Smilla82 skrev 2010-03-30 11:47:21 följande:
Jag har, tvärtom, aldrig varit på ett bröllop där snaps inte serverats. Precis som "Patrikoannika" skriver så är det också en tradition i vår släkt att ha snaps på alla stora middagar och kalas, men inte blir det fylleslag för det. Jag själv tycker snaps är väldigt gott. Vi kommer definitivt ha snaps på vårt bröllop till förrätten. Jag tycker att det är snapsen som gör att festen kommer igång och visst vill vi ha lite av den studentikosa anda som vi är uppväxta med (men med det inte sagt att det inte är roligt utan alkohol). Och snapsvisor kommer det finnas i massor (vi är ju f.d Lundastudenter), både i form av brudparsvisor och våra favoritsnapsvisor från studenttiden. Det ska sjungas så hela lokalen gungar! Jag skulle tycka det var såååå tråkigt och ledsamt om ingen klämde i ordentligt i visorna. Detta ska bli vårt livs roligaste och bästa fest!!!
Vi ska ha mycket sång på vår fest också (även jag är fd Lundastudent) - inga snapsvisor dock. Den kristna delen av min släkt skulle inte uppskatta det och det finns ju massor av andra visor/sånger att sjunga. De kan klämma i och sjunga utan att ha druckit snaps förut så jag tror knappast att det blir mindre kläm i sången för det
TS. Det finns massor av tips på både snapsvisor och bröllopsvisor på nätet!