• cherlindrea

Varför kostar brudbuketter över 1000 kronor?

Det undrar jag! Jag har inte tänkt spara min bukett, jag vill bara att den ska vara fin ett par timmar. Går det inte att få billigare?

• Svar på tråden Varför kostar brudbuketter över 1000 kronor?
  • Berlin-a

Jag beställde min bukett i lördags - en rundbunden (tät) bukett (typ som en boll) med aprikosa rosor och lite murgröna. Jag hade med mig en bild och floristen gissade att hon skulle behöva 20-25 rosor. Eftersom jag har hört här pa BT att man brukar betala runt 1000-lappen eller mer sa blev jag helt förvanad när hon sa att buketten skulle kosta ca 35 EURO beroende pa rospriserna i september (när vi gifter oss). Jag blev minst sagt positivt överraskad. Nu ska jag inte ha nagon hallare utan bara ett sidenband runt skaften, men ända. Det verkar vara lite skillnad pa priserna i Sverige och de här i Tyskland.

• Mollie

Fick min bukett, mannens blomma och tärnbukett för ca 800:-

M.

• Nananette

Om man inte har hållare utan håller i skaften,är det inte risk att det droppar växtsaft på klänningen? Eller prepareras skaften på nåt sätt? Eller det kanske inte droppar alls...

• Mollie

Nananette!

Jag hade rosor i min bukett och växtsaften forkar väldigt fort i rosor så jag klarade min klänning. Hur vida andra blommor hinner torka i stjälken vet jag ej!

M.

• cherlindrea

Tack för alla svar. Jag antar att det lönar sig att kolla runt i olika butiker då. :)

Det där med växtsaften hade jag inte ens tänkt på. Bra tips!

• Nananette

Men med rosor så säger de ju att de inte tål att vara utan vatten ens en liten stund? Hur blir det då? Tänk om rosorna börjar se skruttiga ut efter bara en liten stund? Fast det är klart, man kan ju ha dem i vatten tills just före man går in i kyrkan, och sen sätter dem i vatten igen när man kommer ut, och låter dem stå i en vas på bordet förstås. Det kanske inte alls är nåt problem?

• cewe

Nananette.
    Jag misshandlade mina Hötorgsrosor på grövsta vis. De var utan vatten till och från i timmar. Jag höll på att binda om buketten hela fredagkväll. Sen på lördag var den utan vatten säkert tre timmar. den var lika fin hela tiden. Men det gäller att den är tätt bunden. Då stöttar rosorna varandra och nickar inte.
    Jag band fem och fem hårt och placerade dem i den stora buketten.
    Har du bara få rosor, bind då om lite floristtape rund nederdelen. Då håller de länge.

• wiket

Hmm, min bukett kommer att kosta ca 1600-2000kr... det känns lite häftigt men jag vill verkligen ha en originell bukett.

Kommer att ha dimrosa rosor, ljunglila liljor, vit fresia, murgröna och trollhassel lite "vilt" bundet. Den kräver nog en hel del av floristen.

• Mollie

Nananette!

Jag hämtade min bukett på lördag fm, hade den utan vatten tills vi kom till resturangen, där bad jag om att de skulle skära stjälkarna snett och fylla en vas med vatten och pulver. Så..., ca 6-8 timmar utan vatten! PÅ natten så förvarade jag buketten i en mörk, fuktig, kall jordkällare och på söndag morgon så åkte mamma till floristen som skulle konservera den! Den ser hur fin ut som helst! Inte märks det att den varit utan vatten...!

M.

• Nananette

Ok, så det fungerar egentligen hur bra som helst med bukett utan hållare. Bra!

• Mollie

Nananette!

Ja, det bör gå... LYCKA TILL! Men nu snackar jag om rosor, det var det jag hade i min bukett!!

M.

• Lilla Ida

Alla våra blommor (bukett, 2 corsage, hårblommor) kommer att kosta "runt 500 kr, absolut inte över 1000" som vår florist sa.

• blixten

-->Lilla Ida

Får man fråga vad du hade för blommor och var ni köpte dem?
    Jag hade inte tänkt att lägga ut mkt pengar på blommor.
    HÖrt att man ska beställa en bukett utnaa tt sägaatt det ska varabrudbukett ås kan de kosta typ 1/3 av det vanliga priset om inte mindre.
    Fast klart.. har man önskemål och massa blommor och speciellt bukett så får man stå för kostnadena.... *s*

• vilma

min bukett kostade bara 450 kronor.. den var liten, rung med rosor, grönt och hjärtan på tråd samt pärlor.. detta var i jönköping..

• Nynnar

Viket, har du ngn bild på din bukett? Jag är intresserad av just de färgerna!

• Sees

Min bukett kostar 400 kronor. Bad att få 10 st av de största maffigaste röda rosorna, "Grand Prix", handbundna med lite limegrön daggkåpa i, och en liten "manschett" runt av dito. Stjälkarna ska synas och ett band av mitt klänningstyg ska snurras runt där jag håller.
    De frågar ju, har jag märkt på alla ställen jag gått till, om det är en brudbukett, men då vill man ju inte ljuga.
    På ett ställe skulle de ha 1500 kr för samma bukett, trots att tjejen till att börja med räkna per ros "..OK 10 gånger 35 kr/ros plus lite grönt....Det blir 1500 kr!"
    Va?!?! Då sa jag att det var lite väl saftigt...
    Och gick.

• Leilaz

Vilma! Vart i Jönköping köpte du den?????
    Jag bor också i Jönköping och gifter mig nästa sommar och nästan alla jag varit till har sagt 1200-1500:-. Jag ska ta med egna prästkragar och tänkte ha det och blåklint + lite grönt.

Svar på tråden Varför kostar brudbuketter över 1000 kronor?