Inlägg från: Cantaton |Visa alla inlägg
  • Cantaton

Det smartaste jag gjort / Jag har gått inunder stjärnor Noter?

Jag känner inte till någon av låtarna, men kan det här vara rätt "Jag har gått inunder stjärnor"? Är den skriven av Pär Lagerkvist?

www.capellamusik.com/capellashopp/index1.asp

105kr för ett häfte med tre sånger, där bland annat den ingår.

• Cantaton

Direktlänk funkade visst inte. Men sök på låttiteln på den sidan, så får du upp den i alla fall.

• Cantaton

Den andra låten lyckas jag tyvärr bara hitta ackord på. Varför funkar inte det?

• Cantaton

Ackorden är desamma för piano och gitarr. Vem ska spela piano? En duktig pianist som får ackorden i förväg och kan lyssna på låten på tex Youtube lär klara av att kompa er kille med bara ackord

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "ta ut noter från ackord"? Om pianisten spelar efter ackord skriver ni ut texten och ackorden på rätt ställe över texten.

Om ni vill ha med melodin också måste någon planka den.

• Cantaton

Ja, det stämmer att ackord är typ C och Dm och att noterna är de svarta prickarna med eller utan flaggor. Men eftersom killen SJUNGER "de svarta prickarna" och kompet består av ackord räcker det att pianisten får ackorden

• Cantaton

Däremot vill vissa pianister ha ackorden utskrivna som noter och veta precis hur de ska kompa. Men majoriteten är duktiga nog att spela efter ackord angivna som "Dm". Kolla för säkerhets skull, men oftast går det bra Det är dumt om du sliter håret för något som redan är ordnat, liksom

Var de andra noterna rätt?

Svar på tråden Det smartaste jag gjort / Jag har gått inunder stjärnor Noter?