• Marcusblivande

Hur hitta en vigselförrättare utomland??

Hur har ni som har gift er utomlands hittat en vigselförrättare?

Vi ska gifta oss i Alicante men har som sagt ett problem vi har inte hittat någon som kan viga oss.

Kram

• Svar på tråden Hur hitta en vigselförrättare utomland??
  • Plutten2010

Finns det ingen på ambassaden eller i Svenska kyrkan som kan hjälpa er??

• Marcusblivande

Hej Plutten2010!

Jag har kontaktat svenska kyrkan i alicante och dem har tyvärr semester den perioden.

Svenska ambassaden finns bara i madrid.

• Plutten2010

Vad typiskt.. =(

Kan inte ambassaden/kyrkan hjälpa till att förmedla någon kontakt i Alicante?? Sökte på google och då kom även Torrevieja upp.. Det finns inget/ingen där som skulle kunna hjälpa er??

Vet inte om det finns några forum för utlandssvenskar i området som ni kan kontakta för ev hjälp?

• Marcusblivande

Jag har mejlat ambassaden men inte fått något svar ännu.

Ja det är som du säger det finns flera hundra svenskar som bor där och någon borde man tycka har behörighet att viga.

Jag får fortsätta och leta, blir galen!!!

• Plutten2010

Lycka till!

Hittade detta i en gammal tråd här på BT;
    "Annars rekommenderar jag att kontakta antingen borgmastaren i Alicante (det behover ju inte vara just han som viger er men radhuset brukar vara de som samordnar sadana saker) eller spanska ambassaden i Sverige. De kan sakert ocksa hjalpa er vidare och forklara hur en vigsel brukar ga till vaga i Spanien."
    (www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m991196-1.html)

• anne på grönkulla

Finns det ingen ambassad eller svensk kyrka med vigselrätt lär ingen annan heller ha rätt att viga enligt svensk lag. Ni får leta efetr en lokal vigselförrätrae/myndighet helt enkelt. Gissningsvis är det kommunen i Spanien som gör sånt, kontakta kommunen (eller en lokal svenskförening, som kan veta mer och förmedla kontakt).

Lycka till!

• Marcusblivande

Hejsan.

Ja det kommer nog bli svårt att hitta någon. Men tror du att en spansk vigselförrättare får viga oss?

Min tanke var att det kanske finns någon svensk vigselförrättare eller någon som har behörighet som kanske bor i spanien.

• 100703 M och B

Jag tror inte att en spansk vigselförrättare har laglig rätt att viga er så det är giltigt i Sverige tyvärr.

Men kontakta länsstyrelsen och kolla vad de rekommenderar (om det är borgelig vigsel, annars kyrkan). De får säkert liknande frågor varje dag. Lycka till!

Svar på tråden Hur hitta en vigselförrättare utomland??