• marischen

Varmt i värmeskåp

Är det OK att värma mat från kylskåpskallt till ätvarmt i sk värmeskåp? Där vi ska ha festen finns inte ugn men vi kan ha tillgång till värmeskåp (80 grader) Är små pajer, piroger o dyl som är tillagat men som vi inte vill äta kallt. All annan mat är kall. Har provat och det fungerar att värma några piroger men hur blir det med kvaliten och bakterier? Man varmhåller ju tillagad mat i upp till fyra timmar, kan detta vara värre?  Någon i branchen som vet?

• Svar på tråden Varmt i värmeskåp
  • Superstarfia

marischen skrev 2010-05-01 20:33:27 följande:
    Är det OK att värma mat från kylskåpskallt till ätvarmt i sk värmeskåp? Där vi ska ha festen finns inte ugn men vi kan ha tillgång till värmeskåp (80 grader) Är små pajer, piroger o dyl som är tillagat men som vi inte vill äta kallt. All annan mat är kall. Har provat och det fungerar att värma några piroger men hur blir det med kvaliten och bakterier? Man varmhåller ju tillagad mat i upp till fyra timmar, kan detta vara värre?  Någon i branchen som vet?

Du får höra med livsmedelsverket, jag är inte hundra men jag skulle inte göra så..

• P3E

Får du bara maten varmare än 72 grader så tror jag det är ok.

• MrsGranath

Jag jobbar som kock och precis som föregående talare så får man inte värmehålla mat i mer än 4 timmar och den måste upp över 72 grader. Så jag skulle inte rekommendera det då värmeskåpet inte är mer än 80 grader, vilket innebar att det tar ganska många timmar för att få upp all mat till 72 grader. Bakterierna hade trivts bra i er mat och det hade ju varit tråkigt om era gäster blir sjuka... 
    Hoppas ni hittar en bättre lösning!
    Lycka till!

• födelsedagsbrud

....dessutom har det ju varit annat än mat i skåpet innan!!!!Mat skall tillredas och värmas i kök!!!!!Lycka till!!

• marischen

Låter ju inte som att det är nån lösning då.

Mrs Granath, du verkar ha koll. Är det direkt från ugn in i värmeskåp vid catering eller är mikro och sen värmeskåp ett alternativ ( mikrovågsugnar går ju allktid att låna ihp)

• födelsedagsbrud

Maten kan göras dagar innnan, men den måste snabbkylas. Sedan är det bara att värma upp det den dagen du skall ha det. Tror det är 2 timmar det får stå på eftervärme, efter det att maten kommit upp i 72 grader!!!!  Fråga livsmedelsverket i din kommun! Man kan bli ansvarig för att ha orsakat matförgiftning...och det är ju inte kul, speciellt inte på ett bröllop!!!!!!Men jag kan inte de reglerna när det handlar om privata tillställningar, bara i storkök!!!Ännu en gång, lycka till!!

• marischen

Maten är tillagad (delvis) snabbkyld och fryst. Tanken var att tina och från kylskåpskallt värma till ättemperatur. Får kolla möjlighet att värma den i ugnar på annan plats, placera i värmeskåp och frakta till festlokalen
    tack för råd

• MrsGranath

Insåg att jag skrivit fel i förra inlägget! 2 timmars varmhållning ska det vara, inte 4!
    Micro eller ugn spelar egentligen ingen roll, ha bara en termometer redo för 72 graders kontrollen...

Svar på tråden Varmt i värmeskåp