• Bimbaloo

tips på hemabakad bröllopstårta

Hejsan
    jag skulle önska få lite tips på fyllning i tårtan? Jag har fått min gamla farmor till att baka tårtan till mig men vet inte vad jag ska fylla den med. Sen önskar jag gärna tips på om man skall ha sockerpasta eller marsipan och om det är enkelt att göra sockerpasta själv? Väldigt tacksam för alla tårttips=)

• Svar på tråden tips på hemabakad bröllopstårta
  • Superstarfia

jag brukar blanda sockerpasta och marsipan, vill ha smaken av marsipan men sockerpastans vita färg och följsamhet när jag bakar...

oj, det beror väl på vad ni gillar.. vi ska ha hallonmousse och chokladmousse..

annars är ju limemousse sjukt gott.. :)

• Tattolady

Jag ska baka själv!!
    KOmmer ha chockladbottnar och sen blandar jag grädde och hallon super mumsigt med chocklad..
    Funderar på att testa med passionsfrukt innan det är dags för bröllopstårtorna..

Limemousse lät smarrigt gör du själv eller köper nått??

• Superstarfia
    Tattolady skrev 2010-04-02 16:18:56 följande:
    Jag ska baka själv!!KOmmer ha chockladbottnar och sen blandar jag grädde och hallon super mumsigt med chocklad..Funderar på att testa med passionsfrukt innan det är dags för bröllopstårtorna..Limemousse lät smarrigt gör du själv eller köper nått??
    jag ahr både gjort själv och köpt färdig, beror lite på hur lång tid jag har på mig.. :)

Dekorera mera är riktigt bra.. handlar allt mitt material därifrån.. dock på plats eftersom jag bor i närheten.. men webbshoppen är kung.. :)
  • Tattolady

Hur mycket paste kan det gå åt till 4 runda tårtor??

• Superstarfia
    Tattolady skrev 2010-04-02 16:43:54 följande:
    Hur mycket paste kan det gå åt till 4 runda tårtor??
    jag räknar med 500g per tårta.. dock blir det en hel del över, beroende på hur tunn man gör den.. men hellre mycket över att skära bort än att den inte täcker hela tårtan och det blir hål..
  • Tattolady

Absolute!! Är inte tårtbak för bröllopet i september har lite andra födelsedagar innan att baka till så hinner träna

Superstarfia skrev 2010-04-02 16:50:09 följande:
    jag räknar med 500g per tårta.. dock blir det en hel del över, beroende på hur tunn man gör den.. men hellre mycket över att skära bort än att den inte täcker hela tårtan och det blir hål..
  • Superstarfia
    Tattolady skrev 2010-04-02 16:52:00 följande:
    Absolute!! Är inte tårtbak för bröllopet i september har lite andra födelsedagar innan att baka till så hinner träna
    Låter superbra.. :)

några av mina tårtor hittar man här för insperation.. :)
    ellybrittasofia.blogg.se/2010/april/mina-tartor.html
  • Cherrygirl

ja det är inte så svårt att göra sockerpasta, sedan beror det ju naturligtvis vad du vill ha för färg på den, det är svårt att färga in svart och fin röd färg.

Det som är fördelen med sp är ju att den är väldigt lätt att arbeta med, men den smakar ju inte så jätte mycket om man använder den vanliga, finns ju sp med smak av vitchoklad också.
    Man kan blanda marsipan och sp, för att få en bättre smak men ändå hålla den vit. men då får man ju både marsipanens och sp´ns egenskaper, både på gott och ont!

De mousser som är väldigt vanliga i bröllopstårtor är päron, citron, hallon, vitchokladmousse, passionsfruktsmousse samt chokladmousse.

• WonderfulWord

dumlefluff är populärt i vår vänkrets.

smält dumlekola och blanda när den svalnat lite med vispgrädde. förvara i kyl under natten och vispa dagen efter så blir det super gott:)

Svar på tråden tips på hemabakad bröllopstårta