Inlägg från: Amelia07 |Visa alla inlägg
  • Amelia07

Överreagerar jag?

Funderar lite på det här med min tärna. Min tärna var ett nästan självklart val. Jag har en vän som jag funderade på men hon bor rätt långt bort och vi har inte lika mycket kontakt som innan. Nu närmar sig bröllopet och jag känner väl att min tärna inte är jätteengagerad i att prata om/planera bröllopet. Jag känner väl att jag saknar någon att bolla med just nu. Möhippan är avklarad och rätt många av mina närmaste vänner blev inbjudna 4 dagar innan med resultat av att de tyvärr inte kunde komma (några bor rätt långt härifrån). De var ledsna och besvikna för de ville verkligen vara med. Jag brydde mig inte om att ge namn och nummer för jag kände att jag ville inte egagera mig i det med. Min sambo fick reda på möhippan en vecka innan så han kunde inte göra så mycket för att hjälpa till.

Försökte att träffa henne i dag men hon sa att hon ville vara själv och fixa med andra saker. Faktum är att vi har inte träffats mycket och oftast har inte samtalet handlat så mycket om bröllopet. Känner mig lite besviken. Det är bara några veckor kvar och jag börjar väl känna av stressen antar jag och känner att jag behöver lite stöd just nu...

Känns skönt att skriva av mig :)

• Svar på tråden Överreagerar jag?
  • Amelia07

Tack för ditt svar. Ja jag diskuterar en hel del med mamma och min bror. Även BM och han hjälper till så gott han kan men han tar allt lite mer med ro :). Jag tror nog att det mest är stressen jag känner av just nu och man funderar och stressar upp sig mer när man går hemma (är mammaledig). 

• Amelia07

Eriane:

Det där låter som en drömtärna :)

Vad skönt att det löste sig så bra med din nya tärna. Det är väl som du skriver som jag tycker det ska vara. Nu har jag mer tid att fundera i och med jag är hemma. Hade väl önskat att hon hade visat lite mer intresse och frågat lite mer om bröllopet. Min klänning är hos skräddaren just nu och jag har varit där en gång innan och provat då hon inte varit med. Ska göra provuppsättning och provsmink snart och jag har frågat henne om hon kan komma med. Det är en helgdag och på kvällen men hon trodde att hon inte kunde följa med.

• Amelia07

uppochhoppa: Ja du har rätt att det är delvis mitt fel att mina vänner inte kunde följa med på möhippan. Jag kunde ha lämnat en lista eller sagt till henne. Jag kände väl att jag inte ville engagera mig i det med. Så mycket annat att hålla i. Så jag är inte sur alls på henne över det men mina vänner är väl inte jätteglada.

Jag tror att jag ska prata lite med henne och säga att jag behöver lite mer stöd.

Tack för ditt råd.

• Amelia07

Passionsblomma:

Jag tror du har rätt att många tärnor egentligen inte vet vad som förväntas av dem. Jag har inga större krav på min tärna mer än att ha någon att prata med mest för att jag känner mig lite stressad över allting just nu (har väl egentligen ingen anledning att känna mig stressad). Tycker också att det hade varit kul om hon hade velat vara med lite när det gäller förberedelserna. När det gäller möhippan så var det väl någon/några som behövde hålla i det för det skulle bli genomförbart. Tyvärr så blev vännerna kontaktade  försent- visst de kunde ha kontaktat tärnan och frågat om möhippan och själva visat lite intresse.

Lycklig013bruden:

Jag känner väl att jag behöver också någon att noja mig med och min tärna är min närmaste kompis. Vi bor även i samma stad. Jag har tänkt att prata med henne och säga att jag skulle uppskatta att ses någon gång innan och prata lite.

• Amelia07

Fibobs:

Ja det är jättebra att göra så. Vi bjöd hem både bestmannen och tärnan när vi frågade om de ville. Felet vi gjorde var att vi pratade rätt mycket om vad som förväntades av dem på bröllopsdagen men mycket lite om innan bröllopet. Jag trodde (tog kanske till viss mån förgivet när hon sa att hon ville vara brudtärna) att hon skulle känna att hon ville vara med i själva förberedelserna.

• Amelia07

En liten uppföljning:

Jag pratade med tärnan angående att vara mer engagerad. Hon lyssnade men mycket mer hände inte. Jag har varit väldigt ensam när det gäller provsmink, allmänna förberedelser osv. Med facit i hand så hade jag nog valt någon annan som tärna. Jag har en del nära kompisar som gärna hade ställt upp. Så mitt råd till er som funderar på att välja tärna är att tänka noga igenom vem man väljer. Det kanske inte är det självklara valet utan det är viktigare att hitta någon som vill vara engagerad. Min dag blev en underbar dag ändå så allt blev bra tillslut. Jag är lyckligt gift nu :)

• Amelia07

Tack Sonja!

Jag antar att det är så olika vad man förväntar sig av en tärna. Jag valde en av mina närmaste kompisar i tron om att hon ville vara med om nästan allt och inte bara själva bröllopsdagen. Ville att hon skulle vara den där väninnan och Tärnan som man kunde bolla ideér med men det blev inte så... Är absolut inte bitter på något sätt :) Kände bara att jag ville skriva detta om det finns någon blivande brud som tänker som jag, då kan jag kanske hjälpa dem lite om de är tveksamma när det gäller val av Tärna. Håller med att ordet Tärna är så laddat. Det kanske är så att få själva titeln är ett stressmoment och det är bättre att fräga sina väninnor om de olika frågorna man har...

Svar på tråden Överreagerar jag?