• soonAmrs

Something old, something new, something borrowed, something blue!

Hur många är det som kör med detta?
    Och hur gör ni??

• Svar på tråden Something old, something new, something borrowed, something blue!
  • BlackWIngedAngel

Den ursprungliga ramsan går ju:
    Something old, something new
    Something borrowed, something blue
    And a silver sixpence in her shoe.

Den svenska översättningen varierar nog lite.
    Den jag hört från äldre personer har inte "något gammalt" utan:

Någonting lånat, någonting fått
    Någonting silver och någonting blått

Men man har säkert gjort för flera försök att översätta originalet.

• JBB

nytt och fått - klänningen jag fick av killkompisen
    blått - "fotringen" jag och barnen gjorde tillsammans med hjälp av pärlor, som jag kommer ha på min vrist.

Nu fattas det alltså något som är gammalt och lånat? Jag har ingen aning vad man kan välja där, någon som har några tips?

• sockersmulan

kanske nåt fint smycke som tillhör/har tillhört en äldre släkting?

JBB skrev 2010-03-24 17:34:38 följande:
    nytt och fått - klänningen jag fick av killkompisenblått - "fotringen" jag och barnen gjorde tillsammans med hjälp av pärlor, som jag kommer ha på min vrist.Nu fattas det alltså något som är gammalt och lånat? Jag har ingen aning vad man kan välja där, någon som har några tips?
  • JBB
    sockersmulan skrev 2010-03-24 17:43:46 följande:
    kanske nåt fint smycke som tillhör/har tillhört en äldre släkting?
    Jag har ju tyvärr ingen äldre släkting jag kan låna något sådant av. Men jag ska be mamma kika igenom sin smyckeslåda, kanske har hon något som passar.
  • sockersmulan

gammalt: ett halsband min mamma alltid hade på sig när hon levde
    blått: vet inte, funderar på att sy in en blå tråd någonstans i klänningen, annars blått strumpeband
    lånat: min systers vita kappa som hon hade när hon gifte sig. ska ha den när vi går ut ur kyrkan (gifter oss i december)
    fått: ringarna´

• sockersmulan

bra idé! håller tummen!

JBB skrev 2010-03-24 17:45:42 följande:
    Jag har ju tyvärr ingen äldre släkting jag kan låna något sådant av. Men jag ska be mamma kika igenom sin smyckeslåda, kanske har hon något som passar.
  • Kattpoet

Oki, ni som kör med detta , kör ni med den gamla svenska tradtionen av dillfrö i brudens sko så att trollen inte kan ta henne?

• starfish

va??? har jag aldrig hört talas om:P

Kattpoet skrev 2010-03-24 17:50:07 följande:
    Oki, ni som kör med detta , kör ni med den gamla svenska tradtionen av dillfrö i brudens sko så att trollen inte kan ta henne?
  • TrollMirre

Dillfrö hr jag aldrig heller hört nåt om dillfrön förr, men idén verkar kul, fast jag gillar troll... ;)

• Sebastiána
    TrollMirre skrev 2010-03-24 19:41:43 följande:
    Dillfrö hr jag aldrig heller hört nåt om dillfrön förr, men idén verkar kul, fast jag gillar troll... ;)
    Då kanske du ska undvika dillfrön i skon så kanske du lockar fram trollen
Svar på tråden Something old, something new, something borrowed, something blue!