• prinsessanochjag

Bröllop & Barn

Att ha med barn på bröllop verkar vara en känslig fråga som debatteras hett här på BT. Jag tycker såhär : För mig är bröllop en fest och hyllning till kärleken där man vill dela sin kärlek med familj och vänner. (Barn är ju frukten av kärlek.) Det är väl underbart med en fest för alla åldrar. Tycker att det kan vara upp till föräldrarna om dom vill ta med sig sina barn eller inte, det är väl bara "jobbigt" för dom som måste passa sina barn hela tiden. Tror inte det är någon annan som bryr sig, (speciellt inte efter ett glas champange eller två). Mycket tid, pengar och ansträngning läggs på att att gästerna ska känna sig så välkomna och speciella som möjligt (mat, dryck, presenter mm) då kan väl en och annan gäst få ta med sig sina barn om dom nu så gärna vill det. Eller ?

• Svar på tråden Bröllop & Barn
  • Lantlolla

Rufsas skrev 2010-05-30 11:24:01 följande:
    Jag försökte bara raljera lite men misslyckades uppenbarligen. Min poäng är egentligen att vi som brudpar inte kan säga till hur lite eller mycket gästerna ska dricka. Det kan alltså hända att någon kan bli för full. Då vill inte jag hållas ansvarig för att det finns barn där. Jag HATADE när jag såg min pappa full på typ midsommar när jag var liten (han var bara salongsberusad) och det är det jag refererar till. Och NEJ, jag var inget "känsligt" barn. Mitt huvudargument till barnfritt är dock inte alkoholen. Jag tycker att det är något fel på folk som inte kan vara utan sina barn. Att inte få barnvakt är en sak men ett halvår i förväg borde man kunna lösa det iofs. Nevermind, vi ska ha barnfritt och jag har svårt för TS första "inlägg". Jag retar mig något så fruktansvärt på människor som bara rycker på axlarna och inte ens vill förstå varför andra väljer barnfritt. Jag har inga åsikter om jag skulle bli bjuden på ett bröllop med barn och jag vill ha samma respekt och förståelse tillbaka. Jag vill att våra vänner kan slappna av och prata med andra vuxna människor. Det blir inte samma sak med barn i närheten. Och jag är trött på att försvara barnfria bröllop hela tiden.

Men är du säker på att hon menar så som du tar det? Kanske du har fått försvara din ståndpunkt så in i norden att du nu går igång utan att det riktigt är nödvändigt....gudarna ska veta att det kan jag också göra!!

• BlackWIngedAngel
    Rufsas skrev 2010-05-30 11:24:01 följande:
    Jag försökte bara raljera lite men misslyckades uppenbarligen. Min poäng är egentligen att vi som brudpar inte kan säga till hur lite eller mycket gästerna ska dricka. Det kan alltså hända att någon kan bli för full. Då vill inte jag hållas ansvarig för att det finns barn där. Jag HATADE när jag såg min pappa full på typ midsommar när jag var liten (han var bara salongsberusad) och det är det jag refererar till. Och NEJ, jag var inget "känsligt" barn. Mitt huvudargument till barnfritt är dock inte alkoholen. Jag tycker att det är något fel på folk som inte kan vara utan sina barn. Att inte få barnvakt är en sak men ett halvår i förväg borde man kunna lösa det iofs. Nevermind, vi ska ha barnfritt och jag har svårt för TS första "inlägg". Jag retar mig något så fruktansvärt på människor som bara rycker på axlarna och inte ens vill förstå varför andra väljer barnfritt. Jag har inga åsikter om jag skulle bli bjuden på ett bröllop med barn och jag vill ha samma respekt och förståelse tillbaka. Jag vill att våra vänner kan slappna av och prata med andra vuxna människor. Det blir inte samma sak med barn i närheten. Och jag är trött på att försvara barnfria bröllop hela tiden.
    Det är så svårt att fånga nyanser i nätkonversation. Ett ständigt problem. ;)

Men visst förstår jag att man inte tycker om att se fulla vuxna när man är barn, det gjorde inte jag heller och visst, min far har också fått för mycket i sig vid tillfällen, men jag har ALDRIG sett någon dricka för mycket på de bröllop jag varit på. Det anses helt enkelt inte vara den typen av fest när man gör så.

• Nicossambo

Lantlolla skrev 2010-05-30 11:06:56 följande:
      Sådana kalas och bröllopsfester minns jag också, minns dem med glädje. Men det var en annan tid, barn var inte lika sköra då som de verkar vara nu..... Sedan en annan fråga som jag ibland funderat över. När ni som vill ha barnfria bröllop (och inget ont i det, sådan inbjudan ska givetvis respekteras ) skriver om det är alltid barnen så små. När upphör barn att vara barn? En 14-åring, en 16-åring.....Till sist, man kanske inte får barnvakt men då kan väl en stanna hemma och en gå....bara för att man är ett par är man väl inte limmade samman......eller.....

Vi satte 18års gräns på barn frågan. Minmorbros familj ville att deras 15 åringe son skulle komme men vi stod på oss. Och egentelligen hur kul hade han haft det bara man är på middag där en kväll sätter han sig efter en stund med sitt psp eller mobilen och leker.

Jag förstår tanken när ni beskriver om barn på bröllop familjen delar glädjen tillsammans och det fungerar för vissa men inte för oss.

Hade vi haft egna barn kanske det hade varit en annan disskusion.

• Flotten

Rufsas skrev 2010-05-30 10:19:49 följande:
    Förstår inte alls vad du menar med det. Och Flotten, det är ingen som har sagt att alkohol är farlig. Men tycker du att man ska ta med barn till krogen också? Fin barnuppfostran isf...

Med krogen menar du?Här där jag bor så går vi ut och äter ja, tillsammans med våra barn ja, dricker sprit där ja en öl kanske. Men du menade kanske om vi tar barnen med på en barrunda??? För i så fall så måste jag göra dig besviken, för näh det gör vi inte men vi gör inga barrundor i vilket fall som helst. Närmaste krog för oss ligger väl 5 mil bort.
    Jag kan förstå om man inte kan få barnvakt ett halvår i förväg, finns inte många människor som vill binda upp sig på det viset, sedan har vi de som absolut inte är lämpliga att passa barn ÄVEN om de kallas Farmor eller Mormor.

• Rufsas

Jag har fortfarande inte fått svar på varför man inte kan respektera barnfria bröllop precis som att jag respekterar som bjuder in hela familjer.

Och jag har heller inte riktigt fått svar på varför vi som väljer barnfritt ska försvara oss hela tiden.

• minimis

Rufsas skrev 2010-05-30 20:01:08 följande:
    Jag har fortfarande inte fått svar på varför man inte kan respektera barnfria bröllop precis som att jag respekterar som bjuder in hela familjer. Och jag har heller inte riktigt fått svar på varför vi som väljer barnfritt ska försvara oss hela tiden.

Jag förstår inte att ämnet än blivit en diskussion! Vi har en dotter på 19 månader, så för oss känns det självklart att ha med barn. Men då handlar det om ca 5 barn mellan 0-5 år. Kan förstå att det blir jobbigt om det handlar om t.ex. 15-10 småbarn! Hursom så tycker jag att man ska respektera det som brudparet önskat, har väl ingen betydelse!
    Däremot tyckte jag synd om en bekant som inte kunde gå på bröllop då hon ammade, jag har lite svårt att förstå varför man inte får ta med ammande barn. Men jag har aldrig fått det förklarat för mig av någon så jag kan säkert ändra uppfattning om det med!

• Sebastiána
    Flotten skrev 2010-05-30 09:40:18 följande:
    örk för speciell barnmeny såsom makaroner,korv o hamburgare
    Håller med. Barn kan äta samma mat som vuxna.
  • Sebastiána

Vi funderar på 15-årsgräns (ammande barn givetvis välkomna).

• LindaMagnus

Vi hade bjudit barnen på vårt bröllop,det var dock endast 2 par som tog med sig sina barn(förutom våra barn då).Det funkade jättebra,dock fick vi skippa fiskdammen o skattjakten för det hanns inte med!Ansvarige för fiskdammen delade istället bara ut påsarna efter middan o dom barn som var där vart glada bara för att få nåt!Annars klarade dom sig själva. Det positiva att ha andra barn där under kvällen var att våra fick kompisar att leka med,o höll sig för sig själva.3-åringen hängde med dom äldre och dom äldre höll koll på honom.
    det enda missödet var att 3-åringen blev kvarglömd i köket,där han "lagade mat" på golvet åt vårat husdjur hemma...men det tycker vi mest är en rolig anekdot att berätta:)

• Bride in leather

Vi ska ha med barnen i kyrkan samt en stund på festen,de får äta middag tillsammans med oss sen är tanken barnvakt.

Här är största problemet min brorsdotter,hon är riktigt jäkla mammig.

Svar på tråden Bröllop & Barn