• Ängla80

    Hur mycket ska man betala för bröllopspresent?

    Hejsan!
    En av mina bästa barndoms-kompisar ska gifta sig i slutet av april och jag ska iväg i helgen och köpa en bröllopspresent. Men frågan är ju hur mycket man ska köpa för.

    Vi har det normalt ställt och så men jag har ingen aning om hur mycket man ger. Jag vill inte ge för en för liten summa och inte heller för mycket. Det kan uppfattas fel oavsett, som vanligt är lagom bäst, men vad är lagom. Hur tänker ni?

    Vi brukar köpa födelsedagspresenter till varandra för ca 150-200 kr kanske jag kan tillägga.

  • Svar på tråden Hur mycket ska man betala för bröllopspresent?
  • Cylt

    Min lillebror gifte sig förra sommaren, då kändes 1000:- som en bra summa
    När ett par-tre av mina närmaste vänner har gift sig, har 500:- känts bra i magen.
    Helt klart en smaksak och helt beroende på hur det ser ut i respektive bekantskapskrets, men jag skulle nog inte känna mig bekväm med ett lägre belopp om det gäller mina närmaste vänner.

  • Bäst i test

     


     


    Jag resonerar som så att jag lägger ner lika mycket pengar som brudparet lägger ner på mitt kuvert. Men mitt minimum ligger på 500 kr. Är det en nära vän så skulle jag lägga ner 1000 kr, minst, på bröllopspresent.


    Folk får säga vad de vill men jag tror att pengar uppskattas mest i bröllopspresent. Var på ett bröllop nyligen där brudparet fick 3 st brödrostar (och de hade redan en) och dubbletter av en massa annat. Men visst, har du någonting som du vet att de inte har och som du vet att de kommer att uppskatta så go for it men annars tror jag att ett bidrag till bröllopsresan är värt guld..


     

  • Augustivigsel

    Jag tycker personilgen inte alls om att bestämma summa efter kuvertavgift. Det skulle ju i så fall innebära att en vän som valt att ha ett enklare bröllop får enklare presenter. Mina vänner ska få lika värdefulla presenter oavsett vilken typ av fest de valt. Om jag gör skillnad på dem så beror det snarare på hur nära dem jag står. Framför allt om valet av enkelt bröllop är "ofrivilligt" p.g.a. dålig ekonomi. Då vill jag inte att de dessutom ska få billigare presenter.

    Jag stämmer in i ca 500:- per par. Tycker dock att KatjaB har en poäng i att det också har viss betydelse vilka andra omkostnader man har som gäst.

  • Rufsas
    Augustivigsel skrev 2010-06-22 10:06:19 följande:
    Jag tycker personilgen inte alls om att bestämma summa efter kuvertavgift. Det skulle ju i så fall innebära att en vän som valt att ha ett enklare bröllop får enklare presenter. Mina vänner ska få lika värdefulla presenter oavsett vilken typ av fest de valt. Om jag gör skillnad på dem så beror det snarare på hur nära dem jag står. Framför allt om valet av enkelt bröllop är "ofrivilligt" p.g.a. dålig ekonomi. Då vill jag inte att de dessutom ska få billigare presenter.
    Kunde inte hålla med mer! Bröllopspresenten ska inte vara som "betalning" för att man får komma. Kan nästan säga att jag hade gett mer till ett enklare bröllop än ett bröllop där man som gäst exempelvis måste hyra frack (vid frackbröllop) eller bo över på slott för egen räkning.
  • Rosvägen

    På vårat bröllop så vart vi chokade när vi öppnade bidragen våra vänner och familj gett oss till en framtida bröllopsresa.
    För att ge ett exempel så låg det från 500 till 1000 kr per par eller familj. Inget vi räknat med!! Trodde att vi skulle få 100-500.. Det mysigaste var att läsa alla korten!! Så man ska inte lägga så stor vikt på presenten när det största och finaste var deras närvaro!! Kram

  • Gnistra mera

    För en bästa barndomsvän hade 1000-lappen känts bra för mig...om inte mer... ej mer än 1500 dock.

  • Bäst i test

    Augustivigsel skrev 2010-06-22 10:06:19 följande:


    Jag tycker personilgen inte alls om att bestämma summa efter kuvertavgift. Det skulle ju i så fall innebära att en vän som valt att ha ett enklare bröllop får enklare presenter. Mina vänner ska få lika värdefulla presenter oavsett vilken typ av fest de valt. Om jag gör skillnad på dem så beror det snarare på hur nära dem jag står. Framför allt om valet av enkelt bröllop är "ofrivilligt" p.g.a. dålig ekonomi. Då vill jag inte att de dessutom ska få billigare presenter. Jag stämmer in i ca 500:- per par. Tycker dock att KatjaB har en poäng i att det också har viss betydelse vilka andra omkostnader man har som gäst.

    Även om det skulle vara ett enklare bröllop så skulle jag aldrig ge mindre än 500 spänn, som jag skrev. Men är det ett bröllop där brudparet har kostat på sig en hel del så skulle jag aldrig komma med mindre än 1000 spänn för det skulle kännas snålt.. Hade det varit min bästa väns bröllop så skulle jag haft med mig 1500 kr i vilket fall som helst, även om det skulle vara ett enklare bröllop.


     

  • MsRW

    Vi har gett för 500 om vi bara känner ena parten. Känner vi båda har vi gett det för det dubbla.

  • Heloise

    Alla ger ju olika, men vid vårt bröllop så fick vi mellan 500-1000kr per person av våra närmaste vänner/närmaste familj, 500kr per par av vänner och av en del fick vi 300kr, alla har ju olika ekonomiska situationer, men om  någon av mina närmste vänner skulle gifta sig så skulle jag nog ge 1000-2000kr i present.


    Ett par som är nära vänner till oss gifter sig nästa helg och till dem köpte vi för 900kr, vi hittade den perfekta presenten och den var lite billigare än vi trott, men inte mkt och den är verkligen helt perfekt för dem. En välgenomtänkt present kan vara lika mkt värd som pengar.

  • Lissie84

    Lite beroende på hur väl vi känner paret och hur mycket man har råd med. En av mina närmaste vänner gifte sig nyligen och då la vi 1000 på ett presentkort. Men hade vi hittat en perfekt present som "bara" kostat 500 så hade det gått lika bra 

  • Miss Vombat

    Så länge man inte ger pengar eller presentkort handlar det väl om vad brudparet önskar sig? Dvs. om de inte ballat ur helt och bara önskar sig plasma-TV visserligen...En av mina vänner gifter sig i slutet av sommaren (jag ska vara tärna) och då har de önskat sig presenter i prisklasser från 50:- till ja, hur mycket som helst....Men poängen är att ingen ska känna sig kass för att de inte har råd att lägga flera hundra på en present.

    Så länge du känner brudparet har du en hum om vad de skulle uppskatta, och då tror jag inte prislappen betyder nåt :)

  • Eva72

    När min sambos (snart man :)) syster gifte sig gav vi upplevelse för 1300. Skulle en nära vän gifta sig skulle det nog ligga mellan 500-700 + troligen blommor om dom inte åker iväg på bröllopsresa direkt. Sedan beror det ju på vad man hittar. En inte så nära vän skulle nog ligga på uppåt 500. Men som någon tidigare skrev. Jag förväntar mig inte super fina presenter, det är inte därför jag gifter mig. Och alla har olika ekonomiska resurser. Viktigast är för mig att alla har roligt på mitt bröllop.

  • Grodfrun

    Om de har en lista hos nagot foretag sa ar val det en liten indikation pa vad som ar rimligt att lagga (om brudparet inte har alldeles galna onskningar dock).

    500kr per par (250 per person) tycker jag later i minsta laget for ett brollop men det beror ju saklart pa ekonomi samt hur langt man maste resa, plus boende. 

    Vi har lagt 1,200-1,800 nar det gallt brollop dar vi maste resa (flyg och el tag) och overnatta pa hotell, men da har vi bra ekonomi och inga barn.

Svar på tråden Hur mycket ska man betala för bröllopspresent?