• prinsessanochjag

Bröllop & Barn

Att ha med barn på bröllop verkar vara en känslig fråga som debatteras hett här på BT. Jag tycker såhär : För mig är bröllop en fest och hyllning till kärleken där man vill dela sin kärlek med familj och vänner. (Barn är ju frukten av kärlek.) Det är väl underbart med en fest för alla åldrar. Tycker att det kan vara upp till föräldrarna om dom vill ta med sig sina barn eller inte, det är väl bara "jobbigt" för dom som måste passa sina barn hela tiden. Tror inte det är någon annan som bryr sig, (speciellt inte efter ett glas champange eller två). Mycket tid, pengar och ansträngning läggs på att att gästerna ska känna sig så välkomna och speciella som möjligt (mat, dryck, presenter mm) då kan väl en och annan gäst få ta med sig sina barn om dom nu så gärna vill det. Eller ?

• Svar på tråden Bröllop & Barn
  • fru om ett år

Ville bara berätta hur vi gjorde på vårt bröllop för snart ett år sedan.. Jag är och har alltid varit glad vid barn och tyckt att det är en självklarhet att de ska få vara med och fira kärlekens största händelse, speciellt då våra egna tre barn var med som brudnäbbar/näbb. Nåväl vi löste det såhär: vi dukade ett eget bord till alla barn 2-15 år (de yngsta fick sitt hos sina föräldrar. Bordet dukades med pappersduk och kritor lades fram så att de kunde skriva eller rita vad de ville på duken. Dessutom hade vi bjudit in en bekant som satt med vid barnbordet och hjälpte dem då det behövdes. Vi hade också pärlor och olika papper så att att barnen kunde rita o göra halsband om de ville. Där fanns gäster som jag idag önskat att man inte bjudit, tyvärr.. men att låta barnen få delta ångrar jag inte en sekund (de var 16 st). Även om det fanns de som drack betytligt mycket mer än de borde av våra vuxna gäster (pinsamt nog hade de egen alkohol med sig i bagaget på bilen trots att vi bjöd på det mesta) så pratar mina barn om hur roligt de hade och att det var den allra bästa dagen och nästan alla gäster har sagt att detta var det bästa bröllop de nånsin varit på. Så att barn skulle vara "störande" tror jag inte är någon risk det är nog vuxna isåfall som är mer pinsamma o störande. Men sen måste man ju se till andra faktorer också, finns det utrymme till de extra gästerna det medför? För själva priset för mat mm är ungefär detsamma med eller utan på fest har barnen inte tid att äta det finns för mycket annat att göra..:) 

Bara lite info hur vi gjorde.. hoppas det kan va till hjälp för någon 

• Andreas flicka

Vi ska inte ha barn på bröllopet.

Anledningarna är flera. Vi har inga barn. Vi hade inte kunnat bjuda alla som vi ville om barn varit välkomna. Vi vill ha en riktig fest med dans hela natten lång och vi vill inte att alla ska gå vid kl 23 typ. Som med största sannolikhet kommer att hända om folk tar med sig sina 3-åringar.

Dessutom tycker jag att barn är ganska jobbiga (aj aj getingbo). Antagligen eftersom jag inte har några själv. Får vi barn någon gång så kommer jag nog att ändra mig - men nu undviker jag ungar i möjligaste mån.

Jag tycker dessutom att folk som har barn med sig beter sig annorlunda än normalt. Vet inte hur många gånger det har hänt under en diskussion med en vän att hon helt plötsligt börjat gulla med sitt barn mitt i allt, observera att detta händer oavsett om det är hon eller jag som pratar. Detta har jag sett hända även andra. ... obeskrivligt störigt! Det är som om ens vänner med barn blir som helt andra personer när barnen är med...

Nu har min kära mamma ändå sett till att det kommer 6 barn på vårt bröllop. Vilket jag är måttligt nöjd med. Ett av dem är 9, tre är 12 och två är 13 och 14...

• Bellson

Jag vill absolut inte ha barn på mitt bröllop... Det finns alldeles för många jobbiga och störiga barn i min släkt! Vilken mardröm att ha en massa ungar springandes omkring och grinandes! Usch...

• Innie

För egen del är detta ingen het fråga, men jag har förstått att det är det för många. Precis som när det gäller andra saker kring bröllopet förstår jag inte varför man inte kan respektera brudparets önskemål kring barnfritt eller inte. Ibland tycks folk tro att det är en rättighet att bli bjuden och få gå på bröllop, något i vart fall jag inte ser det som.

Jag och min fästman har inga barn, men flera av våra vänner har. För vår del har det varit helt självklart att barnen är välkomna, men det ser vi samtidigt som ett åtagande från vår sida. Vi ser det som att om vi bjuder vi barnen på vår fest, ska barnen också ha det roligt. Räknar man kallt med att tvååringar uppskattar samma saker som vuxna är det nog ärligare att bjuda till ett barnfritt bröllop. Vi kommer bjuda femton barn, majoriteten mellan 2 och 5 år plus ett par spädisar. Ett par barnvakter kommer att finnas med hela kvällen, vi har ett särskilt rum för barnen med plats för tv, kritor, sagoböcker och lite filtar och mys. Och självklart finns det särskild barnmat på tal om "örk" längre upp i tråden. Jag vet inte hur det är med er, men jag åt varken vitlöksdoftande blåmusslor eller fänkålsgnocchi när jag var tre

• Lantlolla

Innie skrev 2010-06-01 23:22:45 följande:
    För egen del är detta ingen het fråga, men jag har förstått att det är det för många. Precis som när det gäller andra saker kring bröllopet förstår jag inte varför man inte kan respektera brudparets önskemål kring barnfritt eller inte. Ibland tycks folk tro att det är en rättighet att bli bjuden och få gå på bröllop, något i vart fall jag inte ser det som. Jag och min fästman har inga barn, men flera av våra vänner har. För vår del har det varit helt självklart att barnen är välkomna, men det ser vi samtidigt som ett åtagande från vår sida. Vi ser det som att om vi bjuder vi barnen på vår fest, ska barnen också ha det roligt. Räknar man kallt med att tvååringar uppskattar samma saker som vuxna är det nog ärligare att bjuda till ett barnfritt bröllop. Vi kommer bjuda femton barn, majoriteten mellan 2 och 5 år plus ett par spädisar. Ett par barnvakter kommer att finnas med hela kvällen, vi har ett särskilt rum för barnen med plats för tv, kritor, sagoböcker och lite filtar och mys. Och självklart finns det särskild barnmat på tal om "örk" längre upp i tråden. Jag vet inte hur det är med er, men jag åt varken vitlöksdoftande blåmusslor eller fänkålsgnocchi när jag var tre

Spännande meny ni ska ha..... {#lang_emotions_wink}

• crea diem

När jag gifte mig första gången var det gästers barn med i kyrkan, gästerna lämnade sen sina barn. Vår 19mån var med i kyrkan men hämtades sen av grannar, vår 4 åring var med på middagen och hämtades sen av grannar. Barnen sov hos grannarna på natten...

• Flotten

Innie skrev 2010-06-01 23:22:45 följande:
      Och självklart finns det särskild barnmat på tal om "örk" längre upp i tråden. Jag vet inte hur det är med er, men jag åt varken vitlöksdoftande blåmusslor eller fänkålsgnocchi när jag var tre

Synd för det verkar gott! I vår familj så har barnen endast fått barnmat när de började äta fast föda, även då spetsade vi till det med kryddor, lök och annat gott. Vår ena son var drygt 2år när han den nyårsafton upplevde(enligt honom) en jätteförlust, han satt  och åt makaroner med korv och mamma o pappa fick äta "sött,tatis o gul sås med prickar" precis hans älsklingsrätt! Efter detta så har vi inte ens funderat på att servera barnmat på någon fest.

• Innie
    Flotten skrev 2010-06-02 08:15:18 följande:
      Synd för det verkar gott! I vår familj så har barnen endast fått barnmat när de började äta fast föda, även då spetsade vi till det med kryddor, lök och annat gott. Vår ena son var drygt 2år när han den nyårsafton upplevde(enligt honom) en jätteförlust, han satt  och åt makaroner med korv och mamma o pappa fick äta "sött,tatis o gul sås med prickar" precis hans älsklingsrätt! Efter detta så har vi inte ens funderat på att servera barnmat på någon fest.
    Kanske ska förtydliga - eftersom det är buffé har även barnen all möjlighet att äta av "vuxenmaten". Det är ett erbjudande och en möjlighet för att öka sannolikheten för dem att hitta något de tycker om
  • LindaMagnus

Apropå maten så gjorde vi en miss...Vi hade ingen spec. barnmat utan dom fick äta samma som vi. Men vi skulle nog gjort toasten vi hade till förrätt utan västkuströra, och haft nån mer "vanlig" mat när vi åt norrlandsbuffé. Nu vart deti nte mycket ätande från barnens sida,utan det vart mer godis o chips dom åt!Men dom överlevde iaf:)

Svar på tråden Bröllop & Barn