• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • knyttan
    empa83 skrev 2010-05-11 08:57:19 följande:
    jag ser inte alls på det på det sättet, är man längre fram i tänket då eller vad då??? är inte dum och inte vet vart det kommer ifrån. sen respekterar jag ABSOULT kyrkans regler och vilja. Därför gifter jag mig inte i kyrkan, fast jag har präst och kommer INTE ha överlämning.
    Hur du personligen ser på saker och ting är ganska ovidkommande. Så svaret på din fråga är tyvärr nej, snarare tvärt om. Frågan är hur hela samhället kollektivt ser det, och hur vi i ett kulturellt samanhang tolkar vissa saker.

Du kan bestämma varför du gör som du gör, men du kan inte bestämma hur andra människor uppfattar det och vad de sedan tänker om dig. Hur andra uppfattar det du gör har i högsta grad att göra med deras kulturella bakgrund att göra, och det samanhanng man ingår i.

Jag kan bestämma att jag är nudist och för mig är det fritt och härligt att gå på stan naken, andra kommer iallafall att uppfatta det som ofredande, hur mycket jag än förklarar för dem att det betyder "frihet" för mig att slippa kläder. Fast om jag flyttar till ett naturfolk som inte har samma kulturella uppfostran och syn på klädsel, så skulle jag kanske inte alls ha problem med omgivningens reaktioner.

Du kan inte ändra ett helt samhälles kultur och traditioner, bara för att det ska passa dig och din världsbild bättre.  Men du kan försöka förstå varför man gör som man gör, och genom att diskutera det kan man ändra traditioner om de inte speglar den allmänna uppfattningen. Det är en process som tar lång tid. Och det har alltså ingenting med att göra att en enda person bestämmer något.

• empa83

knyttan skrev 2010-05-11 16:56:44 följande:
    Hur du personligen ser på saker och ting är ganska ovidkommande. Så svaret på din fråga är tyvärr nej, snarare tvärt om. Frågan är hur hela samhället kollektivt ser det, och hur vi i ett kulturellt samanhang tolkar vissa saker. Du kan bestämma varför du gör som du gör, men du kan inte bestämma hur andra människor uppfattar det och vad de sedan tänker om dig. Hur andra uppfattar det du gör har i högsta grad att göra med deras kulturella bakgrund att göra, och det samanhanng man ingår i. Jag kan bestämma att jag är nudist och för mig är det fritt och härligt att gå på stan naken, andra kommer iallafall att uppfatta det som ofredande, hur mycket jag än förklarar för dem att det betyder "frihet" för mig att slippa kläder. Fast om jag flyttar till ett naturfolk som inte har samma kulturella uppfostran och syn på klädsel, så skulle jag kanske inte alls ha problem med omgivningens reaktioner. Du kan inte ändra ett helt samhälles kultur och traditioner, bara för att det ska passa dig och din världsbild bättre.  Men du kan försöka förstå varför man gör som man gör, och genom att diskutera det kan man ändra traditioner om de inte speglar den allmänna uppfattningen. Det är en process som tar lång tid. Och det har alltså ingenting med att göra att en enda person bestämmer något.  

VA???

• Dolly84

Aleta skrev 2010-05-11 00:16:01 följande:
    Finns det något par här som vill ha brudöverlämning i svenska kyrkan?I så fall undrar jag hur ni ställer er till att ärkebiskopen själv avråder från det?Är det OK att strunta i vad han säger bara för att det är svenska kyrkan? Om det hade varit någon "coolare" som Dalai Lama" eller någon mer "skrämmande" som Ayatolla Ali Khamenei skulle ni ha gjort tvärt om då också?

Jag tycker att kyrkan ska vara en plats för alla. Ifall man ska förbjuda överlämning i kyrkan, tycker jag att vi alla ska få vara med och rösta om det. Inte att ärkebiskopen ensam ska ta beslutet att avråda.  Struntar fullständigt i om det skulle vara Dalai Lama som ensam tog beslutet... Vad skulle det ha för betydelse?

• Superstarfia

Dolly84 skrev 2010-05-11 17:54:58 följande:
      Jag tycker att kyrkan ska vara en plats för alla. Ifall man ska förbjuda överlämning i kyrkan, tycker jag att vi alla ska få vara med och rösta om det. Inte att ärkebiskopen ensam ska ta beslutet att avråda.  Struntar fullständigt i om det skulle vara Dalai Lama som ensam tog beslutet... Vad skulle det ha för betydelse?

Fast det är inte ärkebiskopen som ensam tar beslutet. Det beslutas på kyrkomötet..

• Dolly84

Superstarfia skrev 2010-05-11 17:57:13 följande:
      Fast det är inte ärkebiskopen som ensam tar beslutet. Det beslutas på kyrkomötet..

Okej, ärkebiskopen och co då ;) Men jag anser ändå att vi alla ska få vara med och besluta om det. Speciellt eftersom det är en fråga så många har åsikter om.

• Superstarfia

Dolly84 skrev 2010-05-11 18:04:27 följande:
      Okej, ärkebiskopen och co då ;) Men jag anser ändå att vi alla ska få vara med och besluta om det. Speciellt eftersom det är en fråga så många har åsikter om.

Men eftersom det inte är en svensk tradition om att kyrkan alltid har stått för att alla är jämlika oavsett kön så ska väl inte kyrkan hjälpa till med kvinnoförtryck?

• Dolly84

Superstarfia skrev 2010-05-11 18:10:04 följande:
      Men eftersom det inte är en svensk tradition om att kyrkan alltid har stått för att alla är jämlika oavsett kön så ska väl inte kyrkan hjälpa till med kvinnoförtryck?

Jag håller inte med dig där, för jag tycker fortfarande inte att det är kvinnoförtryck om man själv vill göra det.

• Superstarfia

Dolly84 skrev 2010-05-11 18:16:15 följande:
      Jag håller inte med dig där, för jag tycker fortfarande inte att det är kvinnoförtryck om man själv vill göra det.

Nej, men sedan betyder det... och det är väl vad seden betyder som man bör tänka på, inte vad du själv tycker..? dina gäster kanske tolkar seden som den ska tolkas, och dem kommer sannorlikt isåfall tycka att de är kvinnoförtryckande...

• Dolly84

Superstarfia skrev 2010-05-11 18:20:04 följande:
      Nej, men sedan betyder det... och det är väl vad seden betyder som man bör tänka på, inte vad du själv tycker..? dina gäster kanske tolkar seden som den ska tolkas, och dem kommer sannorlikt isåfall tycka att de är kvinnoförtryckande...

Jag har faktiskt pratat med alla om detta. Och ingen av dem tolkar det som kvinnoförtryck. Som jag har skrivit förut har ingen jag har diskuterat detta med, varit emot överlämning (på skola, arbete, vänner och familj). Har bara sett motstånd till det här på BT.

• knyttan
    empa83 skrev 2010-05-11 17:44:15 följande:
      VA???
    Ja, jag vet inte... vad var det du inte förstod?
Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??