Inlägg från: Happyasahippo |Visa alla inlägg
  • Happyasahippo

    Summan av allt, spring edition

    Glad Pask pa er!
    Vad mycket ni har haft for er. Ska strax lasa i kapp men snabb reflektionerna:
    Grattis MlleM! Ska bli spannande att hora dina reflektioner ang tysk prenatal care. Apropa priovatforsakring sa valkomnades jag hem i dag till rakningen fran varan genetic screening: som ett litet huslan typ...

    Izunia, Lapinette: Harliga resor

    Gemma: Vad skont att det borjat handa saker med huset! Ar likasa grymt imponerad av din 2-barnsbilfard, men usch vad trist med laghenheten. Haller tummarna att det loser sig.

    Sjalv sitter jag har och kampar med jetlagen och valdigt trotta ogonlock efter inte mindre an 25h pa resande fot. Landade kl 6.30 i morse och har gett mig 17 pa att inte sova innan kvallen for att klara mig lika bra fran jetlag som pa vagen till Melbourne. Har hittils hunnit handla mat (pa flygplatsen eftersom det har ar Tyskland gud bevars), packa upp och tvatta, trana 1,5 h och ata lunch innan jag nu craschat framfor BT

    Melbourne var ljuvligt och vi har bada en klar crush pa staden i fraga med dess mysiga suburbs, strander och kosmopolitiska mix av nationaliter, fantastiska restauranger och fokus pa livsnjutande. Efter 2 harliga veckor ar jag nu ensam tillbaka i Muenchen medans maken stannar en vecka till for att forhandla kontraktsdetaljer med sitt foretag. Sa med tanke pa att jag aven traffade en headhunter pa plats som var valdigt optimistisk ang mina chanser att hitta ett spannande jobb, sa lutar vi starkt at att satsa pa ett par ar i Melbourne om allt klaffar. Kanslan ar i alla fall valdigt bra!
    Fast pa nagot satt sa skulle det faktiskt kannas helt ok om vi stannade kvar ett tag till i Muenchen (var harligt att komma tillbaka till lgh) och istallet satsade pa alterantiv i Europa eller NY om 1-2 ar. Tankeprocessen har pa sa satt varit mycket givande och nu aterstar bara att se var vi hamnar. Tror att maken aven maste komma hem hit och "kanna efter" innan vi tar ett slutgiltigt beslut. *to be continued*

    I min kamp att halla mig vaken ska jag nu ga ut pa promenad och sen sa sakteliga ladda upp infor min massage kl 17- tankte liksom lata massera bort nattens obekvama somn i en flygstol

  • Happyasahippo

    Oppna flaskan Gemma! Later som ni har massa att fira!

    Har korkas namligen Ruinart upp i kvall for att fira att maken anlande kl 5 i morse! Sa forutom att jag ar dodstrott (intensiv vecka) sa ar jag extremt lyyyycklig!

    Inga beslut annu, men ska nog ga och prata med mannen nu istallet... Aterkommer

    Trevlig helg!

    Ps. Gemma: Det var precis det jag var impad av: att vara sa kreativ och lyckas med konsten att kora hem under omstandigheterna. Repect!!

    Ps. Ehh,...New York reports: incoming?

  • Happyasahippo

    Fru Fraken: vilken harlig NY resa ni verkar ha haft. Fint att ni prickade in varmeboljan- den tog ju slut snabbt igen

    Hoppas ni alla ar dar ni ska och som sagt inte ar strandade pga vulkanaska...

    Hos oss ar det fortfarande obestamt var vi ska ta vagen om nagonstans alls... For att gora det hela mera komplext har min man aven fatt erbjudande om ett jattespannande uppdrag pa ett ar i Shenzen i Kina. Det verkar ju ligga nara Hong Kong sa vi blev forst ganska exalterade for vi tankte att man kunde pendla. Men det verkar inte vara fullt sa enkelt efter att ha googlat runt lite. Aterstar att se vad foretaget sager pa mandag.. Men pa det stora hela borjar det kannas lite tjatigt att inte veta vad vi ska gora eller var vi ska bo i framtiden...Forstar hur du maste ha kant dig Gemma innan ni hittade det dar suverana mellanalternativet.

    I ovrigt ar har en solig trevlig helg. Var ute och at pa en ny grill restaurang i gar kvall och at en fantastisk Charolais biff med en ljuvlig Pomerol och njot av makens sallskap efter en intensiv vecka. I kvall ska vi traffa vanner och i morgon ha sparris-middag har hemma

    Trevlig helg pa er!

  • Happyasahippo

    Hi hi Mlle M: Kan jag kanske erbjuda en vindsvaning med nordiskt ljus, balkong, hiss och allmant modern stil i centrala Muenchen?

    Har namligen efter 100 diskussioner fram och tillbaka beslutat oss for att vi definitivt ska flytta utomlands (jo, det lutade aven at att vara fornuftiga och vanta tills vi fatt barn- whenever that is- osv och vara kvar i Muenchen) och nu aterstar bara att se om det blir langfristig flytt till Melbourne; 17 manader i Hong Kong (jobb i Shenzen) eller en ny ledarskapsroll for mannen var han vill i varlden...Kanns inte som en tillfallighet att min Facebook status just nu ar:"Decisions, decisions..."
    Men efter att ha haft rejal angest borjar det nu kannas battre i alla fall: tror att vi kommer ha ett beslut nasta vecka nagon gang.

    Wow! Gar verkligen undan Gemma: ett tonarsmonster fick du visst pa kopet! Imponerande att du har sa mycket mojlighet att prata kinesiska i Malmo/Limhamn. Later ljuvligt med tema babylove

    Petrah: Tack for tips om Shenzen. Om vi gor det alternativet sa har vi sagt att vi bara gor det om vi kan bo i HK- men jag vet inte hur pass realistiskt det ar...

    New York: Bodde ju dar i 4 ar tills nyligen sa jag har en del tips. Forst och framst ar heli-flighten jattemysig och kul. Har gjort den 2ggr fran vardera vast och ostsidan. Klart vart det!
    Mina favoriter ar mycket runt omkring SoHo och Nolita dar jag bodde och dar man helt enkelt bara kan njuta och vara...Public ar en suveran restaurang pa Elizabeth street, Tory Burch butiken pa Mulberry och Young Designers Market i hornet av Houston har coola klader men framfor allt haftiga smycken. Ett bra satt att njuta av dagen ar brunch pa Balthazar (Spring Street) eller pa Cafe Gitane i Nolita. Simply marvellous!

    Efter att ha haft en grymt intensiv dag i en workshop sa ar det ndax att sova....

    Gott Natt pa er!

  • Happyasahippo

    Da da!! *Trumvirvel* Vi har ett beslut! Det blir Melbourne!
    Efter manga langa diskussioner och funderingar uppbadades i gar eftermiddag en suverän global ledarskapsroll för mannen med regional fokus pa South East Asia och da var beslutet plötsligt jätteenkelt! Känns helt rätt och spännande och jag vill börja skicka ut CV pa en gang...Flyttdatum blir troligtvis is augusti-september och nu är det sa mkt som ska hända. Fast maken vill att jag ligger lagt tills beslutet tillkännagivs nästa vecka...Synd att man är sa otalig som person bara.

    Sa tack för alla era kloka rad och trevlig helg! Hos oss blir det en himla massa skumpa i solen (ska bli 20C här i helgen!)

    Vad gör ni andra?

  • Happyasahippo

    Tack for alla glada tillropp!


    Tyvarr har vi precis fatt lite smolk i gladjebagaren da det visar sig att vi inte kan fa nagon halsoforsakring som tacker ev graviditet forran vi har varit forsakrade i 12 manader i Australien...Ar fullstandigt galet om jag far saga min asikt, men kanns som en valdigt viktig punkt for oss sa just nu ar jag lite latt orolig...igen! Har googlat miljoner forsakringsbolag men hittar inget som har mindre an 9 manaders vantetid...Suck- kanns sa hopplost ibland. Maste ju finnas nagon bra (las dyr) global forsakring som tacker allt overallt for expats eller?!


    Mlle M: Aha, sangletande gjorde vi forra varen. Kopte en Hastens hos min kompis Lena har i Muenchen till slut fastan vi inte tankt oss det fran borjan. Ar grymt nojda med den och overvager att ta med den var vi nu hamnar harnast...


     


    Vi har haft ljuvligt vader har i dag- 24C och varit ute och sprungit, suttit i solen pa balkongen, gatt pa langpromenad, cyklat hem till goda vanner pa bbq och ska nu titta pa "Up in the air" pa Itunes igen.


     


    Ha det sa bra!

  • Happyasahippo

    Mlle M: vi forskar pa det där med försäkringar nu och det är precis som du säger: 9 manader alt 12 manader maste ha gatt innan man kan claima nagot alls. Och eftersom vi redan nu försöker att bli gravida kunde det innebära att vi fick täcka hela alltet själva om jag blir gravid snart. Men det finns alternativ sasom att behalla den tyska privata försäkring med 25% paslag alt fastställa om jag har rätt till Australisk Medicare som svensk med borgare via reciprocal agreements. Da täcks visserligen bara en del vard, endast barnmorska, men inte läkarbesök, eller ultraljud alltid; vilket känns lite risky med tanke pa var bakgrund. Vill liksom inte göra livet mer komplicerat än det maste vara.
    Sa för min del känns det som en san berg-och-dal bana hela tiden, men det sköna är att vi vet helt klart att prioritet #1 är att vara tillsammans och fa barn; vilket ju känns skönt....

    Mlle M: Vi köpte Excel Celebration förra aret vilket var en specialutgava i limited edition da de firade jubileum. Det är en ramsäng som är likadan som Excell II (om jag inte missminner mig) och vi fullkomligt älskar den.

  • Happyasahippo

    ...in och ut- in och ut...Gemma. Sa hoppas vi att pulsen gar ner igen... Jag kan inte annat än halla med att det där med flyttadministration är ett rent helvete och du har min fulla sympati. Minns ännu min flytt till München fran New York som var tämligen smärtfri i USA och ledde till tarar och tandagnisslan i Tyskland. Kände mig som i en Kafkaroman...

    Kommer du att vara helt ensam med att packa upp osv ocksa eller är mannen tillbaka snart? Jag tycker nästan den biten är svarast eftersom man liksom vill ha viss koll och inte behöva tillbringa varje dag med att leta förbrilt efter slickepotten eller en viss vas... Hos oss delade vi upp det sa att mannen packade upp gästrummet/kontoret och jag köket, vilket har resulterat i att jag aldrig hittar vad jag letar efter i gästrummet men alltid hittar saker som jag verkligen inte trodde man skulle hitta i ett gästrum; typ cykelpumpen...

    Apropa flytt verkar vi hos oss komma allt närmare nagon form av lösning pa försäkringsproblematiken vilket innebär att jag fortsätter vara försäkrad hos var tyska privatförsäkring 12 manader till, mot en kostnad av +25% som makens arbetsgivare antytt sig vara positivt inställd till att betala och samtidigt vara försäkrad i Australien medan jag väntar ut de 12 manaderna. Aterstar bara nagra andra detaljer ang rollen och sen är det färdigt... I hope!!

    Har nagon av er MBT skor? Vi köpte nämligen varsitt par häromdagen och gar nu omkring och ser ut som Janne Langben men tycker oss känna viss skillnad redan i musklerna. Hallningen blir ju automatiskt bättre eftersom man maste ga upprätt, men jag vet inte om det är nagon direkt träningseffekt att tala om ännu. Valde ett par coola röda enligt principen att de ser ju ända inte kloka ut; da kan man ju likaväl göra det till en grej

    Vi har för övrigt sommar i dag! At lunch med en kollega pa takterrassen och blev alldeles rosig om kinderna. Har därför för avsikt att ga fran jobbet i tid i kväll och träffa maken och ha picknick vid floden i solnedgangen....

    Ta hand om er!

  • Happyasahippo

    Vad härligt det later med Valborgshelg i Sverige Mlle M! Ha det sa vansinnigt trevligt! Det där med handbagagepackande har jag blivit rätt bra pa tack vare manga jobbresor och det tidigare MUC-JFK pendlandet.

    Ha ha... tänk den ro som varar...Det är snack om en annan location nu för mannen. Strategierna flödar (det skapas en ny global avdelning nämligen) och det verkar som om jordgloben snurrar lika fort. Aterkommer mao med uppdatering om var vi hamnar nagonstans...Känner mig dock mindre stressad än mannen och skulle inte ha nagot emot det andra alternativet sa jag lutar mig lite tillbaka just nu och njuter av vad som bara kan betecknas som sommarväder här!

    Ha en utomförträffligt trevlig helg pa er: whatever you are up to!

  • Happyasahippo

    Wow Gemma, villa-vill-man-visst-ha- forvillning! Var redan latt betagen efter gardagens inlagg om denna totala vi i villa lycka som rader hos dig men erkanner villigt att rabarberinlagget gjorde susen. Oh my God: vagar knappt forestalla mig hur total ljuvlighet det blir i ert dromhus sa smaningom...


    Apropa dromhus sa anar du inte hur ratt ditt inlagg lag i tiden Gemma. Vi bestamde oss namligen under helgen for att tacka nej till Australien da det inte kandes 100% ratt for oss just nu. Utan att alta detaljer (har ju redan gjort det en del i traden: beklagar) sa kanns beslutet helt ratt for oss bada i synnerhet som familj/barn ar det vi vill fokusera mest pa just nu. Bast av allt ar att makens supercoola uberchef forstod och sa helt lugnt att detta jobbet ar mannens- oavsett var i varlden han vill gora det! Kanns pa nagot vis som en vinstlott aven om vi inte har rort oss ur flacken! Blir nog en flytt sa smaningom men for now ar det Duvnaste och sommar i Muenchen som galler. (aven om sommaren just nu lyser med sin franvaro har).


    Aj aj aj, Izunia: jag kan bara tanka mig att det stundtals gor ondare pa en sjalv som foralder an pa de forbluffande hardade smaliven. Var ar ni pa semester?


     


    Pa tal om semester sa ar jag fornarvarande grymt forkyld-och vill bara vara hemma fastan jobbet tillater inte det- sa istallet planerar vi en resa till nagonstans varmt dar man kan dyka sista veckan i maj, garna Maldiverna eller liknande. Tips emottages tacksamt.


     


    Pa fredag morgon bar det av till Sverige for att i allra hogsta hemlighet besoka mina foraldrar och da i synnerher overraska min mamma. Vet inte vilket ar roligast: pappas entusiasm eller forvantningen infor att fa se mammas overraskade blick. Pappa har tom uppfunnit ett fiktivt kundmote i Sthlm for att komma och hamta oss. i love it!!


    Ta hand om er!


     


     

  • Happyasahippo

    Rapporterar in efter en ljuvlig helg hos mina foraldrar i Sverge dar vart overraskningbesok hade den perfekta och onskvarda effekten pa min alskade mamma som var lika forvanad som overlycklig. Sa fantastiskt att umgas med mina suverana foraldrar, ata goda smogenrakor och fantastisk skotsk hummer (tack Melanders!) och dricka delikata viner en hel helg. Tyvarr placerade sig ett sant dar kackt  vulkanaskmoln over Muenchen precis nar var flight skulle avga och sen gick det liksom bara utfor. Plotsligt konspirerade ALLT mot oss da vi inte kom med flighten till Frankfurt istallet i gar kvall: en idiot bestamde att det tidiga Muenchen planet inte gick i dag utan bokade in oss pa 12 planet: nar vi fick reda pa att det tidiga planet visst gick var det sa klart redan fullt. Sa efter en iofs trevlig kvall pa Clarion Sign med middag pa Tranan i gar kvall vaknade vi for att fa reda pa att flygplatsen var oppen igen: det tidiga planet avgatt och satte kurs mot Arlanda. Val i planet visade sig att detta var trasigt och sen foljde en fortjusande vantan pa...tjaa ingenting. Efter 1 timme bokade vi om till nasta flight 15.50 vilket visade sig vara smart eftersom den andra flighten senare stalldes in helt medforandes panik och heltslopp av den pensionarsgrupp som var med. For forsta gangen desa 24 timmar var vi "ahead of the game" kande vi fornojt och forsokte jobba fran loungen (hade egentligen forelasning for 75 pers i dag...). Kanslan holl i sig anda tills vi skulle ga ombord...det forsenade planet. Suck! Long story och allt det dar: vi ok hem ca 26 timmar senare an ursprungligen avsett och det kandes ungefar som en Jules Verne rundresa....


    Ler at att vara hemma i duvnastet dock och hoppas att ni hade mera framgang Gemma.

Svar på tråden Summan av allt, spring edition