• sun moon

Snapsvisor på bröllop?

och snaps överhuvudtaget? Funderar lite på detta.. och minnet måste ha svikit mig helt för jag minns inga snapsvisor på de bröllop jag har varit på.

Ska ni ha snaps och snapsvisor? Man kan ju skåla med sina vin och ölglas istället. De gör också gästerna lite mindre berusade

Och då skåla efter talen.. typ Hur har ni gjort och ska göra?

Brudgummens brev till mamma.. är inget jag vill ha på bröllopet..

• Svar på tråden Snapsvisor på bröllop?
  • NiVi

Jag tror inte man brukar ha snaps på bröllop...vi kommer inte ha det ivarjefall.

Brudgummens brev till mamma? Va 17 är det?

• BrideBecks

Jag har aldrig varit på bröllop där det severats snaps och jag skulle aldrig vilja ha det på vårt bröllop. Räcker det inte med att skåla med vin/öl?
    Var på ett bröllop en gång som mer hade "bröllopsvisor" som handlade om brudparet och äktenskapet på ett skämtsamt sätt. Känns inte som om det passar med att skräna "Supen supen...." på ett bröllop.
    Men alla gör ju som de vill naturligtvis så vill du ha snaps så kör på det.

• Aleta

Jag tror inte heller att jag någonsin har fått snaps på bröllop (har varit på dryga 30 stycken) däremot så har det ibland serverats avec till efterrätten eller tårtan och kaffet.

Jag undrar också vad brudgummens brev till mamman är, har jag aldrig hört talas om heller.

• NiVi

Jag googlade och fick fram denna www.snapsvisor.eu/dryckesvisor/brollopssanger/

haha kan verkligen förstå att man inte vill ha den!

Aleta skrev 2010-03-30 08:01:27 följande:
    Jag tror inte heller att jag någonsin har fått snaps på bröllop (har varit på dryga 30 stycken) däremot så har det ibland serverats avec till efterrätten eller tårtan och kaffet.Jag undrar också vad brudgummens brev till mamman är, har jag aldrig hört talas om heller.
  • Aleta

Usch, den är ju inte alls rolig, bara pinsam och dum. Nej, den förstår jag att man inte vill ha med!

NiVi skrev 2010-03-30 08:07:04 följande:
    Jag googlade och fick fram denna www.snapsvisor.eu/dryckesvisor/brollopssanger/ kan verkligen förstå att man inte vill ha den!
  • TheD

Aldrig i livet att man har snaps och/eller snapvisor på ett bröllop. Ett bröllop är ingen fyllefest. Nä fy fan vad hemskt och respektlöst.

• Sebastiána

sun moon skrev 2010-03-30 03:26:26 följande:

och minnet måste ha svikit mig helt för jag minns inga snapsvisor på de bröllop jag har varit på.
    Hihi...blev det för mycket snaps

Skämt åsido. Jag har aldrig hört talas om att man haft snaps på bröllop så att du inte kommer ihåg kan bero på att det inte var någon snaps.
  • Sebastiána

Såg också "Brudgummens brev till mamma" nu. Sådana sånger blir det DEFINITIVT inte på vårt bröllop. Jag tycker det är tramsigt och pinsamt. Egentligen är det väl inte brudparet som ska göra festhäftet, men det är det jag tycker är roligast av alla bröllopsbestyr (och det jag är bäst på... en liten koppling där) - och eftersom jag gör häftet bestämmer jag vilka sånger som ska vara med.

• patrikoannika

Det här är ju olika. Jag har också varit på många bröllop, men både med och utan snaps. Vi kommer att ha snaps, men bara till förrätten. Så har många som vi känner gjort.

Snaps är en traditon i min sambos släkt. De har alltid snaps vid middagar och fester. Men det är absolut inte lika med fyllefest. Många av sambons farbröder och morbröder har det som en hobby att blanda och prova ut den godaste snapsen. Den som har gjort den godaste snapsen i bygden har hög status.

Så visst kan man ha snaps på bröllop. Absolut!!!

Presic som med allt annat så gör man som man vill, och vad som är brukligt i traditionen. Det som är traditon i en släkt kanske inte alls är det i en annans.

Vi kan inte tänka oss ett bröllop utan snaps. Det hör till för oss. Men det är (som jag sa) absolut inte lika med fyllefest. Klart man inte vill ha ett fylleslag vid bröllopet. Absolut inte, men snaps det kommer vi ha!

• Smilla82

Jag har, tvärtom, aldrig varit på ett bröllop där snaps inte serverats. Precis som "Patrikoannika" skriver så är det också en tradition i vår släkt att ha snaps på alla stora middagar och kalas, men inte blir det fylleslag för det.

Jag själv tycker snaps är väldigt gott. Vi kommer definitivt ha snaps på vårt bröllop till förrätten. Jag tycker att det är snapsen som gör att festen kommer igång och visst vill vi ha lite av den studentikosa anda som vi är uppväxta med (men med det inte sagt att det inte är roligt utan alkohol).

Och snapsvisor kommer det finnas i massor (vi är ju f.d Lundastudenter), både i form av brudparsvisor och våra favoritsnapsvisor från studenttiden. Det ska sjungas så hela lokalen gungar! Jag skulle tycka det var såååå tråkigt och ledsamt om ingen klämde i ordentligt i visorna. Detta ska bli vårt livs roligaste och bästa fest!!!

• Sebastiána
    Smilla82 skrev 2010-03-30 11:47:21 följande:
    Jag har, tvärtom, aldrig varit på ett bröllop där snaps inte serverats. Precis som "Patrikoannika" skriver så är det också en tradition i vår släkt att ha snaps på alla stora middagar och kalas, men inte blir det fylleslag för det. Jag själv tycker snaps är väldigt gott. Vi kommer definitivt ha snaps på vårt bröllop till förrätten. Jag tycker att det är snapsen som gör att festen kommer igång och visst vill vi ha lite av den studentikosa anda som vi är uppväxta med (men med det inte sagt att det inte är roligt utan alkohol). Och snapsvisor kommer det finnas i massor (vi är ju f.d Lundastudenter), både i form av brudparsvisor och våra favoritsnapsvisor från studenttiden. Det ska sjungas så hela lokalen gungar! Jag skulle tycka det var såååå tråkigt och ledsamt om ingen klämde i ordentligt i visorna. Detta ska bli vårt livs roligaste och bästa fest!!!
    Vi ska ha mycket sång på vår fest också (även jag är fd Lundastudent) - inga snapsvisor dock. Den kristna delen av min släkt skulle inte uppskatta det och det finns ju massor av andra visor/sånger att sjunga. De kan klämma i och sjunga utan att ha druckit snaps förut så jag tror knappast att det blir mindre kläm i sången för det

TS. Det finns massor av tips på både snapsvisor och bröllopsvisor på nätet!
  • TheSecret

Har varit på hela 2 bröllop i mitt liv och det serverades snaps på båda. 1 till förätten och 2-3 till varmrätten. Snapsvisor sjöngs fast jag vet inte om jag vill kalla dom för 'äktaäsnapsvisor'. Vi ska ha dessa bl a:

GUBBEN NOAKS KYSS
    Melodi: Gubben Noa

Kära brudpar, kära brudpar
    Nu ett råd till Er:
    Minst en kyss om dagen,
    säger kärlekslagen.
    Käre XXXX, kära XXXXX
    ge en redan nu........

HURRA FÖR BRUDPARET
    melodi: Ja må dom leva

Brudparets välgång,
    glädje och framgång,
    nu skall de hyllas,
    som på brudpallen står.
    Kärlek som glöden,
    Trohet som döden,
    Ja må dom leva
    många lyckliga år.

Klockorna ringa,
    vi vill dem bringa,
    önskan om många
    långa lyckliga år.
    Endräkt må råda,
    Lyckan Ni skåda.
    Ja må Ni leva
    Många lyckliga år!

Dom känns både roliga och trevliga och är stämningshöjare :)

Det är samma här, är det fest ska det serveras snaps, sen är det långt ifrån alla som snapsar men en del vill verkligen ha snapsen. Så nej, jag tycker inte heller det är fel med snaps på bröllop.

• Nordiskbrud

Man kan absolut ha snaps och snapsvisor på bröllop. Beror ju på VAD man serverar till förrätt. Sen är det ju upp till brudparet att välja vad/om det ska serveras. Dock gör det knappast folk "fullare" med en liten snaps (typ 3:a eller 4:a) till förrätten.

Har både jobbat på och varit gäst på bröllop med snaps till förrätten. Vanligast har det då serverats S.O.S som förätt men visst finns det andra varianter också, och ingen har blivit överförfriskad. Hur vanligt är det ens att folk blir fulla under middagen? Det är väl själva festen ni bör ha bättre koll på om ni är rädda att det ska bli för mycket fylla.

(Som gamal Uppsalastundet blev det även så att vi sjöng snapsvisor utan snaps på vårt bröllop, men det var mer spex ).

• FiaLottaoälsklingen

vi ska ha snaps till maten men bara till förätten och bara en!
    behöver inte bli fyllefest bara för att man har snaps, kan lika gärna bli fyllefest på vilket bröllops som serverar alkohol över huvudtaget.

öl och en snaps till förätten, vin till huvudrätten och ett dessertvin till efterätten

• Sebastiána

TheSecret: det är den typen av sånger vi ska ha. Jag kallar dem för bröllopssånger (vi ska ju inte ha snaps - och de handlar inte heller om snaps).

Det finns jättemånga sådana på nätet, bara att leta

Tror jag knycker "Gubben Noas kyss"

• patrikoannika

*Klipper och klistrar direkt in i vårt bröllopshäfte!!!*

Åhh... vad skulle man göra utan BT.

TACK!

TheSecret skrev 2010-03-30 12:14:21 följande:
    Har varit på hela 2 bröllop i mitt liv och det serverades snaps på båda. 1 till förätten och 2-3 till varmrätten. Snapsvisor sjöngs fast jag vet inte om jag vill kalla dom för 'äktaäsnapsvisor'. Vi ska ha dessa bl a:GUBBEN NOAKS KYSSMelodi: Gubben NoaKära brudpar, kära brudparNu ett råd till Er:Minst en kyss om dagen,säger kärlekslagen.Käre XXXX, kära XXXXXge en redan nu........HURRA FÖR BRUDPARETmelodi: Ja må dom levaBrudparets välgång,glädje och framgång,nu skall de hyllas,som på brudpallen står.Kärlek som glöden,Trohet som döden,Ja må dom levamånga lyckliga år.Klockorna ringa,vi vill dem bringa,önskan om många långa lyckliga år.Endräkt må råda,Lyckan Ni skåda.Ja må Ni levaMånga lyckliga år!Dom känns både roliga och trevliga och är stämningshöjare :)Det är samma här, är det fest ska det serveras snaps, sen är det långt ifrån alla som snapsar men en del vill verkligen ha snapsen. Så nej, jag tycker inte heller det är fel med snaps på bröllop.
  • mrsJR

Vi ska ha snaps på bröllopet då vi ska ha skärgårdsbuffé som bl.a. innehåller sill. Klart man måste sjunga snapsvisor då Även jag är gammal Uppsala-student så snapsvisesjungadet sitter i ryggmärgen!

Svar på tråden Snapsvisor på bröllop?