• glaca

Tips om vin från Systemet

Jag antar att vi är många som söker, men man kan ju inte prova allt de har på bolaget... även om det skulle bli en rolig sommar då. Därför skulle det vara bra om vi hjälptes åt.

Vår kriterier:
    Vi vill servera både rött och vitt vin under middagen.

Jag tänker mig att flaskorna ska stå på bordet under middagen, och att man sedan har boxviner i baren. Vinet ska helst finnas på både flaska och box alltså.

Dessutom ska vinet vara billigt, så billigt som möjligt faktiskt.

Vi bjuder på gubbröra/skagen, vinmarinerad rostbiff, färskpotatissallad med bulgur samt vit chokladmousse.

• Svar på tråden Tips om vin från Systemet
  • Greeneyes

Greeneyes skrev 2010-06-17 20:04:06 följande:
    Sörön: Det får du absolut!! Mitt absoluta favoritvin är ett italienskt; amarone della valpolicella, som ska lagras i 5 år, kostar typ 250kr tror jag... Så du kan absolut få ihop det

hahaha, snacka om att jag är trött, skrev tre "absolut" i samma korta inlägg  skulle kunna tro att jag gör vodkareklam eller nåt

• pyrro

Är det till kundtjänst ni mailat då?

• Sörön10
    Greeneyes skrev 2010-06-17 20:04:59 följande:
      hahaha, snacka om att jag är trött, skrev tre "absolut" i samma korta inlägg  skulle kunna tro att jag gör vodkareklam eller nåt
    haha absolut! =) Då blir det nog det till morgongåva åt karln! =)

Han är borta i helgen, spelar på nån slags bröllop i sthlm, har hört att det är en stor fest med mycket folk. Bruden hette Veronika, Viktoria eller nåt tror jag, ;) så då får jag passa på att handla!! :P

• Sörön10
    pyrro skrev 2010-06-17 20:13:36 följande:
    Precis, eller kan man bara gå dit och hoppas på att få hjälp?

• Greeneyes

Sörön10 skrev 2010-06-17 21:33:57 följande:
    haha absolut! =) Då blir det nog det till morgongåva åt karln! =)  Han är borta i helgen, spelar på nån slags bröllop i sthlm, har hört att det är en stor fest med mycket folk. Bruden hette Veronika, Viktoria eller nåt tror jag, ;) så då får jag passa på att handla!! :P

Alltså, jag tror att det kan vara en kompis storesyrras kusins förra moster gamla klasskompis som gifter sig... har också för mig att namnet börjar på v... låter så bekant liksom!

Gå gärna dit o fråga om andra tips, men jag har gett det vinet till många i present o det brukar få riktigt bra betyg. Det finns i massa olika varianter, men jag tror att den jag provat heter "Tommasi amarone della valpolicella", nr 22350 (269kr).

• Sörön10

Tack! Det ska jag verkligen kolla upp!

Har du kanske nåt tips på ett och treårsviner också?? Ifall jag inte hinner få tag på nån på systemet imorn... 

• mct73

Jag ringde först systembolagets kundtjänst för att få hjälp med vinerna. (Hittade numret på deras hemsida). Sen ringde jag mitt lokala systembolag och kollade om de hade de vinerna hemma. De hade inte alla, utan beställde hem till mig. 2 dar senare fick jag ett sms att mina viner fanns att hämta på mitt lokala systembolag. Mycket mycket bra och smidigt!!  

• glaca

kullaberg skrev 2010-06-17 13:13:58 följande:

Du har inte lust att dela med dig?

Till maten:
    Vitt: 7113   Piesporter Michelsberg 53 kr

5914   Ruppertsberger Hofstück 59 kr

Rött:  22981   Monterosso Rosso 49 kr

94158   Canepa Classico Syrah 57 kr

94158   Canepa Classico Syrah

Boxar:
    vita: 22973   il Nostro Catarratto Grecanico  154 kr

2903   Chapel Hill Rhine Riesling Sauvignon Blanc 169 kr

Röda: Brookhaven Lighthouse Cabernet Sauvignon 179 kr
    12174   Hidden Rock Petit Verdot Cabernet Sauvignon 179 kr

• glaca

Det ser lite konstigt ut, men det var svår att klippa in texten så att länkarna kom med.

• glaca

pyrro skrev 2010-06-17 20:13:36 följande:

Jag mailade kundtjänst.

• kullaberg
    glaca skrev 2010-06-18 11:15:44 följande:
    kullaberg skrev 2010-06-17 13:13:58 följande: Till maten: Vitt: 7113   Piesporter Michelsberg 53 kr 5914   Ruppertsberger Hofstück 59 kr Rött:  22981   Monterosso Rosso 49 kr 94158   Canepa Classico Syrah 57 kr 94158   Canepa Classico Syrah Boxar: vita: 22973   il Nostro Catarratto Grecanico  154 kr 2903   Chapel Hill Rhine Riesling Sauvignon Blanc 169 kr Röda: Brookhaven Lighthouse Cabernet Sauvignon 179 kr 12174   Hidden Rock Petit Verdot Cabernet Sauvignon 179 kr
    TACK!
  • Sörön10

Nu har jag shoppat morgongåva-viner iaf! =) 

Sökte på deras sida efter viner som skulle kunna lagras och som varken hade smak eller doft av kaffe, tobak eller lakrits! =) Tog med hela listan jag fick fram och visade för en kille! Fick beröm till o med! hihi! Han hjälpte mig välja och tipsade om vilket som skulle lagras längst osv! 

• Greeneyes

Sörön: Åh, vad kul! Vad blev det för några?

• Sörön10

hm.. nu ska vi se: 

Le volte (32472) Italien. Lagras 1 år (159kr)

La bastide blanche (2262) Frankrike. Lagras 3 år (129kr)

Barbaresco 2006 (5337) Italien. lagras 5 år. (199kr)

Detta ska jag göra nån slags paket av! =) Min budget klarade detta alldeles precis. Vill ju inte användas hans kort att handla till honom!! 

• mct73

Sörön10: jag funderar också på hur jag ska paketera dem. Hur ska du göra?? MIn tanke var att göra lite större "häng etiketter" där man skriver när flaskan skall öppnas och lite om vinet(från systemets sida) och sen bara slå lite cellofan runt flaskorna. Jag vet ju sen innan att min bm inte brukar lägga märke till fina eller speciella inslagningar och då känns det dumt att lägga massa pengar på det.

• Greeneyes

Sörön: Kul! Var inne o läste lite om dem, och de var lite annorlunda än det jag tipsade om. Kanske borde prova den franska i alla fall som var lite billigare - kul att upptäcka något nytt
    Kanske du kan göra tre paket och märka dem med "Öppnas på första bröllopsdagen", "Öppnas på tredje bröllopsdagen" osv?
    När jag och min sambo firade jämnt så köpte jag ett gott vin (haha, faktiskt det jag tipsade om tror jag!) och jag köpte en vit penna (ex från Granit) och skrev ett kärleksmeddelande på flaskan som min sambo nu ska få ett år senare. Han har alltså inte sett vad som står på flaskan än - det är liksom överraskningen

• Sörön10

Ja det där har jag också tänkt på... Tog med mig en stor låda från bolaget när jag gick hem. Den ska jag iaf lägga dem i! Och sedan slå in hela den. Men jag vill ju slå in flaskorna styckevis också.. 

Tänkte hänga ett hjärta (som är likadan som vi ska ha på dukningen) på varje flaska och skriva årtal och "pappersbröllop" etc. Sedan slå in dem och hänga en annan lapp på så man vet vilken man ska ta först osv!

Måste verkställa det här ikväll! haha! Har ingen minsta aning om hur och var jag ska gömma paketet dock!! 

• Greeneyes

Sörön10 skrev 2010-06-18 20:22:14 följande:
    Ja det där har jag också tänkt på... Tog med mig en stor låda från bolaget när jag gick hem. Den ska jag iaf lägga dem i! Och sedan slå in hela den. Men jag vill ju slå in flaskorna styckevis också..  Tänkte hänga ett hjärta (som är likadan som vi ska ha på dukningen) på varje flaska och skriva årtal och "pappersbröllop" etc. Sedan slå in dem och hänga en annan lapp på så man vet vilken man ska ta först osv! Måste verkställa det här ikväll! haha! Har ingen minsta aning om hur och var jag ska gömma paketet dock!! 

Låter som en bra plan ...kanske till och med ska sno den idén ...fast vi gifter oss ju utomlands, så jag får väl lämna just den presenten hemma kanske haha!

Svar på tråden Tips om vin från Systemet