Hur hitta en vigselförrättare utomland??
Hur har ni som har gift er utomlands hittat en vigselförrättare?
Vi ska gifta oss i Alicante men har som sagt ett problem vi har inte hittat någon som kan viga oss.
Kram
Hur har ni som har gift er utomlands hittat en vigselförrättare?
Vi ska gifta oss i Alicante men har som sagt ett problem vi har inte hittat någon som kan viga oss.
Kram
Tack snälla det ska jag kolla upp.
Kram
Om ni får vigas enligt spansk lag så kan ni registrera det som gitligt i Sverige. Vad som gäller i spansk lag måste ni höra med lokala myndigheter.
Att nån med svensk vigselrätt skulle finnas av en slump bosatt i Spanien ä mer osannolikt, de som har vigselrätt utomlands är vissa svenska kyrkor och svenska ambassader - med lokala myndigheters godkännande. Svensk lag gäller inte utomlands utom i vissa specifika fall (och därför kan bara vissa få utsedda utföra svenska vigslar i utlandet).
100703 M och B skrev 2010-04-08 15:26:46 följande:
Varför måste det vara så himla krångligt. Jag kan inte spanska så jag vet inte hur jag ska kunna kontakta någon i spanien eller hur jag ska gå till väga.
Snälla kan ingen hjälpa mig börjar blir lite halvt irriterad.
Vad sa länsstyrelsen/kommunen då?
100703 M och B skrev 2010-04-09 07:57:19 följande:
Det kan ju finnas möjlighet att få någon tillfälligt godkänd som vigselförrättare men det verkar (enligt uppgift på hemsidan) som om de stramat till reglerna kring detta. Men det kräver ju också att ni har med er någon från Sverige.
Annars kan man ju köra den korta borgeliga vigseln på kommunhuset eller liknande och göra en egen ceremoni nere i Spanien, som visserligen inte har någon laglig tyngd men gör det "officiellt" för er och era närmaste.
Vi gifter oss den 3 juli 2010.
Ja så kan man göra.
Vart gifter ni er någonstans?
Vi gifter oss borgeligt här i Stockholm, på samma ställe där vi håller middagen och festen efteråt. Vi kommer bli vigda av en politiker (bekant till ett par kompisar) som ska vara en väldigt trevlig och varm och intresserad vigselförrättare. Hon tycker det är kul och ställer gärna upp när hon kan och hjälper gärna till att komma med förslag och sätta en personlig prägel på vigseln. Passar oss perfekt!
Okej det låter mysigt, vart ska ni ha festen?
Vi har hyrt Stallmästargårdens festvåning Tingshuset. :)
Jaha. Vad kostade det att hyra? Får ni betala per kuvert eller ska ni laga maten själva?
Många frågor!! Vi är så veliga ena dagen vill jag ha ett halv stort bröllop med brudklänning och allt, andra dagen vill jag fly landet och bara vara med min älskade.
Det är ett helt paket man köper, du hittar en hel massa på www.stallmastaregarden.se
Det som ingår är lokalen (om man är fler än 60 gäster), trerätters middag med vin, brudskål med tilltugg, nattamat, bröllopstårta och allt som har med serveringen att göra. Det ingår blomsterdekorationer inne, och de har bar på uteplatsen med bartender hela kvällen. Det kostar 1200kr i kuvertavgift.
www.svenskakyrkan.se/tcrot/skut/vara_kyrkor/spanien/index.shtml
fast det är om man vill ha ett kyrkligt bröllop..
Hej.
Och det lät inte så farligt dyrt, fast det är ju klart att lite pengar blir det ifall man ska vara minst 60 personer. Hoppas ni får en underbar dag med massor av sol.
100703 M och B skrev 2010-04-10 11:47:23 följande:
Hej.
Tack för tipset, har dock redan varit kontakt med svenska kyrkan dem har tyvärr semester då.