• B och H

Det smartaste jag gjort / Jag har gått inunder stjärnor Noter?

Hej!

Är det någon som vet hur man får tag i noter till Bo Kaspers Orkesters låt "Det smartaste jag gjort" eller låten "Jag har gått inunder stjärnor" av Bo Sundström och Frida Öhrn?
    Det är helt omöjligt att hitta... jag har fått tag i några accord som någon tagit ut till den första låten men vi behöver noter.

Tusen tack till den som hittar!!

• Svar på tråden Det smartaste jag gjort / Jag har gått inunder stjärnor Noter?
  • Cantaton

Direktlänk funkade visst inte. Men sök på låttiteln på den sidan, så får du upp den i alla fall.

• Cantaton

Den andra låten lyckas jag tyvärr bara hitta ackord på. Varför funkar inte det?

• B och H

Vi ska spela piano eftersom vår gitarr-kille ska sjunga och han vill inte spela samtidigt. Jag är ingen expert men hur tar man ut noter från accord?

• Cantaton

Ackorden är desamma för piano och gitarr. Vem ska spela piano? En duktig pianist som får ackorden i förväg och kan lyssna på låten på tex Youtube lär klara av att kompa er kille med bara ackord

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "ta ut noter från ackord"? Om pianisten spelar efter ackord skriver ni ut texten och ackorden på rätt ställe över texten.

Om ni vill ha med melodin också måste någon planka den.

• B och H

hm... ok, för mig är accord typ C, Dm och noter de svarta prickarna Men accord och text kan jag ju ge pianisten. Jag försöker med det!
    Tack!

• Cantaton

Ja, det stämmer att ackord är typ C och Dm och att noterna är de svarta prickarna med eller utan flaggor. Men eftersom killen SJUNGER "de svarta prickarna" och kompet består av ackord räcker det att pianisten får ackorden

• B och H

ok det låter ju strålande!!

• Cantaton

Däremot vill vissa pianister ha ackorden utskrivna som noter och veta precis hur de ska kompa. Men majoriteten är duktiga nog att spela efter ackord angivna som "Dm". Kolla för säkerhets skull, men oftast går det bra Det är dumt om du sliter håret för något som redan är ordnat, liksom

Var de andra noterna rätt?

• B och H

ja det måste vara dem. Tusen tack för hjälp!!

• Malpa77

Hej,
    också på jakt efter noter till "jag har gått inunder stjärnor" - var det rätt låt på capellamusik.com? Står ju att kompositören är Josef Hedar, men jag trodde det var Bo Sundström/Frida Öhrn som hade tonsatt - är det samma melodi i Josef's version?

Tack!!

• Aniara4
    Malpa77 skrev 2010-05-26 14:43:47 följande:

Hej,
    också på jakt efter noter till "jag har gått inunder stjärnor" - var det rätt låt på capellamusik.com? Står ju att kompositören är Josef Hedar, men jag trodde det var Bo Sundström/Frida Öhrn som hade tonsatt - är det samma melodi i Josef's version?

Tack!!

Det skulle jag också gärna vilja veta! Har alldeles nyss upptäckt denna fantastiska sång.
  • Aniara4

Google ÄR din vän! Titta, ackord. Observera att texten är lite tokig dock. "en av livets armar" ha ha.
    www.svenskaackord.se/ackord/bo-sundstr%C3%B6m-och-frida-%C3%B6hrn/jag-har-g%C3%A5tt-inunder-stj%C3%A4rnor_4180.html

Svar på tråden Det smartaste jag gjort / Jag har gått inunder stjärnor Noter?