• trollsländebrud

Vilket j-la företag hon jobbar på !

Måste bara skriva av mig lite. Förvisso har den allra värsta irritationen gått över men måste ändå ventilera mig känner jag. 
     En av mina närmaste vänninor kommer från och bor i Danmark. Hon blev jätteglad när jag berättade att jag skulle gifta mig och såg fram emot att få komma. Vi ses inte så ofta längre då vi båda har familjer och att det är ganska dyrt att åka. Det är nog över tre år sen sist vi sågs men vi håller ju kontakten via telefon och datorn. Vi har faktiskt inte hunnit träffa varandras respektive eller barn ännu, min son blir två om en månad drygt och hennes blir ett i sommar. 
     Nu till saken. För ett tag sen så fick jag ett sms från henne där hon undrade vilket datum bröllopet var då hon just fått reda på att det är en modemässa (hon jobbar på ett klädföretag som säljare) i början på augusti och om det var samma helg så skulle hon troligtvis inte kunna komma. Vad tror ni? Jo självklart visade det sig att det är samma helg. Just nu är hon föräldraledig men då kommer hon ha börjat jobba. Hon sa att hon inte hade pratat med dom ännu om detta men att hon var rätt säker på att hon inte skulle kunna komma ifrån. Min första reaktion var besvikelse och känslan av att hon inte skulle göra allt för att kunna komma. Men sen berättade hon om en kollega till henne som inte hade fått ledigt just på mässan för att gå på ett bröllop. Jag tycker att det låter jättekonstigt att dom inte skulle kunna skicka någon annan istället för henne, iaf en av dagarna på mässan. Jag menar mässan kommer varje år, men ett bröllop är bara en gång! Jag kanske överreagerar men det är inte så att hon är oersättligt på något sätt, jag menar hon har ju varit mammaledig i snart ett år. Det är ju ett hyffsat stort företag, så det är ju många som jobbar där, det vore mer förståeligt om det vore ett mindre med inte så många anställda. 
     Jag blit bara så irriterad. Har inte hunnit prata med henne ännu, vill inte ta mer om det per sms/mail utan personligen via telefon, hon vara bara varit upptagen. 
    Först kände jag mig besviken på henne, men insåg ju sen att det ju inte är hennes fel utan hennes företags. Jag hoppas och tror att hon verkligen kommer göra allt som ligger i hennes makt för att kunna komma på mitt bröllop. Skulle kännas konstigt om hon inte var där. Hon är en sån stor del av mitt liv.

Ska tillägga att hon eller jag inte visste om mässan när vi satte datumet för vårt bröllop. 

Hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden Vilket j-la företag hon jobbar på !
  • trollsländebrud

Eftertioår skrev 2010-02-26 16:00:29 följande:
    Vill bara flika in en sak efter att ha kikat lite snabbt i tråden. Just hemkommen efter att ha begravt min mormor.. Min mosmors systerdotter fick INTE ledigt, trots att de står varann nära, och jobbar i Solna kommun...

För jävligt är bara allt jag kan säga!

• trollsländebrud

annaochmias skrev 2010-02-26 15:58:34 följande:
    Jag förstår att du är besviken, men som många andra redan sagt så är nog den här mässan kanske den viktigaste händelsen under din väninnas yrkesår och det kan nog inte förväntas att hon får ledigt just den helgen. Men jag förstår självklart att det känns riktigt aptrist. Jag kan ju bara säga hur jag själv hade gjort om det hade varit min bästa kompis det gällde och det är faktiskt så att jag hade tittat på möjligheten till att ändra helg för bröllopet istället...

Vi har tyvärr ingen möjlighet att ändra helg, vi har redan bokat lokal, vigelförrättare mm.

• trollsländebrud

trollsländebrud skrev 2010-02-26 16:08:40 följande:
      Jag menar att det kan vara en lika viktig grej om det är en väninna som går bort eller om det är en väninna som gifter sig. Det är fortfarande bara en gång i livet det sker. Men som du uttrycker det "en närstående går bort eller om en kompis gifter sig" så uppfattar jag inte det som likvärdigt. En närstående versus uttrycket en kompis...? Vad jag menade var att om hennes arbetsgivare skulle ge henne ledigt under mässan för att gå på en begravning (exempelvis) så kan hon ju inte vara oersättlig och då borde hon kunna få ledigt även vid ett bröllop som KAN vara en lika viktig "tillställning".  Jag vill inte uppröra någons känslor men det är bara att jag blir så fruktansvärt irriterad över hela situationen. Och jag har inte tänkt bli ovän med min väninna, som jag skrev tidigare så hoppas och tror jag att hon gör sitt yttersta för att kunna komma, precis som jag skulle. Jag vill bara så gärna att hon ska vara med.

Jag vill tydliggöra lite bara så du/ni inte tror att jag är helt dum i huvudet. Naturligtvis skulle jag ta min väninnas bortgång större än om att hon skulle gifta sig, rent känslomässigt, men jag menar bara att själva anledning att få ledigt så tycker jag att ett bröllop nog kan anses som närapå likvärdigt iaf som en begravning.

• KatjaB

Nja, nog är det så att en begravning är viktigare än ett bröllop. Oavsett hur viktig dagen ärför dig, förstås.

Sen är det nog inte så enkelt att hon bara kan ta mammaledigt en dag för att gå på bröllop. Även om hon rent lagligt sett skulle kunna det, så kan det ju vara riktigt jobbigt för henne att förklara varför hon måste vara mammaleidg just den dagen, och kommer det fram att hon ska på bröllop kan det ju sätta henne i en dum sits på jobbet. Det är ju inte roligt att vara i onåd hos chefen.

Om det vore en jätteviktig vän till mig hade jag kollat om allt gick att boka om till helgen före eller efter, om hon inte fick ledigt. Om det inte gick så är det ju som det är, men det hade varit ett alternativ för mig iallafall

• Lyckliga013bruden

Jag säger som Katja, vore det en jätteviktig vän till mig skulle jag boka om datumet förutsatt att inbjudningarna inte är skickade.
    Jag tycker inte att man som brud kan kräva att ens gäster oavsett hur viktiga jag än tycker de är, ska ljuga och smussla och pussla på jobbet för att kunna gå. Varför ska bara hon kämpa(med jobbet) för att gå på ditt bröllop, varför ska inte du kämpa(byta datum) för att få dit henne?

Fundera på om du tycker hon är värd jobbet det är för dig att byta datum eller inte?

• Oktoberbrud2010
    trollsländebrud skrev 2010-02-26 14:08:51 följande:
    Jag eller någon annan jag känner (förutom min danska vännina då förstås) skulle inte ha något som helst problem med att få ledigt så här lång i förväg på sina jobb. Oavsett om det vore en mässa eller inte.
    Det betyder väl egentligen bara att du och andra du känner inte har den typen av jobb.

Jag har flera bekanta som har arbeten där de absolut inte skulle kunna ta ledigt vid vissa tillfällen av arbetsåret, inte ens med 2 månaders varsel.

Jag har varit tvungen att dubbelkolla flera gånger med min tärna, så att inget på hennes jobb krockar med våra bröllopsplaner. För hon har en sån position på det företaget hon jobbar att hon absolut inte kan vara frånvarande vid t.ex mässor. Så vill jag att hon ska vara min tärna så måste jag anpassa våra tider till hennes jobb, ser inget vare sig konstigt eller upprörande med det.

Sen är det faktiskt inte alls självklart att man får ledigt för att gå på en väninnas begravning. Det man kan förvänta sig är att få ledigt vid nära anhörigs bortgång, och då har jag för mig att t.ex kusiner inte räknas dit...
  • shakynose

Vill bara delge mina erfarenheter av modebranschen och berätta att det finns knappast någon viktigare period än när man har de stora mässorna. Ofta jobbar man dygnet runt på hela företaget, även om det är ett "stort" (i klädindustrin innebär detta inte lika många anställda som i andra branscher) företag och det går knappast att avvara en nyckelperson i mer än tio minuter. Även om det är i god tid och allt så kan man inte planera om en mässa. Den är när den är och då förväntas alla jobba arslet av sig. Det är enorm konkurrens om jobben (eftersom de är så få) så om man är "ersättlig" under mässperioden, så är man nog ersättlig resten av året också... Tyvärr!!!

En begravning av familjemedlem får man alltid ledigt för, men inte ens om du jobbar på en svensk statlig skola får du ta ledigt hur som helst för att gå på bröllop eller begravning av en inte lika närstående person.

Summa sumamrum: Det är nog inte ett så konstigt företag egentligen, och du får nog acceptera att din vän kanske inte kan komma om hon vill behålla jobbet...

• Chris24

Då ska jag berätta för dig ts att jag fick först och främst, INTE ledigt för MITT (vårt såklart) eget bröllop på mitt gamla jobb, nej precis.. dem kunde ju inte ge mig hela 3v ledigt (fast jag var berättigad till 25dgr semester såklart) under den tiden som dem INTE ville såklart. Man fick endast ta ledigt mellan Juni-Aug för då var det inte så stressigt.

Nej, det fanns inga undantag för bröllop.

Nej, dem vägrade och ta in en vikarie för mig, fast, där fanns en annan tjej som alltid hoppade in när någon var sjuk/borta osv, hon ville dessutom jobba mina 3v för hon behövde extra cash såklart.

Nej, jag fick inte heller ta ledigt för bokningarna som vi ska göra i Mars inför bröllopet, då skulle chefen ta ledigt för påsk så det spela ingen roll.

Så vad gör dem? Dem sparkar mig. Inte av den anledningen såklart men andra som dem rent ut sagt hittade på, för att slippa bråka med mig om just semestern.
    Dock så hade jag inte stannat kvar om jag inte fick ledigt för bröllopet såklart.

Det jag dock vill säga ts, sorry men du får nog acceptera att så är det med hennes jobb helt enkelt, det är inte lika "enkelt" för alla och få ledigt, oavsett om man är många på ett företag eller inte. Och visst om det irriterar dig men som Rufsas säger, vi brudar får acceptera att allt inte handlar om oss och våra bröllop. Världen snurrar faktiskt runt även det året vi gifter oss.

Du behöver ju inte ändra datum kan jag dock tycka om ni nu har bokat allting osv och har kanske tom. skickat ut inbjudningarna? Utan då får du och hon fira er en annan gång helt enkelt =)

• Chris24

Jo, vill tillägga att hon (min gamla chef) även sa och jag citerar: "Du skulle faktiskt ha frågat mig först när du kunde ha haft ditt bröllop innan du boka det."

• KatjaB

När jag jobbade som florist hade jag absolut inte kunnat vara borta under alla årets högtider, då förväntades alla jobba arslet av sig. Att ta in vem som helst funkar ju inte i alla lägen. Så det är nog inte så ovanligt.

Vi gifter ju oss i juli, dels för att vi vill ha ett sommarbröllop och dels för att min semester är under juli. Det är samma semestertider för alla.

• Chris24
    KatjaB skrev 2010-02-26 20:43:34 följande:
    När jag jobbade som florist hade jag absolut inte kunnat vara borta under alla årets högtider, då förväntades alla jobba arslet av sig. Att ta in vem som helst funkar ju inte i alla lägen. Så det är nog inte så ovanligt. Vi gifter ju oss i juli, dels för att vi vill ha ett sommarbröllop och dels för att min semester är under juli. Det är samma semestertider för alla.
    Fast vikarien i mitt fall var en tjej som hade jobbat där i 2år innan hon gick ner på "anställning vid behov" så man hade kunnat ha henne o hoppa in för det var ingen ny man behövde lära upp så att säga.

Man kan inte förvänta sig att alla människor har sitt bröllop mellan Juni-Aug för det är lugnast då, man planerar ju sitt bröllop efter en själv och ens familj.
  • KatjaB

mm, men det beror ju faktiskt lite på var man jobbar. Låt säga att jag skulle ha velat vara ledig över julen, då hade jag fått säga till senast på våren, o redan då hade jag nog känt att jag satte dem på pottan lite. O det var inte för att de var dumma på något sätt, utan det var så det var. Nu när man jobbar på kontor så är det ju mer flexibelt, vilket är jätteskönt.

Klart man planerar sitt bröllop efter sig själv, men arbetsliv och vad man har för möjligheter väger ju helt klart in också.

Chris24 skrev 2010-02-26 20:46:02 följande:
    Fast vikarien i mitt fall var en tjej som hade jobbat där i 2år innan hon gick ner på "anställning vid behov" så man hade kunnat ha henne o hoppa in för det var ingen ny man behövde lära upp så att säga.Man kan inte förvänta sig att alla människor har sitt bröllop mellan Juni-Aug för det är lugnast då, man planerar ju sitt bröllop efter en själv och ens familj.
  • Chris24
    KatjaB skrev 2010-02-26 20:53:45 följande:
    mm, men det beror ju faktiskt lite på var man jobbar. Låt säga att jag skulle ha velat vara ledig över julen, då hade jag fått säga till senast på våren, o redan då hade jag nog känt att jag satte dem på pottan lite. O det var inte för att de var dumma på något sätt, utan det var så det var. Nu när man jobbar på kontor så är det ju mer flexibelt, vilket är jätteskönt.Klart man planerar sitt bröllop efter sig själv, men arbetsliv och vad man har för möjligheter väger ju helt klart in också.
    Men jag jobbade på ett kontor så det är inte hur flexiblet som helst överallt. Saken är den att jag har aldrig haft svårt för att kunna ta ledigt på vilket jobb jag än har haft faktiskt, litet eller stort företag men just detta stället var emot all ledighet.

Det handlade inte bara om bröllop, jag jobbade ju över mycket för att kunna jobba in allting jag ville ta ledigt om dem hellre ville det men saken var att dem inte gillade och ge ledighet för just den saken att dem inte ville ta in en annan, vikarie och jobba istället. Därför blev det mycket bråk just om ledigheterna, även för dem andra 2 tjejerna.
    Den ena tjejen ville ta ledigt 3dgr för hennes föräldrar skulle fira silver eller var det var men fick det inte igenom för det var inte inom den tidsramen dem bestämde. Fast vi åter igen, hade folk så det räckte för att hon skulle kunna va ledig.

Jag tycker inte du sätter dem på pottan om du redan över våren säger till att du vill va ledig över julen, då har dem tid och planera in det kan jag tycka. Sen visst, det beror på vad för företag det handlar om också såklart.
  • KatjaB

ja, nu menade jag inte mitt nuvarande jobb, utan när jag jobbade som florist, ordinarie personal var självskriven under alla högtider och man hade ett rullande schema för vem som skulle ledig när, för att det skulle vara så rättvist som möjligt.

På mitt nuvarande jobb är det ju helt klart mer flexibelt, men när det gäller semestern på sommaren så är det juli som gäller. Sen är de inte omöjliga om man vill ta ledigt en vecka på vintern, som sportlov eller jul tex. Men vi jobbar ju med gemensamma mål på avdelningen, det funkar inte om hälften är borta att ha en budget som ska nås.

Men, sen finns det ju alltid sviniga chefer som bara är omöjliga av ingen anledning alls,.. tyvärr. Låter som att ditt förra jobb var ett sånt ställe.

• Chris24
    KatjaB skrev 2010-02-26 21:08:03 följande:
    ja, nu menade jag inte mitt nuvarande jobb, utan när jag jobbade som florist, ordinarie personal var självskriven under alla högtider och man hade ett rullande schema för vem som skulle ledig när, för att det skulle vara så rättvist som möjligt. På mitt nuvarande jobb är det ju helt klart mer flexibelt, men när det gäller semestern på sommaren så är det juli som gäller. Sen är de inte omöjliga om man vill ta ledigt en vecka på vintern, som sportlov eller jul tex. Men vi jobbar ju med gemensamma mål på avdelningen, det funkar inte om hälften är borta att ha en budget som ska nås. Men, sen finns det ju alltid sviniga chefer som bara är omöjliga av ingen anledning alls,.. tyvärr. Låter som att ditt förra jobb var ett sånt ställe.
    Hon var för jävlig rent ut sagt tyvärr, man kom inte undan med det tyvärr. Oavsett personal och det fick jag höra från början egentligen men tänkte "bröllop lär dem göra undantag för" men nej, jag hade fel helt enkelt.
    Det jag ångrar var väl min själ jag la i och jobba så mycket som jag gjord där för deras skull och att vi inte hade tillräckligt med personal idag.

Jag jobbar på ett TM-bolag just nu och där är det från början Juni-Aug ska man dela upp det i olika "block" så får man ta ledigt där, med undantag från bröllop tex, där fick jag ledigt nu i Mars för 10dgr, eftersom en person ifrån teamet inte gör så mycket och sen i Sep är alla tillbaka så då är det åter igen lugnt för min del. Vi har ju också avtal och budget som ska hållas så självklart får inte halva teamet försvinna. Herregud, skulle vilja se min chefs min då! haha.
  • iregnet2010

Chris24 skrev 2010-02-26 20:08:13 följande:
    Jo, vill tillägga att hon (min gamla chef) även sa och jag citerar: "Du skulle faktiskt ha frågat mig först när du kunde ha haft ditt bröllop innan du boka det."

sorry men det är väl inte så konstigt ?? jag frågade såklart in arbetsgivare innan jag bokade bröllopet (hade de sagt nej hade jag iofs ändå gift mig då.) men det är så typiskt arbetstagare i sverige att bara tänka på sig själv och aldrig på att företaget behöver gå runt -det är både ge och ta som ialla relationer. Om det är en viktig helg för företaget så kan jag förstå att de inte släpper henne för att gå på en väns bröllop (det är ju trots allt oavsett vad vi BT-brudar tror, bara en fest..ok om det är en supernära vän eller släkting men nja knappt det om det är tillräckligt viktigt på jobbet)

Sen är det skillnad mot arbetsgivare om gör saker för att jävlas eller som inte orkar anstränga sig lite (typ säger nej för att det är jobbigt för dem att ändra i schemat) 

men visst kan jag förstå att TS är besviken över att vännen inte kan komma, MEN vi måste komma ihåg att världen inte snurrar kring våra bröllop (även o VÅR värld gör det )

• Chris24
    iregnet2010 skrev 2010-02-26 21:59:08 följande:

sorry men det är väl inte så konstigt ?? jag frågade såklart in arbetsgivare innan jag bokade bröllopet (hade de sagt nej hade jag iofs ändå gift mig då.) men det är så typiskt arbetstagare i sverige att bara tänka på sig själv och aldrig på att företaget behöver gå runt -det är både ge och ta som ialla relationer. Om det är en viktig helg för företaget så kan jag förstå att de inte släpper henne för att gå på en väns bröllop (det är ju trots allt oavsett vad vi BT-brudar tror, bara en fest..ok om det är en supernära vän eller släkting men nja knappt det om det är tillräckligt viktigt på jobbet) Sen är det skillnad mot arbetsgivare om gör saker för att jävlas eller som inte orkar anstränga sig lite (typ säger nej för att det är jobbigt för dem att ändra i schemat) men visst kan jag förstå att TS är besviken över att vännen inte kan komma, MEN vi måste komma ihåg att världen inte snurrar kring våra bröllop (även o VÅR värld gör det )
    Jo, jag ansåg det var konstigt. Jag valde en månad som det fortfarande var lugnt, jag valde 2v som jag vet det fortfarande går och lösa och alla är tillbaka på jobbet som vanligt, så jag hade jobbat som vanligt över sommaren. Så i just min situation, nej, det var inte rättvist enligt mig. Anledningen till att jag blev sur var för att dem gjorde alltid såhär för att jävlas som jag skrev lite längre upp, dem var emot ledighet med andra ord. Om det så gällde att man skulle på begravning eller nåt annat. Man kunde ställa upp och jobba extra för dem men man fick inget tillbaka. Så nej, just det jobbet där var inte rättvist enligt mig.

Du säger ju själv, du hade gift dig ändå för du tyckte det var rättvist enligt dig helt enkelt? Precis så ansåg ju jag också men jag sa ändå till henne 10mån innan om bröllopet osv.

I ts situation håller jag med dig, den branschen är svårare och knäcka och man får räkna med att man inte kan ta ledigt då.
  • iregnet2010

Chris24 skrev 2010-02-26 22:14:15 följande:
    Jo, jag ansåg det var konstigt. Jag valde en månad som det fortfarande var lugnt, jag valde 2v som jag vet det fortfarande går och lösa och alla är tillbaka på jobbet som vanligt, så jag hade jobbat som vanligt över sommaren. Så i just min situation, nej, det var inte rättvist enligt mig. Anledningen till att jag blev sur var för att dem gjorde alltid såhär för att jävlas som jag skrev lite längre upp, dem var emot ledighet med andra ord. Om det så gällde att man skulle på begravning eller nåt annat. Man kunde ställa upp och jobba extra för dem men man fick inget tillbaka. Så nej, just det jobbet där var inte rättvist enligt mig.Du säger ju själv, du hade gift dig ändå för du tyckte det var rättvist enligt dig helt enkelt? Precis så ansåg ju jag också men jag sa ändå till henne 10mån innan om bröllopet osv.I ts situation håller jag med dig, den branschen är svårare och knäcka och man får räkna med att man inte kan ta ledigt då.

precis! Och att inte ens få ledigt för sitt eget bröllop när man säger till så tidigt innan. det är just fel så är det. Hade också slutat om det blev så! Knäppa människor finns det ju överrallt...men det gäller ju både arbetsgivare och arbetstagare.

min arbetsgivare är också egentligen emot ledighet vilket är skitjobbigt, man får jämt tjata, påminna och "de glömmer lätt bort det"...då jobbar jag ju också på kontor och om jag är borta får jag oftast ändå jobba in mycket av det jag missar veckorna innan..suck!

• KatjaB

på en fd arbetsplats kändes det ofta som att chefen som förmodligen mest ångade på.. inte vet jag, ren onska.. att denne sa nej till det mesta bara för att hon kunde. Som att säga att alla skulle ta semester under juli för att så är det för alla. Men hoppsan, sen när mna började i augusti igen så fanns några få utvalda som fått lägga sin semester lite som de ville. Då var jag rätt sur.

• Chris24
    iregnet2010 skrev 2010-02-26 23:08:29 följande:

precis! Och att inte ens få ledigt för sitt eget bröllop när man säger till så tidigt innan. det är just fel så är det. Hade också slutat om det blev så! Knäppa människor finns det ju överrallt...men det gäller ju både arbetsgivare och arbetstagare.min arbetsgivare är också egentligen emot ledighet vilket är skitjobbigt, man får jämt tjata, påminna och "de glömmer lätt bort det"...då jobbar jag ju också på kontor och om jag är borta får jag oftast ändå jobba in mycket av det jag missar veckorna innan..suck!
    Absolut, vissa är bara helt enkelt griniga kanske? =) Jag blev ganska knäckt måste jag erkänna för jag trodde faktiskt detta jobbet var IT jobbet för mig, perfekta tider och dagar och arbetet trivdes jag med. Men men, ibland får man gå vidare helt enkelt.

På detta jobbet jag är nu så tog det min chef 1h och godkänna min ansökan om ledighet, hahaha Tyckte jag var ironiskt med tanke på att gamla jobbet så hur jag än fråga o tjata så var det alltid "Jag har glömt det.." mmm..
Svar på tråden Vilket j-la företag hon jobbar på !