• Arkeologitjejen

Fan, varför svarar inte folk?!

Svarstiden på vår inbjudan går ut om en vecka och ännu har inte hälften svarat. Vi har begärt skriftliga svar med bifogat svarskort och frankerat svarskuvert. Folk har ringt och sagt saker i stil med "Gud så kul att vi är bjudna, ser fram emot det jättemycket, men måste kolla hur vi ska göra med barnen/ledigt/hur många vi blir" osv, och sedan inte hört av sig igen. Nu när vi lite pikat några att det börjar bli dags så säger de bara "Fast vi har ju redan svarat". Så nu blir det till att sätta sig om en vecka och ringa runt till bekantskapskretsen. Kul. M2Bs farbror tex svarade genom att ringa min svärmor och säga att det var kul att de var bjudna och när hon sa att han skulle höra av sig till oss så tyckte han att det var onödigt "att ringa barnen" fast det är vi som står för kostnaderna! Vad är det för fel? Okej att en del (som tex min gravida kompis som är beräknad några veckor efter vårt bröllop) väntar efter att ha hört av sig med orsaken, men övriga? Inte ens marskalkarna har svarat? Hur otydligt är det med ett svarskort egentligen?

Måste bara skriva av mig. Jag som är så jäkla lugn i övrigt gällande allt sådant här och tar även bröllopet som det kommer, jag vill veta och ha kontroll på hur många som kommer så att jag kan planera tillsammans med resturangen och få en definitiv budget. *suck*

A ja, en vecka kvar...

• Svar på tråden Fan, varför svarar inte folk?!
  • Linna77

Visst har gästerna på sig till sista datumet när man skriver OSA senast XX, MEN det hör till god ton och att svara inom 1 max 2 veckor efter att man fått en inbjudan.
    Vet man inte hur man ska bete sig när man får en inbjudan är det dags att läsa en vett och etikett-bok enl min åsikt!! Väntar också på några som ska svara och känner jag dem rätt så får jag ringa dagen efter OSA-dagen och fråga om de kommer eller ej! Tråkigt!

• shakynose
    Linna77 skrev 2010-04-03 20:16:05 följande:
    Visst har gästerna på sig till sista datumet när man skriver OSA senast XX, MEN det hör till god ton och att svara inom 1 max 2 veckor efter att man fått en inbjudan. Vet man inte hur man ska bete sig när man får en inbjudan är det dags att läsa en vett och etikett-bok enl min åsikt!! Väntar också på några som ska svara och känner jag dem rätt så får jag ringa dagen efter OSA-dagen och fråga om de kommer eller ej! Tråkigt!
    Nej, det där med att svara inom en till två veckor efter att man fått inbjudan är trams! OSA-datumet är det som gäller som allra sista dagen att svara på, men det hör till god ton att man hör av sig så fort man vet säkert om man kan komma eller ej. Om det är inom två veckor så är det ju bra, men ibland är det mer än ens egen planering det hänger på. Om en etikettbok har problem med att chefen sitter inne på semesterschemat mer än två veckor efter man fått en inbjudan så må det vara hänt liksom...
  • shakynose

TS: Riktigt konstig att dina gäster inte svarat när ni gjort det så lätt för dem! Jag förstår att du är irriterad.

• Tunsji

Våra gäster svarade de sista dagarna en hel hög dagen innan. Är inget att bry sig om så länge det sker innan osa datum.

• Uppsalabrud2010

Håller med helt och fullt! Det kommer vi nog också att få göra om jag känner några av gästerna rätt!
    Läste om inbjudnings vett och etikett för några veckor sedan och där stod det att det här till god ton att svara så snart som möjligt efter att man har mottagit inbjudan.

Linna77 skrev 2010-04-03 20:16:05 följande:
    Visst har gästerna på sig till sista datumet när man skriver OSA senast XX, MEN det hör till god ton och att svara inom 1 max 2 veckor efter att man fått en inbjudan. Vet man inte hur man ska bete sig när man får en inbjudan är det dags att läsa en vett och etikett-bok enl min åsikt!! Väntar också på några som ska svara och känner jag dem rätt så får jag ringa dagen efter OSA-dagen och fråga om de kommer eller ej! Tråkigt!
  • jensol

Det finns alltid saker som dyker upp ex semester, som gör att den del inte svarar förrän sista osa datum -helt ok.
    Det jag stör mig på och som jag tror TS menar är det gäster som VET i god tid att de kan komma men, som gör en "grej" av att vänta tills sista dagen. (eller skiter i att höra av sig alls) Jag har tyvärr en hel hög av sådana gäster som envisas med att göra så. Det tycker jag är trams! ;)

shakynose skrev 2010-04-03 20:31:09 följande:
    Nej, det där med att svara inom en till två veckor efter att man fått inbjudan är trams! OSA-datumet är det som gäller som allra sista dagen att svara på, men det hör till god ton att man hör av sig så fort man vet säkert om man kan komma eller ej. Om det är inom två veckor så är det ju bra, men ibland är det mer än ens egen planering det hänger på. Om en etikettbok har problem med att chefen sitter inne på semesterschemat mer än två veckor efter man fått en inbjudan så må det vara hänt liksom...
  • Dolly84

Jag har vetat vad OSA står för sedan jag var barn. Tycker det är helt sjukt att många inte vet det! Snart försvinner väl den fortkortningen helt och folk kommer vara tvungna att skriva "svar senast" istället. Vårat osa-datum är den 1/5 och här är det också många som har sagt att de kommer (för ganska länge sen), men ska höra av sig för att meddela exakt hur många de blir. Har inte hänt något än iallafall...

• Linna77
    shakynose skrev 2010-04-03 20:31:09 följande:
    [/citat]

Angående det här med god ton. Bara här på bröllopstorgets vett och etikett vad gäller inbjudningar står det:
    "Till god ton hör att man svarar inom en vecka trots att det står angivet senare i inbjudan. Det mest lämpliga är att svara så fort som möjligt, så man inte hinner glömma bort att svara".

Sen kan jag ha förståelse för de som har problem med schemaläggning mm, men då kan man säga det till den som bjuder. Jag har några som får veta sina scheman veckan efter OSA-dagen, men de har meddelat detta och då har jag full förståelse för dem.
  • Fröken Söt

Det verkar som att många struntar fullkomligt i vad etiketten säger i det mesta, men då man ska svara på bröllopsinbjudan är det väldigt viktigt att man svarar inom två veckor, annars är man ohövlig.

Sätter man ett sista svarsdatum är det detta som gäller, oavsett vad tanten Ribbing säger. Jag tycker att det är oförskämt att se ner på gäster som inväntar sista svarsdatum - som paret själva bestämt - alldeles oavsett vad etiketten säger.

• sun moon

Vi kommer att ha en sista OSA dag men vi kommer också att skriva på vår hemsida att de måste svara så fort som möjligt om man vill ha hjälp med övernattning, taxi osv.

Om de nu väntar till OSA och begär hjälp, så kan vi kanske inte hjälpa till, så är det.. Våra gäster kommer från olika delar av Sverige (och Norge) så vi får väll hoppas att de förstår att svara i tid om de behöver hjälp

Svar på tråden Fan, varför svarar inte folk?!