behöva vara ensam för mycket. Offrar min egentid som jag alltid haft stort behov av. Min kille tränar mycket något jag vet att han inte kommer kunna göra när ett barn väl kommer till världen. Han säger att han är väl införstådd med detta, men jag undrar. Undrar hur det verkligen kommer att bli för oss med en bebis.

En del av mig känner att jag vill ha den där lilla familjen. Att man visst kan göra allting även om man har barn. Medan en annan del av mig bara hör alla skräckhistorier om folk som aldrig får sova, blir isolerade under mammaledigheten och vars liv totalt kretsar kring barnen.

Jag känner precis som någon ovan sa att jag är rädd att min kropp skall ta stryk. Att jag inte skall orka och att jag inte kommer bli en bra förälder. Sådär cool och lugn som jag vill vara och någon som orkar leka, hitta på bus, baka bullar och samtidigt ha ett eget liv.

Till saken hör också att i vår umgängeskrets är många yngre än vad vi är och kommer vänta med barn flera år till. Jag är så rädd att vi kommer förlora vårt härliga gäng som vi åker med till fjällen, firar midsommar och nyår med och hittar på saker med på semestern.

Uj vad det blev långt... :)

• niamh
    Vinter10 skrev 2010-06-28 16:05:40 följande:
    Vad skönt det är att läsa om er alla i skiftande åldrar som tänker precis som jag! Blir 27 i höst och kommer gifta mig i december. Min blivande är sugen på att skaffa barn och jag har varit det länge, min kropp har verkligen velat. Fram tills nu. Nu när det liksom börjar närma sig. Vi har pratat om att kanske börja försöka nästa sommar. För några månader sedan skaffade vi en kattunge hem. Som en mjukstart, något mysigt att ta hand om och ett sällskap där hemma. Redan nu känner jag att det är jag som tar det största ansvaret, jag som gör uppoffringar för att innekatten inte skall behöva vara ensam för mycket. Offrar min egentid som jag alltid haft stort behov av. Min kille tränar mycket något jag vet att han inte kommer kunna göra när ett barn väl kommer till världen. Han säger att han är väl införstådd med detta, men jag undrar. Undrar hur det verkligen kommer att bli för oss med en bebis. En del av mig känner att jag vill ha den där lilla familjen. Att man visst kan göra allting även om man har barn. Medan en annan del av mig bara hör alla skräckhistorier om folk som aldrig får sova, blir isolerade under mammaledigheten och vars liv totalt kretsar kring barnen. Jag känner precis som någon ovan sa att jag är rädd att min kropp skall ta stryk. Att jag inte skall orka och att jag inte kommer bli en bra förälder. Sådär cool och lugn som jag vill vara och någon som orkar leka, hitta på bus, baka bullar och samtidigt ha ett eget liv. Till saken hör också att i vår umgängeskrets är många yngre än vad vi är och kommer vänta med barn flera år till. Jag är så rädd att vi kommer förlora vårt härliga gäng som vi åker med till fjällen, firar midsommar och nyår med och hittar på saker med på semestern. Uj vad det blev långt... :)
    Ville bara komma med en, inte så skräckinjagande historia - det är ju alltid det hemska man får höra. Det var också de historierna vi blev itutade när jag var gravid, av släkt och andra "välmenande". Folk talade gärna om att jag inte skulle få någon tid över för mig själv, att mina vänner skulle försvinna osv. När vår dotter föddes och lyckönskningarna började trilla in verkade det tex. vara mer en regel än ett undantag att skriva "Grattis till flickan! Och grattis till gud vet hur många månader utan sömn!". (Japp, riktigt ohyfsat...).

Jag drabbades visserligen av förlossningsdepression och fick kämpa för att ens vilja gå upp, och allra minst gå ut, om dagarna till en början. Detta bidrog till att jag isolerade mig i säkert två månader innan jag orkade med att möta en massa folk, men mina vänner var underbara. Det är de fortfarande. Ingen i mitt kompisgäng har barn, men de älskar min lilla pärla så mycket och tycker bara det är roligt att planera in saker med oss. Självklart kan jag inte vara med på allt, vill ju tillexempel inte ta med henne på grillfester med alkohol eller ut-och-röja-järnet-resor, men de sakerna saknar jag heller inte. Ett barn betyder inte slutet på vänskap och umgänge, så länge du inte har riktigt hemska vänner eller vill bryta dig loss själv. Men det kan vara en god idé att tydligt säga "jag kanske kommer tacka nej till mycket, men fortsätt bjuda mig ändå", så att det inte blir så att de tänker "jamen, hon säger ju ändå alltid bara nej" och struntar i att ens fråga.

Nu har vi kanske haft en väldig tur med vår dotter, jag vet inte, men angående sömn och sånt där så kan jag meddela att vi hade vår allra första riktigt dåliga natt för två dagar sedan. Då var vi uppe mestadels av natten och försökte vyssa vårt lilla troll, som hade mardrömmar. Hon har sovit jättefint sedan start. Alltid glad och social på dagarna, sover gott på nätterna. Enda gången hon gnäller är när det kurrar i magen eller gör ont någonstans.

Är självklart medveten om att allas barn inte är likadana - men ville bara påpeka att det finns mer scenarion än sömnlösa nätter, kolikbarn och konstant gråt och trötthet :)

• Vinter10
    niamh skrev 2010-06-28 16:28:55 följande:
    Ville bara komma med en, inte så skräckinjagande historia - det är ju alltid det hemska man får höra. Det var också de historierna vi blev itutade när jag var gravid, av släkt och andra "välmenande". Folk talade gärna om att jag inte skulle få någon tid över för mig själv, att mina vänner skulle försvinna osv. När vår dotter föddes och lyckönskningarna började trilla in verkade det tex. vara mer en regel än ett undantag att skriva "Grattis till flickan! Och grattis till gud vet hur många månader utan sömn!". (Japp, riktigt ohyfsat...).Jag drabbades visserligen av förlossningsdepression och fick kämpa för att ens vilja gå upp, och allra minst gå ut, om dagarna till en början. Detta bidrog till att jag isolerade mig i säkert två månader innan jag orkade med att möta en massa folk, men mina vänner var underbara. Det är de fortfarande. Ingen i mitt kompisgäng har barn, men de älskar min lilla pärla så mycket och tycker bara det är roligt att planera in saker med oss. Självklart kan jag inte vara med på allt, vill ju tillexempel inte ta med henne på grillfester med alkohol eller ut-och-röja-järnet-resor, men de sakerna saknar jag heller inte. Ett barn betyder inte slutet på vänskap och umgänge, så länge du inte har riktigt hemska vänner eller vill bryta dig loss själv. Men det kan vara en god idé att tydligt säga "jag kanske kommer tacka nej till mycket, men fortsätt bjuda mig ändå", så att det inte blir så att de tänker "jamen, hon säger ju ändå alltid bara nej" och struntar i att ens fråga. Nu har vi kanske haft en väldig tur med vår dotter, jag vet inte, men angående sömn och sånt där så kan jag meddela att vi hade vår allra första riktigt dåliga natt för två dagar sedan. Då var vi uppe mestadels av natten och försökte vyssa vårt lilla troll, som hade mardrömmar. Hon har sovit jättefint sedan start. Alltid glad och social på dagarna, sover gott på nätterna. Enda gången hon gnäller är när det kurrar i magen eller gör ont någonstans. Är självklart medveten om att allas barn inte är likadana - men ville bara påpeka att det finns mer scenarion än sömnlösa nätter, kolikbarn och konstant gråt och trötthet :)      
    Så skönt att höra att det finns andra som skaffat barn först i bland sina vänner och ändå har dem kvar! Grattis också till en dotter som verkar vara frisk och må bra! (inte för att barn som gråter mer och sover sämre automatiskt mår dåligt, men ja, du förstår vad jag menar).

Jag hoppas att det blir så för oss också. Minus förlossningsdepressionen då.

• jossankossan

Vinter10: tycker ändå att du tänker realistiskt. även om allt kan gå sådär jättebra osv.. så är det många som bara ser allt det roliga,som en liten saga. jag tror att om man är förberedd på att dåliga saker kan hända(positiv jag låter=)) så blir det lite lättare.

Vi har nog också haft enorm tur med vår lille son som nu är 1,5år. MEN i början med problem efter förlossning, mjölkstockning, folks åsikter å min rädsla för att göra fel, alla känslor, alla vakna nätter med kolik. ja det var ingen dans på rosor alltid,å det är svårt att föreställa sig. så egentligen ingen idé att tänka på. men däremot viktigt att känna att båda tar lika mycket ansvar. så prata ut REJÄLT om saken innan.

men men..det positiva överväger helt klart! inget gör mig lyckligare än att få min son till skratt, å han skrattar hela dagarna!=) sååå underbar!

följ hjärtat, det blir nog bra hur som helst! lycka till!!

• Mymlan16

Tycker pressen från omgivningen kan vara jobbig emellanåt när det gäller frågan att skaffa barn. Eller den press man själv skapar sig kanske... Min kille är 11år äldre än mig och har en tonåring som han fick när han var 24år. I stort sett alla hans (min pojkväns) vänner har barn som de fått relativt tidigt (ingen av dem har satsat på någon längre utbildning efter gymnasiet), och ofta får jag de där menade kommentarerna om att "Ni ska väl också ha smått snart", formulerat på olika sätt. Vilket retar gallfber på mig därför att jag upplever en hel del stress när jag hör det (jag bygger den själv, jag vet).

Bland mina kompisar är det ett litet fåtal som har barn. Vi är nästan alla i trettioårsåldern och har långa eftergymnasiala utbildningar bakom oss och relativt nypåbörjade arbeten. I detta sällskap slappnar jag av på barnskaffarfronten.

Ibland tycker jag "samhällets krav" på att man som tjej ska ha som en av sina främsta önskningar att bli mamma kan vara ganska påfrestande. Man väljer ju själv och för många är det ju en av de saker man vill allra hellst i livet, men det är tröttsamt att uppleva att det på något sätt förutsätts att det ska vara så. Inte lika många frågar killar hur de tycker och tänker angående barn, och "om det inte är dag snart"....

• Vinter10
    jossankossan skrev 2010-06-29 11:41:28 följande:
    Vinter10: tycker ändå att du tänker realistiskt. även om allt kan gå sådär jättebra osv.. så är det många som bara ser allt det roliga,som en liten saga. jag tror att om man är förberedd på att dåliga saker kan hända(positiv jag låter=)) så blir det lite lättare. Vi har nog också haft enorm tur med vår lille son som nu är 1,5år. MEN i början med problem efter förlossning, mjölkstockning, folks åsikter å min rädsla för att göra fel, alla känslor, alla vakna nätter med kolik. ja det var ingen dans på rosor alltid,å det är svårt att föreställa sig. så egentligen ingen idé att tänka på. men däremot viktigt att känna att båda tar lika mycket ansvar. så prata ut REJÄLT om saken innan.men men..det positiva överväger helt klart! inget gör mig lyckligare än att få min son till skratt, å han skrattar hela dagarna!=) sååå underbar!följ hjärtat, det blir nog bra hur som helst! lycka till!!
    Visst är det bra att veta att det är jobbigt och ingen dans på rosor att skaffa barn. MEN, i sin välmening är det många som belyser de negativa aspekterna så mycket att jag tappar sugen helt. Ibland kan det lika gärna vara viktigt att gå in i något tufft med en positiv syn. Min erfarenhet när det gäller andra saker är i alla fall att det går lättare om man tänker positivt istället för negativt. Och det är ju skitsvårt att uttala sig eftersom jag inte har barn och inte vet hur det är på riktigt. Även om jag har en syster som har tre och har erfarenheter från dem, så kan det ju aldrig bli samma sak. 
  • Pokaloo

Jag o min partyman har bestämt att om vi blir gravida så blir vi det men max 2 ungar o inte fler.. Blir vi inte det så kan vi åldras tillsammans o leva utan barn.. Blir kanske lite jobbigt utan barn men vi vill inte tvinga fram saker o ting. Vi låter naturen sköta sitt heheh.

Vi vill inte planera som en del kollegor har gjort.. en kollega försökte i 5 år o till slut adoptera hon o sin make en unge o rätt som det var så släppte hämningarna o hon blev gravid bara 6 mån efter att dem adopterade sin första unge..

Jag vill inte vara i samma situation =(

• Mumin123

Än så länge har inte pressen från omgivningen varit extrem, men jag är ju rätt säker på att ex svärmor gärna skulle vilja ha barnbarn och den andra sonen är inte så mycket att hoppas på just nu - eller tja barnbarn kan det ju bli utan något seriöst fröhållande i och för sig..

Sen är det det att många knyter åter mycket till sin familj (förädrar och syskon) då de fått barn - vet de som har flyttat hem från andra sidan jordklotet bara för att vara närmre dem. Men för mig som förlorat båda mina föräldrar som ganska ung, är jag rädd för att jag skall uppleva en ny saknad av dem, ett tomrum, om jag får barn. Nu får mina svärföräldrar hela kakan, vilket ju är roligt för dem, men det är ju fortfarande mina föräldras barnbarn - men de får aldrig uppleva det och mitt/mina eventuella barn får aldrig träffa dem..

Och sen, förutom allt det här med karriär och egen tid, så har jag en skräck för att barnet skall födas sjukt eller med medfödda hinder. För de flesta går det ju bra, även fast det finns problem med i bilden. Men på något sätt känns det som det skulle vara lättare att acceptera och anpassa sig till detta om man vill ha barn 110%, det är det största målet i livet och verkligen försökt. Men om man är lite osäker från början och så skulle det hända? Jag vill inte vara egoistisk eller så - även om jag låter så - och kanske är det ett dilemma man ställs inför när man har vant sig vid att ta sig dit man vill genom envishet, arbete och i viss mån talang - och så då detta med barn, som ligger mer eller mindre helt utanför ens kontroll på sätt och vis! På både gott och ont...och kanske en del av det speciella med att få barn..

Sen är jag kanske lite löjlig, jag är inte extremt fixerad vid mitt utseende, men vissa hang-ups har man väl alltid, och precis som någon här ovan, så har jag svårt att se något särskilt vackert i graviditet, förlossning och amning - framförallt med tanke på vad det gör med ens kropp.

• lunagarden

Lyssna till ditt hjärta! Graviditet, förlossning och amning är naturligt och vackert.

Det finns ingen rätt eller fel ålder, ingen rätt eller fel tidpunkt.

Själv är jag 40, fick mina två första när jag var 26 och 27 år (17 mån mellan). Med min nya man, som jag ska gifta mig med nästa sommar, fick jag en son förra året och vi väntar nu ett barn till - därför bröllopet får vänta ;)

Det stämmer inte för alla att det blir svårare att bli gravid när man är äldre. Yngste sonen blev till direkt när jag tog ur spiralen och bebben i magen blev till när lillen var 4 månader och jag helammade, så det blir 13 månader mellan dem. Vi hoppades att det skulle gå snabbt och är oerhört tacksamma att det gjorde det :)

Lycka till!
    Cecilia

• Kattpoet

Men det konstigaste med barn är, när det kan säga  Mamma jag älskar dig så är det som att man trycker på en knapp och man  minns inte något av allt de jobbiga.

Svar på tråden Dags för barn?