• glaca

Tips om vin från Systemet

Jag antar att vi är många som söker, men man kan ju inte prova allt de har på bolaget... även om det skulle bli en rolig sommar då. Därför skulle det vara bra om vi hjälptes åt.

Vår kriterier:
    Vi vill servera både rött och vitt vin under middagen.

Jag tänker mig att flaskorna ska stå på bordet under middagen, och att man sedan har boxviner i baren. Vinet ska helst finnas på både flaska och box alltså.

Dessutom ska vinet vara billigt, så billigt som möjligt faktiskt.

Vi bjuder på gubbröra/skagen, vinmarinerad rostbiff, färskpotatissallad med bulgur samt vit chokladmousse.

• Svar på tråden Tips om vin från Systemet
  • one

Gör som vi - vi bokade kostnadsfri dryckesrådgivning på Systembolaget. Till varje rätt fick vi tre förslag i olika prisklasser. Han var SÅ kunnig och berättade varför han valt som han hade gjort, vilken ingrediens han utgått från osv. Tyvärr gick inte några av förslagen att köpa Tyskland....;)

• mct73

Mitt tips, ring systembolagets kundtjänst. Superduktiga!!!

• glaca

Smart tips... Jag har bara inte bestämt menyn än.

• glaca

Bolaget har urbra service! Jag mailade menyn och berättade om typen av fest, nämde också budgeten. Jag fick tillbaka en lista med alternativ inom ett par timmar!

Sen kom jag på att jag ville ha hjälp med boxviner till "dansen", så jag svarade och fick ytterligare en lista.

Passade på att be om öltips också, och alkoholfria alternativ!

GRYMT!!!

• mct73

JAG VET!! Blev själv så glatt överraskad! Jag bad även om hjälp att plocka fram 3 olika viner som skulle vara lagringsbara i 1,3 och 5 år och även hur mycket jag ville betala för dem. Jag berättade även vilken typ av vin jag gillar och så vips så hade hon plockat fram olika förslag. Jag var slagen av häpnad och mycket mycket tacksam =)

• Sörön10
    mct73 skrev 2010-06-17 13:00:57 följande:
    JAG VET!! Blev själv så glatt överraskad! Jag bad även om hjälp att plocka fram 3 olika viner som skulle vara lagringsbara i 1,3 och 5 år och även hur mycket jag ville betala för dem. Jag berättade även vilken typ av vin jag gillar och så vips så hade hon plockat fram olika förslag. Jag var slagen av häpnad och mycket mycket tacksam =)
    Det låter jättespännande! Det är jag också sugen på att fixa som morgongåva åt min karl. Men jag är fattig student, så hur mycket fick du betala för flaskorna?
  • kullaberg
    glaca skrev 2010-06-17 11:25:43 följande:
    Sen kom jag på att jag ville ha hjälp med boxviner till "dansen", så jag svarade och fick ytterligare en lista.
    Du har inte lust att dela med dig?
  • mct73

Sörön10: Det var det som var det fina. Jag sa att jag ville ge en specifik summa för alla tre och då plockade hon fram det. Mest pengar hamnade på den som ska lagras i 5 år, jag antar att det måste vara ett bättre vin för att klara sig så länge.

• Greeneyes

Sörön: Det får du absolut!! Mitt absoluta favoritvin är ett italienskt; amarone della valpolicella, som ska lagras i 5 år, kostar typ 250kr tror jag... Så du kan absolut få ihop det

Svar på tråden Tips om vin från Systemet