Anna S på EmotionShots??
Hej,
Någon som vet något om denna fotograf?? www.emotionshots.se Så billig, hur kan det komma sig? Vad ska man tänka på vi bokning av fotograf?
Hej,
Någon som vet något om denna fotograf?? www.emotionshots.se Så billig, hur kan det komma sig? Vad ska man tänka på vi bokning av fotograf?
håller med. de flesta trådar leder till påhopp och klagomål fotografer emellan. svara på frågorna och ge tips istället.
vilken tråkig och hätsk stämning det blev i den här tråden. Alla vill inte ha ett proffs, av olika anledningar, och det får väl ändå de som arbetar som yrkesfotografer stå ut med? Vill amn ha ett proffs och har råd med det, då går man till ett proffs. Jag uppfattar det som att den målgrupp som hobbyfotograferna vänder sig till inte är densamma som den proffsfotograferna har.
Tack för att några faktiskt besvarade trådstartaren gällande vad man ska tänka på, det var bra att veta även för mig.
Har följt den här tråden från början och kan ju säga så här: om det är så här hatiska professionella fotografer är så föredrar jag en hobbyfotograf vilken dag som helst! Är det verkligen så stor konkurrens inom fotografvärlden att man måste trampa på andra på väg upp för stegen? Karma, people...
Dessutom tyckte jag faktiskt att det var snyggt med de snett fotade bilderna... och det var ju inte så att ALLA foton var sneda på hemsidan utan hon hade ju med "vanliga" bilder fotade rakt också.
Fantastiskt ironiskt dessutom att det klagades på HENNES grammatik och stavning när vissa proffsfotografer själva stavar som kråkor här i tråden.
Tar gärna emot tips på fotografer!
Jag tror mång klagar på frilans/hobby fotografer just för att många faktiskt är riktigt duktiga och de känner sig hotade, att en hobby fotograf faktisk kan göra ett lika bra jobb men inte behöver ta lika mkt betalt
Tips på fotografer i detalj kan jag inte ge.
kolla gula sidorna, företagsregistret här på BT, goggla på fotograf och er ort eller landskap, sätt in en annons på www.fotosidan.se, sök i trådarna här på BT. det är lätt att hitta fotografer men svårare att välja.
det finns även trådar som visar vilka fotografer man bör undvika, ofta beroende på aggressiv marknadsföring på BT där de utger sig för att vara nöjda kunder och därigenom gör reklam för sig själv. Kolla runt lite och ni ska finna.
Såg att det var länge sedan som senaste inlägget gjordes. Men har ändå lite som jag vill berätta.
Vi har bokat fotografen ifråga för våran bröllops dag och träffat henne.Vi valde henne delvis pgr av priset och för att jag gillade hennes bilder. priset var lågt eftersom hon kommer använda dem till sin portfolio.
Träffen gick till som sådan..
Vi disskuterade våra idér och tankar kring bröllopet rent allmänt och vilken känsla och uttryck vi var ute efter för fotografierna mm. Hon förklarade för oss att framkalning står vi för samt att strl på bild får vi själva välja med en max strl. Hon gav även tips om vad vi bör tänka på som ex. att ta med en extra person under poträtt fotograferingen samt bekväma skor(vi ska vandra runt utomhus)och även lite idér på hur hon skulle kunna utforma bilderna samt om vi hade en back up plan om vädret blir dåligt osv.
Däremot så nämde hon inte något om en kris plan eller visade upp någon form av skattesedel. Samt hade med sig ett skriftligt avtal. Detta kommer jag ta upp med henne inom kort.
Men i det stora hela anser jag hon vara vettig och ja, en hobbyfotograf. Hon berättade att hon jobbat med detta i 4år men har fotat hela sitt liv..vad nu det menas. Jag misstänker som andra har skrivit, att hon är ny i branschen och håller på att lära sig. För mig spelar det absolut ingen roll och vill gärna ge henne en chans att komma ett steg närmare in i branschen.
Men, jag ska kolla upp henne lite närmare.
Glömde en sak också att under träffen tog hon även lite prov bilder på oss.
I have just had a quick look at her web site and it looks very professional.
Her prices are very low to others.
A few things to think about:
1: Are you happy with the price?
2: Do you like the style of her pictures that she will do for you?
3: Are you happy with what is included in your wedding package?
A few questions that you can ask her: (This goes for everyone looking for a fotograf)
1: The person that you are talking to. Are they the person that will be taking the pictures?
2: The person that is showing you a portfolio. Have they taken the pictures? This is a big question has I have seen a few people just download wedding photos from someone else website and put it on their own or print them out to show you. Ask the see all the photos from that set or the originals. (All professional photographers keep the originals of all wedding has a back-up!)
4: Some photographers will do you a small foto shoot has an example first so that you can see for yourself if you like what they do. Ask your photographer if they will do this (the bigger photographers mite not, has everyone body knows them).
5: Are you signing a contract? To anyone signing a contract. Make sure that the contract is signed while you are there. If they give you a contract that is already signed. Ask them to re-sign it!
MVH
David
Det märkliga i det här är att fotografen faktiskt får väldigt mycket uppmärksamhet. Kanske ett bra trick för att få nya kunder!!? :P Fast det hoppas jag inte. Vem vill höra elaka ord och klagomål på ens bilder i överflöd?!
Jag tror inte det, det oundvikligen att få både positiva och negativa kommentarer vid en post som denna och jag tror inte att det är fotografens jälv som startat den.
Kan tillägga att jag har kontaktat henne igen ang det jag skrev om tidigare och det finns ett avtal som jag läst igenom och är ok, vi ska ses igen och skriva under tillsammans. samt hon är en HOBBY fotograf som vill bli verksam fotograf i framtiden. Jag tror på henne och gillar det hon gör, visst allt är inte perfekt men hon håller på och lär sig.
Menar du att jag skulle vara fotografen? I så fall blir jag riktigt upprörd? Får man inte skriva något här på BT utan att bli anklgad?! Hoppas jag missförstår dig men jag är iaf inte fotografen. Har bokat en helt annan fotograf till bröllopet. Tyckte denna verkade lite för anonym och osäker och jag vill inte oroa mig för fotona på min bröllopsdag.
To Sebastiána `WHY´
Have a look at page 43. `En fotograf att undvika´.
My Swedish is not that good to read all of the comments on this page, but I bet that there was no contract signed? I tried to contact the couple via this website, but it got taken away by BT!
By seeing someone signing a contract in front of you, you have a better chance if you want your money back or something later if things don't go right.
I always sign my couples contracts in front of them. This is a tip I got after I spoke to a lawyer here in Uppsala when setting up my company.
But couples planing their Weddings are looking for the best they can get against the cheapest they can get. If you don't know who they are. Do you really know 100% that you are going to get what they say?
That's why websites like BT are great for couples to ask all of Sweden questions about anything and hear what they have to say.
I really hope that this does not happen to anyone again!
MVH
David
To solrosan.
No it is not a trick I promise you!
For me it's about service. I am from the UK and I have been told that I give too much service.
When I got married. The fotograf that we hire was the best in Uppsala. We paid over 11'000kr. a lot of the pictures were out of focus and he made us 45 minutes late for the dinner. The dinner was very bad because we were so late.
We did not sign any contract with him. When we spoke to him after we got the pictures we told him that we were not happy at all! Be we could not doing anything. So out of a full days foto. We got only 5 good pictures!
Since this happened I promised myself that I would not do this to anyone!
I will not say his name has he died 2 years ago.
I hope this answers your question?
Kram
David
För att återvända till ursprungsfrågan i denna tråd har vi nu träffat Anna för provfotografering och vi fick ett jättebra intryck! Avtalet som hon använder är det som rekommenderas av svenska fotografförbundet, eller nåt sånt. Hon fotograferar som hobbyverksamhet och är väldigt engagerad i det. Vi fick några snabbredigerade foton från vårt möte redan samma kväll och vi är nöjda med bilderna, trots att vi var rätt stela och nervösa från början. Efter den "riktiga" fotograferingen får vi alla bilder på skiva och 15 retuscherade bilder.
Jag tror att det handlar rätt mycket om personkemi om man, som jag, känner sig lite ovan vid att stå framför kameran. I det här fallet funkade det jättebra för oss och hittills har jag bara gott att säga om emotionshots.