• Doffsingen82

    Det här med efternamn... Skild sedan förut med barn i förra äktenskapet...

    Hur har ni gjort?
    Jag har varit gift och fick två barn i mitt förra äktenskap. De har det efternamn jag och min dåvarande tog då.
    Nu ska jag gifta om mig i sommar och funderar på det här med namn. Knepigt att inte heta samma som sina barn (pappan tillåter inget namnbyte), men samtidigt vill jag ju inte föra vidare efternamnet jag fick från förra äktenskapet genom att inte byta till min nye makes namn.

    Är det fler med samma dilemma?

  • Svar på tråden Det här med efternamn... Skild sedan förut med barn i förra äktenskapet...
  • Doffsingen82
    Skuggan skrev 2010-04-16 15:12:09 följande:
    Du måste gå på känsla här för det är egentligen det allt handlar om.Som barn har vi i vår familj haft alla möjliga kombinationer av namn. Föräldrana skiljde sig, vi fick mammas flicknamn och hette således inte samma som pappa.Sen gifte sig mamma, med resultatet att mamma hade ett namn, pappa hade ett annat namn och vi barn ett tredje. Då tycke jag inte att det var viktigt att heta samma, jag ville helre ha kvar det jag hette.Men nu har jag och min sambo en dotter och hon heter som jag, det fanns bara inget alternativ att jag skulle ha ett annan namn än henne! När vi nu gifter oss kommer vi alla heta samma och jag byter direkt för det är viktigare med mig att ha samma namn.Så som sagt, gå på din magkänsla.
    Magkänslan blir det! Tack snälla för ditt svar.
  • Doffsingen82
    Ezna skrev 2010-04-16 19:40:16 följande:
    Jag är i samma situation!Och att jag skulle heta som min förra man i mitt nya äktenskap är helt uteslutet!!! Inte ens som mellannamn! Till saken hör att jag inte är så väldans förtjust i den mannen längre.. Jag behöll det efter skilsmässan ENBART för att jag ville heta lika som sonen! Så nu ska jag och min nya försöka komma på ett helt nytt namn som vi och vår gemensamma barn kommer att heta!
    Exakt så, ja... Samma här.
    Din son du fick med din f.d., kommer han att behålla pappans efternamn och din och din sambos/blivande gemensamma barn heter det nya efternamnet som du och din man kommer att heta?
  • Doffsingen82
    Greeneyes skrev 2010-04-16 20:26:56 följande:
    Jag har det lika komplicerat:Min dotter har mitt efternamn, vilket alltså är annat än hennes pappas efternamn. Men det är så svårstavat att ingen av oss vill att hon ska ha det namnet. Men hennes pappa vägrar också gå med på att hon ska ha min blivande makes namn, vilket jag kan förstå så klart. Men om jag byter namn så har ju ingen av oss föräldrar dotterns namn Och min blivande man har ett så ovanligt efternamn att ha inte kan eller vill byta, då de är ensamma om det namnet.Så i mitt fall lutar det åt att jag behåller mitt namn, men att eventuella kommande barn får min mans namn, så då blir det ju alla fall " bara" två namn i familjen... *puh* tänk vad komplicerat...
    Ja, visst är det knöligt! Har liksom inte tänkt på det förut så ingående. Men det vart ju högaktuellt i och med bröllopsplanerna...
  • Heloise

    Det här med efternamn är ju så bökigt ibland. Som ett exempel, tänkte jag ta min familj och håll i hatten för här snackar vi krångligt

    Jag har 2 halvsyrror och 1 bonussyrra, halvsyrrorna har sina mäns efternamn( hade pappas namn förut), bonussyrran sin mammas efternamn. Jag som är yngst har min mammas efternamn, men inte pappas. Då har vi mao 4 systrar och 3 efternamn. Jag gifte mig förra året och har mitt namn som mellannamn och min mans namn som efternamn.

    Min man har 2syrror han och äldsta syrran bytte ifrån sin pappas namn till sin morfars namn när de var 18. Deras mamma är omgift och heter som sin man. Yngsta syrran har kvar deras pappas efternamn. Mao 1 familj, 3 syskon, 2 efternamn och mamman har ett 3e. Nu har äldsta syrran 2 barn med sitt ex som har hans efternamn and the list goes on!!!

    Min slutsats: man behöver inte heta lika för att vara en stor bullrig familj, men det är inte helt lätt att förklara våra familjer för utomstående hahahaha eftersom ingen heter lika!

    Nu är jag gravid och vårt barn kommer att heta som min man( och jag) och jag kommer ta bort mitt gamla namn, eftersom det är så krångligt med 2 namn!

    Det här inlägget gör dig nog inte klokare men vad jag vill säga är att jag tycker att det har sin charm med "flera" olika efternamn i en familj, det är historia, och det som gjort er till de ni är idag!

  • Doffsingen82
    Heloise skrev 2010-04-19 14:33:39 följande:
    Det här med efternamn är ju så bökigt ibland. Som ett exempel, tänkte jag ta min familj och håll i hatten för här snackar vi krångligt Jag har 2 halvsyrror och 1 bonussyrra, halvsyrrorna har sina mäns efternamn( hade pappas namn förut), bonussyrran sin mammas efternamn. Jag som är yngst har min mammas efternamn, men inte pappas. Då har vi mao 4 systrar och 3 efternamn. Jag gifte mig förra året och har mitt namn som mellannamn och min mans namn som efternamn.Min man har 2syrror han och äldsta syrran bytte ifrån sin pappas namn till sin morfars namn när de var 18. Deras mamma är omgift och heter som sin man. Yngsta syrran har kvar deras pappas efternamn. Mao 1 familj, 3 syskon, 2 efternamn och mamman har ett 3e. Nu har äldsta syrran 2 barn med sitt ex som har hans efternamn and the list goes on!!! Min slutsats: man behöver inte heta lika för att vara en stor bullrig familj, men det är inte helt lätt att förklara våra familjer för utomstående hahahaha eftersom ingen heter lika!Nu är jag gravid och vårt barn kommer att heta som min man( och jag) och jag kommer ta bort mitt gamla namn, eftersom det är så krångligt med 2 namn!Det här inlägget gör dig nog inte klokare men vad jag vill säga är att jag tycker att det har sin charm med "flera" olika efternamn i en familj, det är historia, och det som gjort er till de ni är idag!
    Vilket underbart inlägg!! Och inte vart jag något klokare (är nog för trött, har pluggat hela dagen...) *hahaha*, men jag förstår din poäng. Du har rätt! Jag tror kanske att jag krånglar till det mer än nödvändigt ibland... Samhörigheten sitter ju i hjärtat, inte i efternamnet...
    Kram på dig!
  • Zia 20090618

    Hehe ja varför måste man heta samma i en familj. När jag bodde hemma var vi 5 personer i familjen med 4 olika efternamn - endast mammas nya man och deras gemensamma son hette samma.

    Nu gifte de sig förra året och då tog hon hans efternamn men behöll även sitt eget.

  • Ezna

    Jo, det kommer han!
    Drömmen är ju att han ska få ta mitt nya namn som mellannamn! Men med den missunsamma pappan så skulle jag gissa på att han vägrar!
    Jepp, på den andra frågan oxå! :)


    Doffsingen82 skrev 2010-04-19 13:48:47 följande:
    Exakt så, ja... Samma här.Din son du fick med din f.d., kommer han att behålla pappans efternamn och din och din sambos/blivande gemensamma barn heter det nya efternamnet som du och din man kommer att heta?
  • Bride in leather

    Ezna:

    Missunsam?Varför i hela friden är han det?

    Här finns det inte på kartan att tex min son när hans pappa gifter sig med sin nya att sonen skulle få ta hennes namn som ngt mellannamn?Lika lite som han kommer ta min nyas namn som det.

    Sonen är ju min(och hans)varför ska de ha ngn annans namn i detta fallet då styvisens namn?det skulle ju ge ett barn 3 efternamn typ.

  • Ezna

    Om du läst vad jag skrivit tidigare så inser du säkert att det inte är så att han (sonen) skulle ta min nya mans namn utan Mitt nya, som i nybildade!!

    Bride in leather skrev 2010-04-20 16:40:27 följande:


    Ezna:Missunsam?Varför i hela friden är han det?Här finns det inte på kartan att tex min son när hans pappa gifter sig med sin nya att sonen skulle få ta hennes namn som ngt mellannamn?Lika lite som han kommer ta min nyas namn som det.Sonen är ju min(och hans)varför ska de ha ngn annans namn i detta fallet då styvisens namn?det skulle ju ge ett barn 3 efternamn typ.
  • Manikos

    Jag har också varit gift tidigare och har 2 söner från detta äktenskap, så alltså i samma sits Jag ska ha kvar mitt efternamn(vilket alltså är det jag fick då jag gifte mig med min exman)som mellannamn och min blivandes efternamn kommer att bli även mitt efternamn. Jag (och min blivande man) ser det inte som att jag för vidare min exmans namn utan att jag behåller det efternamn som jag delar med mina söner :)

  • Doffsingen82
    Manikos skrev 2010-04-20 18:05:48 följande:
    Jag har också varit gift tidigare och har 2 söner från detta äktenskap, så alltså i samma sits Jag ska ha kvar mitt efternamn(vilket alltså är det jag fick då jag gifte mig med min exman)som mellannamn och min blivandes efternamn kommer att bli även mitt efternamn. Jag (och min blivande man) ser det inte som att jag för vidare min exmans namn utan att jag behåller det efternamn som jag delar med mina söner :)
    Ja, så kan man ju också se det förstås. Skönt att kunna ha en sådan avslappnad inställning.
    Vi är alla olika med olika erfarenheter i livet. Så är det ju.
    Men för min del rent personligen så skulle det kännas märkligt att fortfarande heta det som min f.d. heter. Den tiden var tuff och är något jag lagt bakom mig...

    Jag har tagit del av alla synvinklar och åsikter, och nu blir det att jag kommer att byta efternamn. Har även diskuterat detta med barnen (det var de själva som tog upp det), då de kom fram till att pappa nog inte skulle bli så glad om min nya tog mitt gamla efternamn... -) De är kloka de små liven! Jag sade till dem att vi ändå är en familj, även om vi inte heter samma i efternamn. Att pappa vill att de ska föra sin farfars efternamn vidare (såklart!).
  • Manikos

    Skönt att du kommit fram till ett beslut! Ja visst har vi olika erfarenheter och hade jag inte haft barn som jag delar efternamn med så skulle jag aldrig behålla min exmans efternamn! Så förtjust är jag inte i honom

  • Doffsingen82

     


    Manikos skrev 2010-04-23 16:46:05 följande:
    Skönt att du kommit fram till ett beslut! Ja visst har vi olika erfarenheter och hade jag inte haft barn som jag delar efternamn med så skulle jag aldrig behålla min exmans efternamn! Så förtjust är jag inte i honom

    Ja, för mig/oss känns det rätt
    Det som varit lite delat är ju just att barnen inte kommer att heta som sin mamma.... Men vi är ju en familj ändå; mer än någonsin faktiskt...

Svar på tråden Det här med efternamn... Skild sedan förut med barn i förra äktenskapet...