• scarborough81

Fler som har osynliga M2B...

Min M2B må vara underbar och bäst men när det gäller bröllopslanering så är han i skuggan... Han låter mig göra planeringen och sen diskuterar vi tillsammans vad vi tyker båda två..
    Verkar vara ett välkänt fenomen bland män att vara i bakgrunden när det gäller planeringen.
    Varför är det så?

• Svar på tråden Fler som har osynliga M2B...
  • scarborough81

Nu är min M2B faktiskt med mer i planeringen. Har gett han uppgifter och väntar på svar vad han tycker vi ska ha för utgångsmusik. Han har faktiskt valt själv psalmerna vi ska ha i kyrkan. Den Blomstertid nu kommer och I den ljuva sommartid. Blev glatt förvånad över han.

Det kan ju vara så att det är långt fram i tiden som ni ska gifta er, som andra säger. Vänta iaf till det är ett år kvar och se vad han har för planer, män kan faktiskt planera i huvudet och det vet ju alla att det tar ju tid :P Men sen kanske han överraskar dig med att ha planerat något.

• varelse

@Andelle: Ah, då förstår jag hur du menade.

Det är låångt kvar i och för sig. Drygt 1,5 år. Men anledningen till att jag vill börja planera nu beror på att jag vill kunna ha ett samliv med min fästman också, som inte enbart går ut på att planera bröllop för att vi ska hinna allting i tid. Jag tar nämligen examen i juni, sen jobbar jag hela sommaren på mitt vanliga sommarjobb och till hösten hoppas jag på att få jobb inom det jag utbildat mig till. Får jag det så kommer det arbetet att kräva extremt mycket tid, det vet jag redan nu, åtminstone under mitt första år. Men jag förstår poängen i det du säger, att det känns konstigt att planera så långt i förväg kanske.

@scarborough81: Ja, det gäller ju bara att klara av att ha is i magen.. Det är det som är mitt problem. Jag stressar lätt upp mig över planeringen pga ovanstående orsaker. :-S Jag försöker verkligen att inte stressa upp mig och att inte fundera så mycket utan att istället bara "vänta in" honom, men det är såå svårt...

• Sebastiána

Jag tycker inte alls att det är roligt med bröllopsplaneringen. Jag är usel på att arrangera fester! Jag har ändå gjort lite för att det inte ska gå helt åt skogen, men har sagt att om inte han har gjort det han sagt att han ska göra innan jag köpt min klänning så blir det ingen fest. Då blir det en snabb vigsel i rådhuset bara. Det var HAN som tvunget ville ha kyrklig vigsel med vitklänning, slöja och det hela och HAN som ville ha middag, dans och hela konkaringen. Då får han se till att dela ansvaret!

• Maxiander

Vi planerar helt klart tillsammans.

Det finns ju olika områden vi tycker är olika roliga... han bryr sig inte så mycket om accentfärg och blommorna men tycker mat, dryck, lokal och musik är mycket roligare att planera.

www.maxiander.se/

• Sebastiána

Min BM läser inte böcker så det hjälper inte. Han ÄLSKAR Excel däremot, nästan lika mycket som han älskar mig , men han tycker inte att han har tid med någon bröllopsplanering. Jag ville spela tre youtube-klipp med olika in-ugångsmusik för honom, men har aldrig haft tid .

• Märta81

könsroller är dessvärre mitt svar på din fråga...Tråkigt

• varelse
    Sebastiána skrev 2010-02-26 14:04:16 följande:
    Jag tycker inte alls att det är roligt med bröllopsplaneringen. Jag är usel på att arrangera fester! Jag har ändå gjort lite för att det inte ska gå helt åt skogen, men har sagt att om inte han har gjort det han sagt att han ska göra innan jag köpt min klänning så blir det ingen fest. Då blir det en snabb vigsel i rådhuset bara. Det var HAN som tvunget ville ha kyrklig vigsel med vitklänning, slöja och det hela och HAN som ville ha middag, dans och hela konkaringen. Då får han se till att dela ansvaret!
    Hur länge är det kvar tills ni ska gifta er? Vi har rätt lång tid kvar och det är huvudsakligen därför (tror jag) som min BM inte är så engagerad ännu, han tycker helt enkelt att det är för lång tid kvar för att börja planera redan nu.

Känner mig lite stressad över hela grejen, men efter ett samtal med mina kära föräldrar känns det bättre. De beskrev hur de planerat tillsammans på ca ett år och att det inte var så mycket stress för dem (till skillnad från många andra jag pratat med). Jag gör det jag kan utan att han måste vara med, som att planera min klädsel och mitt utseende i övrigt (smycken, skor, hår och smink). Och sedan trycksakerna, för det tycker jag är jättekul att pyssla med, medan han sedan kommer att stå för att fixa iordning en snygg bröllopshemsida och lite annat. Jag får helt enkelt ha is i magen och hoppas att hans planeringslusta väcks till liv när det börjar närma sig mer.

Min poäng är, att om det är lång tid kvar för er också, så kanske det är därför han inte är så engagerad än? Och om inte, så hoppas jag att ni kan prata om saken så att han förstår att hans önskemål om kyrklig vigsel och fest inte planerar sig själva. Samt att han inte heller kan förvänta sig att du ska göra allting själv, utan att han måste bidra lite. Hoppas han sätter sig med de där Youtube-klippen snart! -håller tummen-
  • varelse
    Kattpoet skrev 2010-02-25 11:23:42 följande:
    Jag har alltid drömt om min bröllopsdag, grön klänning och en man i kilt och jag vet precis hur floden krökers sig där jag skulle få min man.Jag vetat detta sen barnsben, endå gifte jag mig med fel man först.Och så landad jag i Skottland, min karl tog mig till sitt favorite ställe vid Rivver Tay.Tänk floden krökersig precis så som den alltid har gjort i mina dömmar och bilderna jag målade som barn.
    Vad mysigt!! Kanske ett stort tecken på att det är rätt man den här gången? -hoppas-
  • varelse
    Maxiander skrev 2010-02-26 14:21:29 följande:
    Vi planerar helt klart tillsammans.Det finns ju olika områden vi tycker är olika roliga... han bryr sig inte så mycket om accentfärg och blommorna men tycker mat, dryck, lokal och musik är mycket roligare att planera.www.maxiander.se/
    Jag hoppas att vi också kommer dit. Vi har ju också olika intresseområden och jag tycker det är helt okej att dela upp arbetet på det sättet. Verkar ju dumt att ansvara över något man själv inte har ett dugg intresse för, som tex min BM som inte alls är intresserad av pyssel medan jag tycker det är superkul! Då är det på något sätt givet att jag gör trycksakerna, även om vi tillsammans kommer överens om utseende, färger etc.

Jag tror dock att jag får ha is i magen nu, eftersom det fortfarande är långt kvar. Jag stressar bara så lätt upp mig när det är mycket runt omkring och just nu är det: bröllopsplanering, söka jobb till hösten (tar examen i juni) och sedan kommer ju hemskt mycket tid att gå åt till jobbet under det första året förutsatt att jag får ett. Men som sagt, måste försöka ha is i magen och liksom "vänta in" honom. Det kommer säkert när det är lite kortare tid kvar. Just nu är det mer än 1,5 år....
  • Maxiander
    varelse skrev 2010-02-27 11:24:53 följande:
    Jag hoppas att vi också kommer dit. Vi har ju också olika intresseområden och jag tycker det är helt okej att dela upp arbetet på det sättet. Verkar ju dumt att ansvara över något man själv inte har ett dugg intresse för, som tex min BM som inte alls är intresserad av pyssel medan jag tycker det är superkul! Då är det på något sätt givet att jag gör trycksakerna, även om vi tillsammans kommer överens om utseende, färger etc. Jag tror dock att jag får ha is i magen nu, eftersom det fortfarande är långt kvar. Jag stressar bara så lätt upp mig när det är mycket runt omkring och just nu är det: bröllopsplanering, söka jobb till hösten (tar examen i juni) och sedan kommer ju hemskt mycket tid att gå åt till jobbet under det första året förutsatt att jag får ett. Men som sagt, måste försöka ha is i magen och liksom "vänta in" honom. Det kommer säkert när det är lite kortare tid kvar. Just nu är det mer än 1,5 år....
    Åhå jag vet vad du menar! Tar också examen i juni och tankarna om jobb och framtid är ju egentligen viktigare än bröllop men bröllop lite roligare :)

Ja försöker engagera han i typ den här sidan och så, då får han, precis som jag, massa inspiration :)
    När det tidigare i år var bröllopsmässor så gick vi på ena tillsammans och den andra gick jag på med min syster för att inte "trötta" ut min kärlek.
    Han fick helt stå för själva bokandet av lokal, så det var han som ringde och fixa tider och möten när vi skulle runt och kolla, jag stod för kyrkan, men vi kollade ju på allt tillsammans! Så har jag sagt att jag vill välja tårta men inte alls kommer ta tag i mat och dryck, så då vet han att han har fria händer, jag ska bara godkänna, precis som han godkänner mina idéer :) Locka han med det han tycker är kul, vilket ofta är det man själv tycker är mindre kul :)

www.maxiander.se/
  • varelse
    Maxiander skrev 2010-02-27 12:41:35 följande:
    Åhå jag vet vad du menar! Tar också examen i juni och tankarna om jobb och framtid är ju egentligen viktigare än bröllop men bröllop lite roligare :)Ja försöker engagera han i typ den här sidan och så, då får han, precis som jag, massa inspiration :)När det tidigare i år var bröllopsmässor så gick vi på ena tillsammans och den andra gick jag på med min syster för att inte "trötta" ut min kärlek.Han fick helt stå för själva bokandet av lokal, så det var han som ringde och fixa tider och möten när vi skulle runt och kolla, jag stod för kyrkan, men vi kollade ju på allt tillsammans! Så har jag sagt att jag vill välja tårta men inte alls kommer ta tag i mat och dryck, så då vet han att han har fria händer, jag ska bara godkänna, precis som han godkänner mina idéer :) Locka han med det han tycker är kul, vilket ofta är det man själv tycker är mindre kul :)www.maxiander.se/
    Vad roligt! Vad är det du snart är färdigutbildad till? -nyfiken-

Hihi, ja, det är sant. Alltså att det man själv tycker är mindre kul ofta är sådant som ens M2B kanske tycker är roligare och tvärtom!

Jag tror att han kommer bli mer intresserad när det är ca 1 år kvar. Mamma tippade på att han skulle bli mer intresserad senast efter sommaren. Vi får väl se vem som kommer närmast. Inte för att det på något vis är en vadslagning, men ändå lite kul att gissa. Haha. Till dess får jag försöka ha lite is i magen, för jag vill ju inte tjata ut honom heller. Istället får jag samla en hel bank med förslag på olika saker på datorn. Sen får han göra vad han vill med dem, beroende på om han tycker de är bra eller om han istället kontrar med motförslag. Hehe. Svårt att vänta ibland bara, när man känner sig lite stressad själv.
  • Maxiander
    varelse skrev 2010-02-28 08:59:37 följande:
    Vad roligt! Vad är det du snart är färdigutbildad till? -nyfiken-Hihi, ja, det är sant. Alltså att det man själv tycker är mindre kul ofta är sådant som ens M2B kanske tycker är roligare och tvärtom! Jag tror att han kommer bli mer intresserad när det är ca 1 år kvar. Mamma tippade på att han skulle bli mer intresserad senast efter sommaren. Vi får väl se vem som kommer närmast. Inte för att det på något vis är en vadslagning, men ändå lite kul att gissa. Haha. Till dess får jag försöka ha lite is i magen, för jag vill ju inte tjata ut honom heller. Istället får jag samla en hel bank med förslag på olika saker på datorn. Sen får han göra vad han vill med dem, beroende på om han tycker de är bra eller om han istället kontrar med motförslag. Hehe. Svårt att vänta ibland bara, när man känner sig lite stressad själv.
    Låter smart :)

Ofta tycker jag killar blir mer engagerade ju mindre press de får på sig. Vi tjejer är typ tvärt om :)
  • SofiaåPetter

Känner inte alls igen det där. Min fästman och jag engagerar oss lika mycket och han tycker det är minst lika roligt att planera vårt bröllop som jag. Vi har så himla kul när vi planerar och fixar och längtar:)!

• anno08

jag o min man hade roligt under tiden vi planerade vigseln o bröllopsrfesten men jag tror att det till stor del beror på att vi bestämde oss endast 2,5 månad innan vigseldatumet.. o då tog vi ändå några veckors "semester" under sommaren då vi inte alls nämnde ordet bröllop... på så sätt hann vi liksom inte tröttna på ämnet!=)

Svar på tråden Fler som har osynliga M2B...