• elinile

    GI-viktkoll eller Viktklubb, vilket rekommenderar ni??

    Vilket är enklast att följa och vilket är mest effektivt men ändå snällt mot kroppen?

  • Svar på tråden GI-viktkoll eller Viktklubb, vilket rekommenderar ni??
  • Cherrygirl

    Det går ut på att lära sig äta rätt. Man undviker bröd i början men senare får man äta det, fast då "rätt" bröd. inte frallor typ.. Haha
    Sedan är det att man ska äta 5ggr om dagen, vad som är bra att tänka på och allt sådant..
    Typ att fullkorns pasta är lika "bra/dåligt" som vanlig pasta bla, då allting är lika söndermalet när det är tillverkat..

    Det är inget sånt där, där man inte får äta, utan man får äta mycket och ofta Hihi

  • elinile

    Risken är nog att jag ballar ur o äter precis som jag gjort innan nu o så händer inget iaf... Hur vet man att man äter rätt då? Behöver en riktig kickstart känner jag för att bli motiverad att fortsätta.


    Cherrygirl skrev 2010-02-22 19:24:06 följande:
    Det går ut på att lära sig äta rätt. Man undviker bröd i början men senare får man äta det, fast då "rätt" bröd. inte frallor typ.. HahaSedan är det att man ska äta 5ggr om dagen, vad som är bra att tänka på och allt sådant..Typ att fullkorns pasta är lika "bra/dåligt" som vanlig pasta bla, då allting är lika söndermalet när det är tillverkat..Det är inget sånt där, där man inte får äta, utan man får äta mycket och ofta Hihi
  • Cherrygirl

    Om man börjar på denna ISO-dieten så får man en bok, där står det massa recept och så. finns även hela veckor planerade om man känner för att följa det.
    Då är det ju bara att handla hem och laga det som står i boken.. jätte smidigt

  • Björnisarna

    Vägde mig igår, har gått ner 8,8kg på 6 veckor!! Yihoooo!:)

  • elinile

    Grattis!!

    Ge mig tips!! Vad äter du o när på dygnet, vad tränar du, jag vill veta allt!!


    Björnisarna skrev 2010-02-23 19:17:06 följande:
    Vägde mig igår, har gått ner 8,8kg på 6 veckor!! Yihoooo!:)
  • Cherrygirl
    Björnisarna skrev 2010-02-23 19:17:06 följande:
    Vägde mig igår, har gått ner 8,8kg på 6 veckor!! Yihoooo!:)
    Åhh, grattis!
  • Björnisarna

    Tack!!:)
    Jag äter som jag tidigare skrev fil och krossade linfrön på morgonen, en STOR skål. Till lunch och middag äter jag massa olika.. tex lax med broccolimos, sallader med kebab/kyckling/lax/räkor/skinka/fisk/kött av olika slag och MASSA fetaost och dressing, tacos (utan bröd å tacochips då), olika woker, omelette med fetaost och tomat och skinka, ugnsrostade grönsaker och kött och sås, oliver, osvosv.. jag kommer ofta hem så sent på vardagarna när ja pendlar så då köper ja ofta färdiggrillad kyckling eller kött på ica, mums :) Lunchen äter jag klockan 12 och middag kring 19 (då jag kommer hem så sent) Under hela dagen äter jag morötter på raster och när jag känner mig sugen på ngt, det blir ca 4 morötter om dagen. Morötter mättar jättebra + att man får något att snaska på vilket är jättebra. Grädde och bär brukar ja äta 2-3 dagar i veckan. på bio äter jag nötter med sour cream and onion smak (Skitgott!) och naturgodisar som är typ torkade jordgubbar och cashewnötter doppade i yoghurt, mmmm.. och varann helg har ja unnat mig lite vin :)

    Jag brukar göra matlådor till jobbet för hela veckan på söndagar, skulle ja börja göra sånt när aj kommer hem sent vardagskvällar och är trött skulle ja nog inte lyckas äta så nyttigt...hehe. jag tränar på crosstrainern 2-4gånger/vecka ca 45-60min/gång. Nu har ja dock varit sjuk och krasslig i 2 veckor och ändå gått ner 2,5kg under dessa veckor!:)

    En rätt jag äter OFTA och kan tipsa om är:

    Chorizo- och bacongryta med zuccinipasta

    För 4 personer:

    4 chorizo
    2paket bacon
    15st färska champinjoner
    1 röd paprika
    3dl becel matlagningsgrädde
    Vitlökspepparblandning
    Salt
    2 zuccinis

    Stek bacon så det är krispigt. Skiva ner chorizon, champinjonerna och paprika och stek ihop allt. Krydda med vitlökspepparblandning och salt efter eget tycke. Häll i grädden och låt det puttra några minuter.
    Koka upp en stor gryta med vatten, alternativt koka upp vatten i vattenkokare. Hyvla zuccinin med osthyvel till långa smala remsor och placera dessa i ett durkslag. Häll det kokande vattnet över zuccinin.
    Servera av zuccinipastan och chorizo-och baconröran. Njut!

  • elinile

    Låter ju kanon! Ett par frågor på det bara...

    Vitlökspepparblandning... Vad är det?? Broccolimos, hur gör du det? Körde du några veckor i början där du åt minimalt m kolhydrater? Har någon GI-bok där det står om just detta, men det kanske inte behövs...? För då ska man ju helst inte äta för mycket morötter o frukt t ex. O morötter har jag ju funderat lite på som mellanmål. Kan ju inte va så himla farligt tycker jag?

    Tänkte också jag kunde äta fil till frukost, men just linfrön är väl inte min favorit... :-S Köpte någon GI-musli. Om man tar lite av den o så en massa bär i också, så borde det väl va ok. Eller va tror du?

    Många frågor, men du verkar ha lite koll...


    Björnisarna skrev 2010-02-24 19:34:52 följande:
    Tack!!:) Jag äter som jag tidigare skrev fil och krossade linfrön på morgonen, en STOR skål. Till lunch och middag äter jag massa olika.. tex lax med broccolimos, sallader med kebab/kyckling/lax/räkor/skinka/fisk/kött av olika slag och MASSA fetaost och dressing, tacos (utan bröd å tacochips då), olika woker, omelette med fetaost och tomat och skinka, ugnsrostade grönsaker och kött och sås, oliver, osvosv.. jag kommer ofta hem så sent på vardagarna när ja pendlar så då köper ja ofta färdiggrillad kyckling eller kött på ica, mums :) Lunchen äter jag klockan 12 och middag kring 19 (då jag kommer hem så sent) Under hela dagen äter jag morötter på raster och när jag känner mig sugen på ngt, det blir ca 4 morötter om dagen. Morötter mättar jättebra + att man får något att snaska på vilket är jättebra. Grädde och bär brukar ja äta 2-3 dagar i veckan. på bio äter jag nötter med sour cream and onion smak (Skitgott!) och naturgodisar som är typ torkade jordgubbar och cashewnötter doppade i yoghurt, mmmm.. och varann helg har ja unnat mig lite vin :)Jag brukar göra matlådor till jobbet för hela veckan på söndagar, skulle ja börja göra sånt när aj kommer hem sent vardagskvällar och är trött skulle ja nog inte lyckas äta så nyttigt...hehe. jag tränar på crosstrainern 2-4gånger/vecka ca 45-60min/gång. Nu har ja dock varit sjuk och krasslig i 2 veckor och ändå gått ner 2,5kg under dessa veckor!:) En rätt jag äter OFTA och kan tipsa om är:Chorizo- och bacongryta med zuccinipastaFör 4 personer:4 chorizo2paket bacon15st färska champinjoner1 röd paprika3dl becel matlagningsgräddeVitlökspepparblandningSalt2 zuccinisStek bacon så det är krispigt. Skiva ner chorizon, champinjonerna och paprika och stek ihop allt. Krydda med vitlökspepparblandning och salt efter eget tycke. Häll i grädden och låt det puttra några minuter.Koka upp en stor gryta med vatten, alternativt koka upp vatten i vattenkokare. Hyvla zuccinin med osthyvel till långa smala remsor och placera dessa i ett durkslag. Häll det kokande vattnet över zuccinin.Servera av zuccinipastan och chorizo-och baconröran. Njut!
  • Cherrygirl
    Björnisarna skrev 2010-02-24 19:34:52 följande:
    Tack!!:) Jag äter som jag tidigare skrev fil och krossade linfrön på morgonen, en STOR skål. Till lunch och middag äter jag massa olika.. tex lax med broccolimos, sallader med kebab/kyckling/lax/räkor/skinka/fisk/kött av olika slag och MASSA fetaost och dressing, tacos (utan bröd å tacochips då), olika woker, omelette med fetaost och tomat och skinka, ugnsrostade grönsaker och kött och sås, oliver, osvosv.. jag kommer ofta hem så sent på vardagarna när ja pendlar så då köper ja ofta färdiggrillad kyckling eller kött på ica, mums :) Lunchen äter jag klockan 12 och middag kring 19 (då jag kommer hem så sent) Under hela dagen äter jag morötter på raster och när jag känner mig sugen på ngt, det blir ca 4 morötter om dagen. Morötter mättar jättebra + att man får något att snaska på vilket är jättebra. Grädde och bär brukar ja äta 2-3 dagar i veckan. på bio äter jag nötter med sour cream and onion smak (Skitgott!) och naturgodisar som är typ torkade jordgubbar och cashewnötter doppade i yoghurt, mmmm.. och varann helg har ja unnat mig lite vin :)Jag brukar göra matlådor till jobbet för hela veckan på söndagar, skulle ja börja göra sånt när aj kommer hem sent vardagskvällar och är trött skulle ja nog inte lyckas äta så nyttigt...hehe. jag tränar på crosstrainern 2-4gånger/vecka ca 45-60min/gång. Nu har ja dock varit sjuk och krasslig i 2 veckor och ändå gått ner 2,5kg under dessa veckor!:) En rätt jag äter OFTA och kan tipsa om är:Chorizo- och bacongryta med zuccinipastaFör 4 personer:4 chorizo2paket bacon15st färska champinjoner1 röd paprika3dl becel matlagningsgräddeVitlökspepparblandningSalt2 zuccinisStek bacon så det är krispigt. Skiva ner chorizon, champinjonerna och paprika och stek ihop allt. Krydda med vitlökspepparblandning och salt efter eget tycke. Häll i grädden och låt det puttra några minuter.Koka upp en stor gryta med vatten, alternativt koka upp vatten i vattenkokare. Hyvla zuccinin med osthyvel till långa smala remsor och placera dessa i ett durkslag. Häll det kokande vattnet över zuccinin.Servera av zuccinipastan och chorizo-och baconröran. Njut!
    Det låter lite som ISO dieten..
  • Björnisarna

    Vitlökspepparblandning är en krydda som du hittar på kryddkyllan, Santa maria är märket. :)
    Broccolimos gör jag genom att köpa färsk broccoli, koka det mjukt och sedan ta elvispen eller blendern och vispa det tillsammans med smör och lite mjölk till en mos :)
    Nej jag har kört likadant hela tiden.. men ja äter inte alls bröd, pasta, potatis eller gi-musli el ngt sånt. Frukt äter jag inte, men utan morötter skulle jag nog inte klara mej under de dagar jag jobbar å tränar så de äter jag 5dar i veckan och har gjort det från första början.

    Linfrön har jag lärt mej att äta.. just krossade linfrön har blitt en favorit och är också ngt jag nog inte skulle klara mig utan. GI-musli vet ja inte vad de innehåller för kolhydratmängd el så, men själv skulle jag nog inte äta det oavsett. Jag tror att sån musli är tänkt i ett senare skede om man ska äta GI regelrätt med extremt lite kolhydrater i början osv..men kolla kolhydratmängd och känn efter om du kan ersätta det med något annat som bara bär el om du ändå vill äta det.

Svar på tråden GI-viktkoll eller Viktklubb, vilket rekommenderar ni??