• trollsländebrud

Vilket j-la företag hon jobbar på !

Måste bara skriva av mig lite. Förvisso har den allra värsta irritationen gått över men måste ändå ventilera mig känner jag. 
     En av mina närmaste vänninor kommer från och bor i Danmark. Hon blev jätteglad när jag berättade att jag skulle gifta mig och såg fram emot att få komma. Vi ses inte så ofta längre då vi båda har familjer och att det är ganska dyrt att åka. Det är nog över tre år sen sist vi sågs men vi håller ju kontakten via telefon och datorn. Vi har faktiskt inte hunnit träffa varandras respektive eller barn ännu, min son blir två om en månad drygt och hennes blir ett i sommar. 
     Nu till saken. För ett tag sen så fick jag ett sms från henne där hon undrade vilket datum bröllopet var då hon just fått reda på att det är en modemässa (hon jobbar på ett klädföretag som säljare) i början på augusti och om det var samma helg så skulle hon troligtvis inte kunna komma. Vad tror ni? Jo självklart visade det sig att det är samma helg. Just nu är hon föräldraledig men då kommer hon ha börjat jobba. Hon sa att hon inte hade pratat med dom ännu om detta men att hon var rätt säker på att hon inte skulle kunna komma ifrån. Min första reaktion var besvikelse och känslan av att hon inte skulle göra allt för att kunna komma. Men sen berättade hon om en kollega till henne som inte hade fått ledigt just på mässan för att gå på ett bröllop. Jag tycker att det låter jättekonstigt att dom inte skulle kunna skicka någon annan istället för henne, iaf en av dagarna på mässan. Jag menar mässan kommer varje år, men ett bröllop är bara en gång! Jag kanske överreagerar men det är inte så att hon är oersättligt på något sätt, jag menar hon har ju varit mammaledig i snart ett år. Det är ju ett hyffsat stort företag, så det är ju många som jobbar där, det vore mer förståeligt om det vore ett mindre med inte så många anställda. 
     Jag blit bara så irriterad. Har inte hunnit prata med henne ännu, vill inte ta mer om det per sms/mail utan personligen via telefon, hon vara bara varit upptagen. 
    Först kände jag mig besviken på henne, men insåg ju sen att det ju inte är hennes fel utan hennes företags. Jag hoppas och tror att hon verkligen kommer göra allt som ligger i hennes makt för att kunna komma på mitt bröllop. Skulle kännas konstigt om hon inte var där. Hon är en sån stor del av mitt liv.

Ska tillägga att hon eller jag inte visste om mässan när vi satte datumet för vårt bröllop. 

Hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden Vilket j-la företag hon jobbar på !
  • Aeternum

Hon kan ju alltid ta ut lite extra mammaledighet just då, ansöker hon om det senast 2 månader innan kan de inte neka henne... Kanske lite fult gjort mot företaget, men som sagt det är trots allt bara ett jobb & att istället få koma på sin väns bröllop hade åtminstone för mig varit viktigare. Kan inte företaget ta det, hade jag heller inte velat arbeta där!

Det bästa vore väl om hon redan nu pratade med sina chefer om det här så allt går att lösa. Precis som du skriver så är ingen oersättlig, & har de kunnat lösa hennes mammaledighet kan de även lösa den här helgen!

Hoppas det ordnar sig!

• Nordiskbrud

Jag skulle reagera som du men för företaget så gäller det ju betydligt mer och då är inte ditt bröllop något som stoppar deras verksamhet. Mässan är bara en gång om året och antagligen gör de en hel del affärer på den och om din vän jobbar som säljare. Så, Ja, hon måste vara där och göra en av de viktigaste jobbdagarna under 2010 som företaget ser det. Det är ju trots allt så att de inte kan ta in vikarier i en sådanposition som din vän har hur som helst. Sorry...

Men som sagt, jag, skulle som brud och vän, blivit lika förbannad! (Det är ju samma sak när man jobbar julafton - inte så kul heler).l

• Rufsas
    trollsländebrud skrev 2010-02-26 12:43:12 följande:
    Jag tycker att det låter jättekonstigt att dom inte skulle kunna skicka någon annan istället för henne, iaf en av dagarna på mässan. Jag menar mässan kommer varje år, men ett bröllop är bara en gång!
    Sorry, men ditt bröllop är naturligtvis viktigt för dig och förhoppningsvis din kompis. Men hennes företag? Njaeee... Jag har nog ganska stor förståelse för att man kanske inte vill skicka någon annan. Mässan kanske är uppstarten till hela hennes uppdrag efter sin mammaledighet? Vi blivande brudar måste nog inse att allt inte handlar om vårt bröllop. Världen stannar liksom inte upp bara för att vi gifter oss. Jag hoppas inte du tar illa upp men det är så jag ser på saken.

Naturligtvis hoppas jag att din vän kan vara med på er bröllopsdag!
  • trollsländebrud

Aeternum skrev 2010-02-26 12:55:31 följande:
    Hon kan ju alltid ta ut lite extra mammaledighet just då, ansöker hon om det senast 2 månader innan kan de inte neka henne... Kanske lite fult gjort mot företaget, men som sagt det är trots allt bara ett jobb & att istället få koma på sin väns bröllop hade åtminstone för mig varit viktigare. Kan inte företaget ta det, hade jag heller inte velat arbeta där!Det bästa vore väl om hon redan nu pratade med sina chefer om det här så allt går att lösa. Precis som du skriver så är ingen oersättlig, & har de kunnat lösa hennes mammaledighet kan de även lösa den här helgen!Hoppas det ordnar sig!

Jag kanske ska föreslå det men vet inte riktigt hur det funkar i Danmark. Jag vet att dom tex två månader innan dom ska ta ut föräldraledighet (dvs i månad sju av graviditeten) måste tala om hur länge dom ska vara borta och när dom kommer gå tillbaka till jobbet till skillnad mot här i Sverige där du ska berätta för jobbet senast två månader innan att du vill komma tillbaka och jobba. Så lite skillnad kan det väl vara.

Och som ni andra skriver, jo jag fattar att företaget självklart ser till företagets bästa och inte till hennes situation men JAG tycker ju att företaget är knäppt. Jag eller någon annan jag känner (förutom min danska vännina då förstås) skulle inte ha något som helst problem med att få ledigt så här lång i förväg på sina jobb. Oavsett om det vore en mässa eller inte. Då tror jag som arbetsgivare att man skulle försöka låta sin anställda få ledigt om hon/han förklarade läget om hur viktigt det vore. Skulle det vara annorlunda om det vore en begravning? Som jag ser det så är ett bröllop en lika viktig sak som en begravning (vilken, som tur är dock, inte är planerad lika långt i förväg).

• Rufsas
    trollsländebrud skrev 2010-02-26 14:08:51 följande:
    Skulle det vara annorlunda om det vore en begravning? Som jag ser det så är ett bröllop en lika viktig sak som en begravning (vilken, som tur är dock, inte är planerad lika långt i förväg).
    Oj, oj, oj. Det uttalandet kan nog ses som ganska kontroversiellt. Bara så att du tänker på det. Om en närstående går bort eller om en kompis gifter sig. Menar du verkligen att en arbetsgivare ska se på det på samma sätt? Låter ytterst märkligt tycker jag.
  • födelsedagsbrud

Jag kan förstå din besvikelse, men är ni så nära vänner som du beskriver så tror jag att hon gör allt i sin makt för att närvara.Tycker inte du skall glömma hennes känslor heller..jag menar, hon måste ju känna sig riktigt ledsen över detta med. Jobb växer inte på träd och har hon hand om inköp så är ju mässan en av hennes viktigaste "möten" på året, speciellt då hon oxå varit borta under ett år pga mammaledigheten!!

Nä, gör inte detta till ngn stor grej så ni blir ovänner, många dumma saker kan sägas när man känner sig besviken...

Lycka till!!!

• Sara1976

Låter faktiskt som en extrem viktig jobb grey, enorm otur, men troligtvis ingenting hon kan påverka..

• annaochmias

Jag förstår att du är besviken, men som många andra redan sagt så är nog den här mässan kanske den viktigaste händelsen under din väninnas yrkesår och det kan nog inte förväntas att hon får ledigt just den helgen. Men jag förstår självklart att det känns riktigt aptrist.

Jag kan ju bara säga hur jag själv hade gjort om det hade varit min bästa kompis det gällde och det är faktiskt så att jag hade tittat på möjligheten till att ändra helg för bröllopet istället...

• Eftertioår

Vill bara flika in en sak efter att ha kikat lite snabbt i tråden. Just hemkommen efter att ha begravt min mormor.. Min mosmors systerdotter fick INTE ledigt, trots att de står varann nära, och jobbar i Solna kommun...

• trollsländebrud

Rufsas skrev 2010-02-26 14:28:15 följande:
    Oj, oj, oj. Det uttalandet kan nog ses som ganska kontroversiellt. Bara så att du tänker på det. Om en närstående går bort eller om en kompis gifter sig. Menar du verkligen att en arbetsgivare ska se på det på samma sätt? Låter ytterst märkligt tycker jag.

Jag menar att det kan vara en lika viktig grej om det är en väninna som går bort eller om det är en väninna som gifter sig. Det är fortfarande bara en gång i livet det sker. Men som du uttrycker det "en närstående går bort eller om en kompis gifter sig" så uppfattar jag inte det som likvärdigt. En närstående versus uttrycket en kompis...? 
    Vad jag menade var att om hennes arbetsgivare skulle ge henne ledigt under mässan för att gå på en begravning (exempelvis) så kan hon ju inte vara oersättlig och då borde hon kunna få ledigt även vid ett bröllop som KAN vara en lika viktig "tillställning".
     Jag vill inte uppröra någons känslor men det är bara att jag blir så fruktansvärt irriterad över hela situationen.

Och jag har inte tänkt bli ovän med min väninna, som jag skrev tidigare så hoppas och tror jag att hon gör sitt yttersta för att kunna komma, precis som jag skulle. Jag vill bara så gärna att hon ska vara med.

Svar på tråden Vilket j-la företag hon jobbar på !