• Västkust

Vad ska ni ha för bröllopstårta?

Vad ska er bröllopstårta innehålla? Vi funderar på nåt med choklad och vit choklad. Tar gärna emot tips!

• Svar på tråden Vad ska ni ha för bröllopstårta?
  • Västkust

MiLo Paris skrev 2010-05-20 15:04:59 följande:
    Vi ska ha browniebotten med crisp med ett lager päronmousse och ett lager mörk chokladmousse. Hela kommer vara sprutad med vit choklad massa (som förblir mjuk och således inte spricker när man tar första biten)Längtar efter den faktiskt...och från början tyckte jag vi kunda skippa tårtan helt!

Åh, det lät intressant med den där chokladmassan som itne stelnar. Vad är det i den?Gör ni den själva eller beställer ni?

• Robi10

Vi hade en speciell brasiliansk frukt tårta (portvin, plommon, torkade frukter, äpple, cashew nötter, cacao, russin, m.m). Den gjordes 2 dagars innan för att blir saftigare (och vinnet gör att den häller ganska länge). Tårtan var väldigt uppskatad. Vi hade också olika godisar gjorda av kondenserad mjölk, kokos, chocolad, nötter och andra smaker som var i finna formar som dekorerade bordet.

• thereseochdaniel

Steinhammersfru skrev 2010-05-20 11:27:46 följande:
      Är det EN tårta som har så många lager?

Japp :) Låter mer än vad det är ;)

• Steinhammersfru

thereseochdaniel skrev 2010-05-20 17:08:55 följande:
      Japp :) Låter mer än vad det är ;)

Låter iallafall väldigt gott ;)

• elisabettan

Prinsesstårta ftw!!!!! Med vit marsipan och förhoppningsvis hjortronssylt!

• Skuggan

elisabettan skrev 2010-05-20 19:34:44 följande:
    Prinsesstårta ftw!!!!! Med vit marsipan och förhoppningsvis hjortronssylt!

Åh, är det gott?

Vi har lite västerbotten tema på maten och funderar på en tårta med hjortron i men är osäkra på hur den ska göras. Prinsess är ju inte dumt... om det går att byta mot sugarpaste förståss... en stor del av gästerna är nötallergiker.

• elisabettan

Skuggan: Jag tror att det är en vinnare men har faktiskt inte smakat! Men de serverar den på isrestaurangen i Jukkasjärvi, och det skulle de inte göra om den inte var en vinnare!  Jag älskar prinsesstårta! Haha!

• Skuggan

elisabettan skrev 2010-05-20 19:57:58 följande:
    Skuggan: Jag tror att det är en vinnare men har faktiskt inte smakat! Men de serverar den på isrestaurangen i Jukkasjärvi, och det skulle de inte göra om den inte var en vinnare!  Jag älskar prinsesstårta! Haha!

Det låter härligt.

Jag fick tips från en annan tjej här på BT om browniebotten och vitchokladsmousse med hjortron så snart blir det till att ringa konditorn och höra vad de kan göra.

• elisabettan

Skuggan: OH-LA-LA! Det där lät helt rätt! {#lang_emotions_sunny}

• Skuggan

elisabettan skrev 2010-05-20 20:11:17 följande:
    Skuggan: OH-LA-LA! Det där lät helt rätt!

Men eller hur. Den idén tackar jag Nordiskbrud för.

• KatjaB

vi ska ha en smördegsbotten, därefter en sockerkaksbotten. Sen är det vaniljpannacotta och över det ett lager med chokladmousse, överdraget med ett lager choklad och allt täckt med cremevit marsipan.
    Den kommer vara staplad och dekorerad med stoora rosa rosor. Så fin

• BröllopJuli2010

Vi ska ha små prinsessbakelser. De som säljs på IKEA just nu, de vita. Vi tänker göra chokladhjärtan att ha som dekoration på toppen. =)

Vi får betala 1200:- för 120 bakelser! Dom är jättegoda!!

• KatjaB

BröllopJuli2010 skrev 2010-05-20 21:01:10 följande:
    Vi ska ha små prinsessbakelser. De som säljs på IKEA just nu, de vita. Vi tänker göra chokladhjärtan att ha som dekoration på toppen. =) Vi får betala 1200:- för 120 bakelser! Dom är jättegoda!!

ah där ser man var på ikea för ett tag sedan och tänkte att undrar om man inte kan köpa dessa för att ha som bakelser.
    Vi ska ha en tårta, men det är ju kanonbra att det gick att köpa sådär

• eigollet

Min m2b vill absolut ha en Simpson-tårta, prinsesstårta.... Vilket jag gått med på för att kompromissa igenom ett av mina önskemål....
    Vad gör man inte för kärleken!{#lang_emotions_laughing}

• nu gifter vi oss
    BröllopJuli2010 skrev 2010-05-20 21:01:10 följande:
    Vi ska ha små prinsessbakelser. De som säljs på IKEA just nu, de vita. Vi tänker göra chokladhjärtan att ha som dekoration på toppen. =) Vi får betala 1200:- för 120 bakelser! Dom är jättegoda!!

Aha, intressant! Ja det är ju verkligen ett bra pris.

Vi hade tänkt låta svärmor göra ett antal glassbomber, men det blir ganska många nu när vi ränkar efter - så ändå en hel del jobb för henne! Vi blir ca 75 personer och en glassbomb räcker kanske till 10 eller nåt sånt. Ska absolut kolla upp om dessa bakelser kan vara ett alternativ!

• Jenny Malmö
    Skuggan skrev 2010-05-20 19:38:09 följande:
      Åh, är det gott?Vi har lite västerbotten tema på maten och funderar på en tårta med hjortron i men är osäkra på hur den ska göras. Prinsess är ju inte dumt... om det går att byta mot sugarpaste förståss... en stor del av gästerna är nötallergiker.
    Marsipan är gjort på mandel, som inte tillhör nötfamiljen! Så: så länge ingen är allergisk mot mandel också (ovanligt) går det bra att ha marsipantäcke! Kan vara bra att veta...=)

Vi har ännu inte tänkt på vad vi ska ha för tårta... Ska ringa vår konditor snart och sedan träffa henne för att diskutera och provsmaka, sen får vi se vad det blir....Men GOTT ska det bli! =)

• mica82

MiLo Paris skrev 2010-05-20 15:04:59 följande:
    Vi ska ha browniebotten med crisp med ett lager päronmousse och ett lager mörk chokladmousse. Hela kommer vara sprutad med vit choklad massa (som förblir mjuk och således inte spricker när man tar första biten)Längtar efter den faktiskt...och från början tyckte jag vi kunda skippa tårtan helt!

Vad mumsigt med päronmousse och mörk choklad!

• Skuggan

Jenny Malmö skrev 2010-05-28 14:38:51 följande:
    Marsipan är gjort på mandel, som inte tillhör nötfamiljen! Så: så länge ingen är allergisk mot mandel också (ovanligt) går det bra att ha marsipantäcke! Kan vara bra att veta...=)   Vi har ännu inte tänkt på vad vi ska ha för tårta... Ska ringa vår konditor snart och sedan träffa henne för att diskutera och provsmaka, sen får vi se vad det blir....Men GOTT ska det bli! =)

Tack för tipset! Tyvärr så är båda nötallergikerna också allergiska mot mandel så det funkar inte ändå.

Jag har dock inte tagit mig för att ringa konditorn än. Det finns så många olika härliga förslag att fundera på!

• Skuggan

Jag slänger in en tårtfråga här bland alla tårtintresserade.

Jag och min sambo har på riktigt börjat diskutera tårta nu. Vi har ett litet problem, förvisso känt sedan tidigare men ändå. Vi har inte på något sätt liknande smak när det kommer till sötsaker.

Han är liksom killen som fikar vaniljhjärtan och jag vill ha choklad över 65 % typ. I tårtväg betyder det att han vill ha något som inte smakar så mycket choklad och jag vill ha nåt som är så chokladigt som möjligt. Vi skulle säkert kunna hitt en kompromiss, men risken är att vi båda skulle vara... tja inte så nöjda med det och det är u inte därför man anlitar en konditor. Vi kan ta två tårtor, men helt ärligt så på ett familjebröllop med bara 13 vuxna (totalt) så känns det lite overkill.

Så jag undrar, blir det tråkigt om man gör typ två vanliga klassiska jordgubbstårtor (själv) och sen lägger pengarna på lite finare chokladpraliner vid sidan om? Isf, har någon tips på bra praliner med och utan nötter?

• gotmynailsdid

Från Chokladfabriken i Stockholm.. Har dock inte kommit överns om smak ännu, haha.. Vi tänker oss iaf en mindre tårta på toppen (mest symboliskt) och sen små individuella "bakelser" till gästerna. Det tycker jag är fräschast!

Svar på tråden Vad ska ni ha för bröllopstårta?