• MabCar

Det här med tårtor

Vi var idag iväg för att tittat på tårtor. Det ställe som vi kommer att ha våran bröllopsfest beställer från Delselius i Gustavsberg.

Hos Delselius fick vi tittat i en pärm som visade hur de olika tårtorna ser ut. Ingen av dessa tårtor ser ut som den vi drömt om. Hur vanligt i Sverige är det med en tårta som sitter ihop som en enda tårta, inge mellanrum alltså? 

Om ni inte förstår hur jag menar så finns det en bild i mitt galleri. 

Hon som vi pratade med såg lite frågande ut när vi nämnde hur vi ville ha tårtan samt att vi ville ha den hel vit (ej white lady). Ska dock tillägga att hon ej var en konditor. Hon bad oss återkomma i morgon då deras konditor skulle vara tillbaka.

Hur kommer era tårtor att se ut?

• Svar på tråden Det här med tårtor
  • Hjartafró

Tipsar om Åsa på Hello Sugar! (www.hellosugar.se/). Hon har cupcakes som specialitet, men gör även fantstiska våningstårtor.

• Blivandefrueriksson
    Moi mokulat skrev 2010-05-16 10:23:30 följande:
    Jag fick smakprover i måndags och blev jätte missnöjd. Inget var något vi tyckte om. Jätte tråkigt.
    var ifrån då??
  • Moi mokulat

Inte i närheten av göteborg. De är super viktigt att ni smaka

• aikidoaasa

Till de osm säger att det är fejktårtor eller säger att de smakar illa så visst kan de göra det: om man inte har en bra konditor!

Jag har själv gjort sådana tårtor och ska ha en gjord från chokladfabriken nu när vi gifter oss. Absolut inget fejk i den och den är supergod!

Men det stämmer det som många säger här att det inte finns så många konditorer här i sverige som gör de tårtorna. Det är riktigt svåra att få bra och har man inga sådana tårtställningar så är det nästan helt omöjligt att få den snygg.

Däremot så gäller regeln: Skär tårtan uppifrån och ned! Börjar du skära en bit mitt i så har du snart en hel tårta över dig. Det övre lagret måste först vara helt slut och bottenplattan borttagen innan du kan börja på nästa lager.

Kakbotten och garneringen kan se ut och smaka på tusen olika sätt så det enda som sätter gränser är fantasin (och konditorns kunnande)

Lycka till med att hitta er drömtårta!

• aikidoaasa
    Chokladkonditor skrev 2010-05-15 21:51:19 följande:
    Hej tjejen! Jag arbetar själv som konditor och har stor erfarenhet av bröllopstårtor. Jag tycker du ska ringa ett annat konditori helt enkelt om du inte kan få tårtan som du vill och har tänkt dig. Jag arbetade tidigare som konditor på vetekatten i stockholm och dom gör helt fanastiska tårtor då du får sitta i en konsulation med konditormästaren innan och diskutera vad ni vill ha för tårta! =) Enligt min mening ska ett konditori kunna leverera en tårta helt efter dina önskemål! Säg som du vill ha den, kan dom inte det så fråga ett annat konditori! =) Låter kanske hårt, men bröllopstårtan är ju SÅÅÅ VIKTIG :DLycka till! /MartinaPs. Chokladfabriken eller gunnarssons specialkonditori på söder är inte heller tokigt! =)
    Håller med till fullo! Vi hade egentligen en konditor kopplad till festlokalen, men när han vägrade gå ifrån att det skulle vara en mousse tårta där varje tårta står på sin egna ställning så fick vi ägaren till lokalen att gå med på att vi skulle få köpa vår tårta utanför festlokalen. Visst är moussetårtor goda ochdet kan vara riktigt läcker med den typen av ställningar också, men det var absolut inte det vi drömde om var vår bröllopstårta.

Till slut fick vi vår vilja igenom och nu har vi vår dröm tårta.

• emmalindstrom

Vi kommer köpa "vanliga" tårtor och eventuellt dekorera dem med kanderade blommor för att de ska bli mer personliga. Bröllopstårta kostade nästan 1000 kronor mer, och vi tror att vi kommer klara oss ändå {#lang_emotions_laughing}

• Yarrow

Det kommer nog bli mer och mer vanligt med staplade tårtor framöver. Efterfrågan blir ju större och större!

Vi har bokat den enda ställningen för staplad tårta i hela den staden vi ska gifta oss i. Vi gick till varenda bageri och hittade EN som inte titta på oss som om vi vore dumma i huvudet.

Det värsta va att de allra flesta bara gjorde vanliga prinsesstårtor med vit marsipan i stället för grön och så satte de ett marsipanbrudpar på och kallade det för bröllopstårta. Och när vi sa att vi nog va ute efter något mer "extra" så blev de nästan förnärmade. Och det va bara 2 kontitorier som använde sig av sugerpaste i stället för marsipan. Det tyckte jag också va jättekontigt. Inte för att vi ska ha det, men ändå :)

• Peppo79

Yarrow: samma gäller då vi ska gifta oss, kondiset gör "bara" prinsesstårta som bröllopstårta och har vit marsipan istället, plus att den kostar skitmkt mer än vanlig pronsesstårta!! ok, det är ju dekoreringen som kostar, men vi funderar på att köpa vita prinsesstårtor och dekorera själv, men vi vill egentligen oxå ha mer "extra" än en prinsesstårta när vi gifter oss.... vi har funderat på Tårtbuffé oxå men vi kan inte bestämma oss....

• 100703 M och B

Jag blir mer och mer sugen på att köra en liten tårta till oss att skära upp till varandra men att våra gäster får minibakelser/tårtor/cupcakes.. Tycker det ser så läckert ut och det blir inte lika "smetigt" som när alla ska försöka skära sina bitar av stora tårtor. :)

Vi ska till konditorn på söndag för provsmakning och rådgivning så vi får se vad de hittar på!

At last my love has come along
  • Sebastiána

Ni som inte har moussetårtor, vilken sorts tårtor har ni?

• Cherrygirl

Att det ska vara så svårt att få tag på en staplad trevåningstårta i stockholm kunde jag inte ana.

Själv kommer jag från ett litet samhälle där min mamma och pappa hade konditori när jag var yngre och det var mer regel än undantag att det var staplade trevåningstårtor när det var bröllopstårtor.

Det var få tårtor som var på ställning faktiskt!

Jag ska baka min tårta själv och det blir en staplad trevåningstårta.
    Det är inte så krångligt att göra så jag förstår inte varför så många konditorier inte vill göra dem.

• Annel

Hej!

Jag är inte konditor men svänger gärna ihop en tårta då och då ;)

Min mors vännina gifte sig i höstas och jag gjorde då en staplad trevåningstårta. Alla lager ätbara med tårtbotten varvat med mörkchokladmousse och färska hallon.

Blev hur bra som hellst och tårtan fraktades i vanlig bil hela vägen från stockholm till värmland.

Hade bara blommpinnar som stöd i mitten inga plattor.

Visst tog det lite tid men vill man så går det alldeles utmärkt att fixa själv :)

Ska se om jag inte kan lägga upp bild.

• AndréaK

Vi har beställt vår drömtårta: chokladbottnar, vit chokladmousse, blåbärsmousse, lila marsipanlock, svarta rosor och svart satinband runt. Passar perfekt till vårt färgtema =)

• Annel

Glömde, Den var ju såklart täckt helt med vit sugarpaste och dekorerad med handgjorda ätbara blommor i färgerna orange gult och rött då detta var färgerna i hennes klänning.

Svar på tråden Det här med tårtor