• Astro

    Preventivmedel :S "Hej-kom-och-hjälp-mig"-situation...

    sms å fotboll skrev 2010-06-03 09:58:38 följande:
    Knyttan säger ju det mycket vist :)Vill ända slå ett litet slag för kopparspiral (som någon nämnde innan). Hade ätit p-piller i ca 9 år när det slutade i vestibulit (bl.a. torra slemhinnor --> ingen sexlust alls) och bytte då till kopparspiral som är hormonfritt dvs jag är som jag ska vara och det är jätteskönt!Det är säkert (givetvis inte 100% men det är ju å andra sidan ingenting), och jag behöver inte tänka på att ta piller eller hålla kolla på något annat. Det är bara att leva livet och att byta den ungefär vart femte år.Lycka till TS med bröllopet och ett fantastiskt (sex)liv med din blivande man!
    Hej!

    Alla funkar visst olika! Många här säger att de reagerar dåligt på p-piller, jag mådde ypperligt på p-piller, men får tyvärr inte ha dem kängre pga propp i armen hos min pappa. Jag har haft jättesvårt att tolerera de östrogenfria preparaten, men nu till slut så funkar hormonspiral.


    Ang inlägget jag citerar så vill jag bara påpeka att man inte gärna sätter in hormonspiral på yngre tjejer, helst ska man ha fått barn. Detta för att livmodern måste hålla en viss storlek, annars funkar det inte, den får inte plats. Det gäller egentligen hormonspiral oxå.


    Jag faller in med de som säger att du hellre ska vänta. Kör med kondom, men var nogranna!!! Den ska på innan hans penis ens får komma i närheten av dina privatare delar! Men det kan funka bra, min karl och jag körde med det länge. Det är bra att veta hur man funkar utan, så man märker skillnaden med hormoner.


    Lycka till!

  • Astro
    kapellösa skrev 2010-06-09 21:48:47 följande:
    Det är ungefär lika "bökigt" som kondom, förutom att den ska sitta inne i 6h efter sexandet. Är man pilsk och vill på't igen innan de 6h har gått så är det bara att smörja in den med mer spermiedödande kräm så är det bara att köra på. Har man lite framförhållning sätter man in den innan man börjar kela, annars blir det ett litet insättningsmoment som är väldigt likt uppehållet man får när man sätter på en kondom. Sen gäller det bara att komma ihåg att ta med sig den, men det gäller ju oavsett om man använder p-piller, minipiller, kondom eller pessar. För oss har pessar varit ett utmärkt alternativ till kondom då varken han eller jag tycker om det (jag är förmodligen lite överkänslig mot något i kondomer, det är _inte_ skönt!). Jag vill precis som alla andra rekommendera att börja med en hormonfri preventivmetod, oavsett om det är kondom, p-dator eller pessar. Tyvärr har ungdomsmotagningarna jag varit på verkat som någonslags lobby-verkasamhet för p-piller, det finns som sagt andra metoder! Ha det så trevligt!!!
    Men anledningen till att man inte vill att folk börjar med p-dator/pessar/kondom är att dessa preventivmedel helt bygger på att man gör alla moment rätt varje gång! Och då är de ändå inte lika säkra som hormonella medel.

    Pessar har en säkerhet på 96% om jag inte minns helt tokigt, och det är om man navänder den helt optimalt. Dessutom tillverkas ju inte det spermiedödande medlet längre, utan det måste typ blandas på apoteket.... En rätt använd kondom har en hög säkerhet, men den sjunker drastiskt om man inte sätter på den i tid, om man hanterar den fel, om man rispar den etc. P-dator funkar inte om man är oregelbunden, något som unga tjejer oftast är.


    Om man sen inte vill ha hormonpreparat, visst, men man ska veta att barriärmetoderna och "säker-period"-metoderna är mindre säkra.

  • Astro
    kapellösa skrev 2010-06-17 09:19:11 följande:
      Bara för att man är ung behöver det inte betyda att man inte kan få spiral, nu vet jag inte hur gammal TS är, men själv fick jag kopparspiral när jag var 21. Däremot vill de helst att man ska fött ett barn innan, men det är inget krav.
    Det har med storleken på livmodern att göra . Unga tjejer som inte har fött barn har ju en kortare livmoder än en som varit uttöjd så att säga. Men de mäter livmodern före insättandet och är den lång nog kan man ha spiral. Vill oxå slå ett slag för hormonspiralen om man har stora blödningar.

    Men jag håller med det många av er har sagt, börja med t ex kondom, då vet man hur man funkar, och kan gå på något annat p-medel sedan!

Svar på tråden Preventivmedel :S "Hej-kom-och-hjälp-mig"-situation...