• Arkeologitjejen

Fan, varför svarar inte folk?!

Svarstiden på vår inbjudan går ut om en vecka och ännu har inte hälften svarat. Vi har begärt skriftliga svar med bifogat svarskort och frankerat svarskuvert. Folk har ringt och sagt saker i stil med "Gud så kul att vi är bjudna, ser fram emot det jättemycket, men måste kolla hur vi ska göra med barnen/ledigt/hur många vi blir" osv, och sedan inte hört av sig igen. Nu när vi lite pikat några att det börjar bli dags så säger de bara "Fast vi har ju redan svarat". Så nu blir det till att sätta sig om en vecka och ringa runt till bekantskapskretsen. Kul. M2Bs farbror tex svarade genom att ringa min svärmor och säga att det var kul att de var bjudna och när hon sa att han skulle höra av sig till oss så tyckte han att det var onödigt "att ringa barnen" fast det är vi som står för kostnaderna! Vad är det för fel? Okej att en del (som tex min gravida kompis som är beräknad några veckor efter vårt bröllop) väntar efter att ha hört av sig med orsaken, men övriga? Inte ens marskalkarna har svarat? Hur otydligt är det med ett svarskort egentligen?

Måste bara skriva av mig. Jag som är så jäkla lugn i övrigt gällande allt sådant här och tar även bröllopet som det kommer, jag vill veta och ha kontroll på hur många som kommer så att jag kan planera tillsammans med resturangen och få en definitiv budget. *suck*

A ja, en vecka kvar...

• Svar på tråden Fan, varför svarar inte folk?!
  • Sörön10

Vi har också satt ett sista osadatum (senast 31/5, vi gifter oss 7/8 men vill inte att det ska glömmas bort under semester o dyl) och tänker att vi då hinner jaga fatt i de som inte hört av sig!

Men vi har också bokat boenden så vill folk ha dem så får de höra av sig tidigare!

• Magjestic

Vissa människor vet inte att OSA betyder att man ska svara så fort som möjligt...

• Gnistra mera

Vår sista osa datum går ut om 4 dagar och det är inte mer än en handfull gäster som har svarat- vi har bjudit 100!!

Jag vet om att ca halften som kommer för vi har pratat om det länge (mest släktingar). De kanske känner att de inte "behöver" svara formellt, inte vet jag.

Men de andra har vi inte ens hört ett pip ifrån. Känns jätte trist, många som vi har trott var goda vänner har inte ens tackat för inbjudan. Ett tag var vi oroliga att de kanske inte ens kom fram, tills vi frågad familje medlemmar i samma område om de hade fått deras, och jovisst de hade kommit fram.

Känns jätte tråkigt att folk inte ens kan tacka för inbjudan. Den 30 april går senaste osa ut och jag misstänker att vi därefter kanske får börja ringa runt.

Om jag själv hade fått en inbjudan till någon bröllop hade jag blivit jätte glad och ringt bara för att tacka och småprata- även om jag inte skulle ge osa besked då.

• AnKen

Förstår precis frustrationen!!
    Vi har samma problem....det är knappt någon som har osat oss(som står på inbjudan) utan de har ringt min mamma som inte har något med planeringen av bröllopet att göra!
    Fattar inte vad det svåra är!
    OSA till de som det står på inbjudan!!
    Vi behöver ju ställa följdfrågor som vilka som är allergiska och var folk ska bo osv....nu får vi sitta och ringa runt till alla som "enligt min mamma" ska komma!! Känns lagom kul att vi får extra jobb....jag menar att planera bröllop gör man väl över en natt när man både jobbar och pluggar heltid?!?....NOT!!

Håller med gnistra mera....när man får en inbjudan till ett bröllop blir man ju jätteglad och ringer för att tacka och prata lite allmänt....då ger man ju iaf en hint om att man ska komma, framförallt om det var längesedan man hördes av!

• Flotten

Magjestic skrev 2010-04-26 09:59:46 följande:
    Vissa människor vet inte att OSA betyder att man ska svara så fort som möjligt...

Jag kollade med Magdalena Ribbings sida och osa betyder "om svar anhålles" inte ett smack om så fort som möjligt. Samtidigt så ansåg hon att osa är ett svårt begrepp och rekommenderade att man skriver svar senast...

• SnuGry

vi fick ringa runt till några som inte ens svarat dagen efter OSA, dåligt

• Sebastiána

Vi kommer att skriva något i stil med "vänligen meddela x senast den x/x om du kan komma eller inte" för att ingen ska missuppfatta. Vi kommer att skicka ut inbjudningarna väldigt tidigt så vi kommer även att ringa/maila/prata med folk och påminna några veckor innan sista svarsdatum.

• Sebastiána
    Gnistra mera skrev 2010-04-26 11:11:29 följande:
    ag vet om att ca halften som kommer för vi har pratat om det länge (mest släktingar). De kanske känner att de inte "behöver" svara formellt, inte vet jag.
    Jag tror faktiskt att det är så. En del tycker att det är så självklart att de kommer att de inte tycker att de behöver svara.
  • juni2010

Kan bara säga att vi har samma problem vi med....vi hade sista osa igår, men det är fortfarande några få som inte svarat.....två svarade i lördags och tre svar damp in igår....Jag själv är tyvärr lika dan, alltså att jag väntar till sista dagarna, men jag svarar iaf innan sista svars dagen.....

• jensol
    Gnistra mera skrev 2010-04-26 11:11:29 följande:
    Vår sista osa datum går ut om 4 dagar och det är inte mer än en handfull gäster som har svarat- vi har bjudit 100!!Jag vet om att ca halften som kommer för vi har pratat om det länge (mest släktingar). De kanske känner att de inte "behöver" svara formellt, inte vet jag.Men de andra har vi inte ens hört ett pip ifrån. Känns jätte trist, många som vi har trott var goda vänner har inte ens tackat för inbjudan. Ett tag var vi oroliga att de kanske inte ens kom fram, tills vi frågad familje medlemmar i samma område om de hade fått deras, och jovisst de hade kommit fram.Känns jätte tråkigt att folk inte ens kan tacka för inbjudan. Den 30 april går senaste osa ut och jag misstänker att vi därefter kanske får börja ringa runt.Om jag själv hade fått en inbjudan till någon bröllop hade jag blivit jätte glad och ringt bara för att tacka och småprata- även om jag inte skulle ge osa besked då.
    Jag har det exakt likadant som du. Knappt några som osa (sista dag 1/5) Känner igen mig också i att en del av vännerna inte kommenterat inbjudan överhuvudtaget. 
  • Magjestic

Flotten skrev 2010-04-26 17:32:12 följande:
      Jag kollade med Magdalena Ribbings sida och osa betyder "om svar anhålles" inte ett smack om så fort som möjligt. Samtidigt så ansåg hon att osa är ett svårt begrepp och rekommenderade att man skriver svar senast...

Jag vet inte tyvärr vem hon är...
    Men ja, OSA betyder som du säger, men INNEBÖRDEN av den är enligt vett och etikett att man svara så fort som möjligt, vissa källor säger t.o.m inom 7-10 dagar.

Läs mer här:
    http://fraga.etikettdoktorn.se/#post173

http://www.vettochetikett.info/index.php?Itemid=3&id=48&option=com_content&task=view

http://www.malmonation.com/nationen/vett-och-etikett/

http://www.brollopspresenten.se/etikett.html

• GnuNea

Egentligen borde man skita i de som inte svarar. Anmäler de sig senare får de väl sitta längst ner i hörnet och äta på papperstallrikar då. Så himla nonchalant att inte svara i tid! Man sätter ju ett datum av en anledning..

• aikidoaasa

Sitter själv nu i den sittsen med att flera gäster inte behagat svara. Det är inte alls kul... får en att känna det som att man inte är så viktig i deras liv att de inte ens behagar svara... visst är det inte så, men just nu känns det som det.

• scarborough81

Det är ett par som aldrig hört av sig, vi gifter oss nästa vecka och vi har helt räknat bort dem... De får helt enkelt skylla sig själva... Har inte tid eller möjlighet att jaga runt.. OSA var för en månad sen.

• Tunsji

Jag kan förstå att man blir irriterad om tiden går ut och alla inte svarat men att bli irriterad innan tidenför osa gått ut fattar jag ingenting av, vill man veta innan det datum man satt får man väl sätta ett tidigare datum.
    Vi hade flera som svarade sent sista dagen men vad gör det det var ju ändå i tid.

• aikidoaasa

Snart en vecka sedan som vår sista dag för osa gick ut... det är fortfarande 8 personer/par som inte svarat.  Två av dem är kollegor till mig som jag hoppade på tidigare i veckan, de blev generade när de insåg att de glömt, tyvär var det ingen av dem som kunde komma i slutändan.

Men det är irriterande när man måste "jaga" folk bara för att de inte kan svara på en ynka inbjudan.

• knyttan
    Magjestic skrev 2010-04-27 14:05:39 följande:
      Jag vet inte tyvärr vem hon är... Men ja, OSA betyder som du säger, men INNEBÖRDEN av den är enligt vett och etikett att man svara så fort som möjligt, vissa källor säger t.o.m inom 7-10 dagar.Läs mer här: fraga.etikettdoktorn.se/

Flotten skrev 2010-04-26 17:32:12 följande:
    Då har du nog inte kollat så noggrant, Flotten, för Ribbing säger i princip vart enda svar att har man fått en inbjudan med OSA så svarar man så fort som det bara är möjligt om man kan komma eller inte. I de flesta fall så är det ju bara att kolla almenackan, och det tar ju inte en vecka... Men ibland kan man ju ha särskilda skäl att dra ut på svaret, som svårplanerat arbete etc... och då har man fram till sista OSA-datumet på sig att ta reda på om man kan eller ej. Har man fortfarande inte luskat ut det vid det laget, så är man nog inte så intresserad att gå på fest...
Svar på tråden Fan, varför svarar inte folk?!