Varför kostar brudbuketter över 1000 kronor?
Det undrar jag! Jag har inte tänkt spara min bukett, jag vill bara att den ska vara fin ett par timmar. Går det inte att få billigare?
Det undrar jag! Jag har inte tänkt spara min bukett, jag vill bara att den ska vara fin ett par timmar. Går det inte att få billigare?
Vi fick alla våra blommor för 1000 kr. Första budet vi fick var på 4000 kr (fast då var buketten stiftad).
En brudbukett ska vara fin hela dagen och se bra ut framifrån/uppifrån, tåla hantering med transporter m m och det kräver sitt hantverk. Arbetskostnaden är inte gratis och därför blir det rätt kostsamt med brudbuketten.
En lite mindre bukett med enklare blommor behöver inte kosta så mycket. Viktig är också att välja säsongens blommor så pressas priset ned. Kan man dessutom tänka sig annat än rosor och liljor som är rätt dyra så går det att få ned kostanden en bit till. Ring runt och fråga är mitt tips!
Vissa handelsträdgårdar binder fina buketter utan alltför hög kostnad, har du en sådan i närheten så kan det vara idé.
Eller om du eller någon du känner är lite händiga så bind buketten själv. Droppformade buketter är svåra och kräver kunskap för att bli bra, men en rundbunden bukett med ett vacker band om är inte så jätteomöjligt med tålamod och övning. Gå till bibblan och låna någon bok om blomsterbinderier eller liknande!
Min bukett + tärnbukett och handledsblomma kostade 900:- tillsammans... och då hade jag ändå dyra rosor (blå, färgade). Vi tjänade nog en del på att inte ha hållare utan jag höll i skaften.
Bild finns här:
www.hjelm.info/brollop/pics/17.jpg
Jag köpte en vanlig bukett i stället för att köpa en specialbunden. Jag sa "Bara den håller in och ut ur kyrkan och under fotograferingen, om den faller i tusen bitar när jag kastar den så gör det inget!"
Den gick sönder när jag kastade den, men å andra sidan så fick ju två tjejer tag i buketten... :)
Jodå! Brudbuketter går visst att få billigare. Det finns många alternativ.
1. Du beställer en vanlig rundbunden bukett med valfria blommor.
2. Du beställer en stavbukett med t ex vanliga rosor eller kanske stora nejlikor. Ju originellare blommor du ska ha i buketten, desto dyrare blir det.
3. Ett par solrosor med ett band är superenkelt att göra egen brudbukett av. Antingen kan du sätta huvudena från varandra (ca 3 st räcker gott), bind stjälkarna med bast eller snöre och bind ett vackert band över, kapa stjälkarna i önskad längd.
Alternativt kan du göra en armbukett, där du lägger solrosorna lite nedanför varandra och binder om med gröna blad och vackert band.
4. Du odlar eller plockar egna blommor och binder en bukett av. Öva före bröllopet.
Priserna på blommor är olika på olika ställen av landet och olika från blomaffär till blomaffär. En bukett som kostar 1500 i i en dyr affär i Stockholm kan kosta 400 kr hos en bra florist i en småstad...
Vi fick brudbukett, 2 tärnbuketter, en näbb bukett o mannens cousage för 800:-. Då hade vi creme färgade rosor, lite brudslöja och några stora gröna blad runt, och bundna med sidenband. Eftersom rosor håller sig länge så lade vi dem bara i kylen tills det var dags att åka, och de höll sig HELA kvällen.
Det var underbara buketter.
Ett tips är att inte säga att det är en brudbukett. Då blir det genast mycket billigare... Trist men sant.
Signatur: Det beror förstås till största delen på att floristen lägger mer jobb på en brudbukett än en vanlig presentbukett. Ofta beställer de in speciella blommor, de tillbringar mycket tid med att tejpa, sätta i hållare etc. Om du bara vill ha en vanlig rosbukett med standardrosor och bunden med vanligt snöre lär det inte kosta mer...
Är varken florist eller har någon vidare erfarenhet, men ifall det nu är så att du inte vill spara den behöver du kanske t.ex. ingen hållare och det verkar ju kunna dra ner priset lite. Bor du även i Stockholm har jag hört att de kan binda brudbuketter på Hötorget och där är som bekant i alla fall själva blommorna billiga.
Lycka till!
Hej.
Visst går det att få billiga brudbuketter.
Jag pratade med en trevlig tjej på Hötorget. Visade en bild på hur jag ville buketten skulle se ut. Hon gjorde den samt 8 bordsbuketter (små brudbuketter). Jag köpte till lite rosor och byggde på den som jag exakt ville ha den. Totalt för allt detta,(cortagen och hårblommorna gjorde jag av rosorna) blev 800 kr. Jag hade den häftigaste brudbukett man kan tänka sig och den höll även för "kastet"
Inget fel på Hötorget.