• Fru2010

Anna S på EmotionShots??

Hej,
    Någon som vet något om denna fotograf?? www.emotionshots.se Så billig, hur kan det komma sig? Vad ska man tänka på vi bokning av fotograf?

• Svar på tråden Anna S på EmotionShots??
  • KatjaB

Vad trist det är att läsa i fotograf-trådar. Så fort någon tycker att de inte vill lägga 10-20 000 på foton, eller undrar över någon billig fotograf så ska det kommas med inlägg om hur man med all garanti kommer bli lurad och börjar svartmåla.
    Hyggliga ni är, det är inte lätt att vara ny i branchen och med tanke på att det i stockholmsområdet vimlar av fotografer kan ju billiga priser vara ett sätt att få ut sitt varumärke, för att senare kunna leva på det.

Och ang. om hennes bilder är bra eller inte så ligger det väl hos åskådaren att avgöra. Om TS gillar bilderna på hennes sida, så är det ju förmodligen något sådant hon är ute efter.

• Lotta B

Jag förstår mej inte på vissa av er här inne på BT

Jag tillhör den lilla skaran som skriver i forumet som är yrkessam fotograf

jag tycker att man skall värdesätta sim tid i pengar om man har ett jobb som man lever på och fotografera för att det är kul

bra för att man köper en dyrare kamera så är man inte fotograf för det ( för det värkar som en del tror det )

jag läger ner flera timmar på kunder som inte bokar mej
    jag lägger ut ca 40-70,000 på reklam
    jag vidarutbildar mej för att ni som kund skall få det bästa
    jag har en dyr försäkring för min verksamhet och utrustning
    jag har det bästa man kan få i utrustning för att kunna leverera det bästa i mörka kyrkor och lokaler med högt iso mm
    på varje bröllop läger jag ner ca 20-25tim med fixa bilderna i dator album beställa utskrifter mm

och detta innebär att man som egenföretagare måste betala moms, egenavgifter & skatt på det pengar jag får in på ett uppdrag

och detta innebär att jag kan inte ta 5000kr för 8timmars för en fotografering.

Då är det ju bättre att jag slutar med detta och börja jobba på mc istället och kännar stor kovan och har då inga utgifter alls

enkel räkning
    5000/28tim =178kr - moms 143kr - egenavgifter ca35% =100kr
    skatt 30% = 70kr i timmen + alla mina utgifter för album utskrifter försäkringar mm
    detta är ju ingen bra tim lön 100kr/tim föreskatt

Lotta

• ConnyD

Jag undrar lite vad den här gnälliga debatten har i detta forum att göra. Det är inget som trådskaparen efterfrågat och det vore bättre att svara på frågan än att klaga på hobbyfotografer och vår prissättning. Så länge vi följer de regler som myndigheterna satt upp ska ingen klaga.

Nu till frågan.
    Priset grundar sig säkert på att det just e en hobbyfotograf eller en ny fotograf som vill få lite bilder att lägga i sin portfolio.

Vad ska man tänka på när man bokar fotograf? Grundläggande är att hitta en fotograf som har en stil som passar en. TRäffa fotografen och samtala igenom vad ni vill ha. Låt fotografen visa mer bilder ur sin portfolio i tryckt form. Bilder på websidor är ofta komprimerade så kvaliten är inte helt hundra.

Få skriftligt på vad ni har beställt och vad fotografen ska leverera. Muntliga avtal är riskfyllda.

Kolla med fotografen hur hans plan ser ut om han blir sjuk er dag, om det spöregnar hela dagen, om hans kamera går sönder mitt i allt, om hans minneskort kraschar på vägen hem, om hårddisken brinner upp i datorn. kort sagt hans katastrofplanläggning.

Var noga med att få skriftligt på hur bilderna ska levereras, är det på CD/DVD endast så få nerskrivet i vilken kvalite. FRåga gärna om det går att beställa förstoringar utifrån de filerna ni får och i vilka storlekar det går.

Få nerskrivet i avtalet vem som äger bildrättigheterna, Har fotografen lovat er rättigheterna ska det stå i avtalet annars äger fotografen alltid era bilder och ni får inte själva använda dem för att göra nya kopior eller förstoringar.

Om ni måste beställa alla bilder genom fotografen bör det stå i avtalet vad det kostar eftersom priserna annars kan ändra sig efter några år.

Bokar ni en yrkesfotograf så be att få se F-skattebevis annars kan ni få betala alla sociala avgifter.

Bokar ni en hobbyfotograf så bör det stå i avtalet att fotografen följer de skatteregler för moms, sociala avgifter och inkomstskatt som gäller för hobbyverksamhet.

Tänk på att yrkesfotografer ofta har en ansvarsförsäkring som kan täcka kostnader för fullständigt misslyckad fotografering. Hobbyfotografer har sällan eller aldrig sådan.

Tänk också på att bara för att man är yrkesfotograf så behöver inte det betyda att man är duktig fotograf, bara att man försöker leva på det. I slutändan måste de bilder som visas upp vid mötet liksom det personliga bemötandet avgöra vilken fotograf man bokar. det finns dåliga "amatörer" både bland yrkes och hobbyfotograferna.

Hoppas detta hjälper trådskaparen lite. Fråga gärna mer annars

• Bubo

Skrattar stort !
    Hobbyfotograferna går till attack på en gång. Denna tråden vimlar av dessa precis som jag sagt innan. 80% av alla här inne är hobbyfotografer som raggar kunder.
    Om man har en officiel hemsidan nog sjutton ska man veta vem fotografen är !!! Hemliga telefonnummer och inte ens fullständigt namn, va ? Man kan väl rycka första bästa person på gatan och fråga om den kan fotografera istället.
    Är det konstigt att man reagerar på en sådan här hemsida och misstänker att allt inte står rätt till.
    Hon skriver ju själv att hon jobbar som fotograf och man kan inte livnära sig på det med dessa kostnader om man gör rätt för sig. Även hon borde väl vilja ha en lön.

• Bubo

Tummen upp !!! Bra skrivet !!!

Lotta B skrev 2010-02-26 09:22:07 följande:

Jag förstår mej inte på vissa av er här inne på BTJag tillhör den lilla skaran som skriver i forumet som är yrkessam fotografjag tycker att man skall värdesätta sim tid i pengar om man har ett jobb som man lever på och fotografera för att det är kulbra för att man köper en dyrare kamera så är man inte fotograf för det ( för det värkar som en del tror det )jag läger ner flera timmar på kunder som inte bokar mejjag lägger ut ca 40-70,000 på reklamjag vidarutbildar mej för att ni som kund skall få det bästajag har en dyr försäkring för min verksamhet och utrustningjag har det bästa man kan få i utrustning för att kunna leverera det bästa i mörka kyrkor och lokaler med högt iso mmpå varje bröllop läger jag ner ca 20-25tim med fixa bilderna i dator album beställa utskrifter mmoch detta innebär att man som egenföretagare måste betala moms, egenavgifter & skatt på det pengar jag får in på ett uppdragoch detta innebär att jag kan inte ta 5000kr för 8timmars för en fotografering. Då är det ju bättre att jag slutar med detta och börja jobba på mc istället och kännar stor kovan och har då inga utgifter allsenkel räkning5000/28tim =178kr - moms 143kr - egenavgifter ca35% =100krskatt 30% = 70kr i timmen + alla mina utgifter för album utskrifter försäkringar mm detta är ju ingen bra tim lön 100kr/tim föreskattLotta
  • Bubo

ConnyD skrev
    Kolla med fotografen hur hans plan ser ut om han blir sjuk er dag, om det spöregnar hela dagen, om hans kamera går sönder mitt i allt, om hans minneskort kraschar på vägen hem, om hårddisken brinner upp i datorn. kort sagt hans katastrofplanläggning.

>>> Det är inte kundens uppgift att kolla fotografens utrustning och hur skall de klara av det om man inget kan om foto. En yrkesverksam fotograf har alltid ordning på detta och kunden slipper bry sig.

ConnyD skrev
    Om ni måste beställa alla bilder genom fotografen bör det stå i avtalet vad det kostar eftersom priserna annars kan ändra sig efter några år.

>>> Man kan väl inte sätta priser flera år framöver. Nej, priserna gäller då kunden gör sin beställning. Inte får du samma pris på en Volvo efter 2 år som då du var och frågade om det innan.

ConnyD skrev
    Tänk också på att bara för att man är yrkesfotograf så behöver inte det betyda att man är duktig fotograf, bara att man försöker leva på det. I slutändan måste de bilder som visas upp vid mötet liksom det personliga bemötandet avgöra vilken fotograf man bokar. det finns dåliga "amatörer" både bland yrkes och hobbyfotograferna.

>>> En yrkesfotograf som inte är duktig överlever inte som fotograf. Gör man inte bra jobb så försvinner man mycket snart. En hobbyfotograf som inte gör ett bra jobb eller misslyckas gör ingen större skillnad för hobbyfotografen. Man kan ju bara försvinna eller neka och då står man där som kund med byxorna nere. Om en hobbyfotograf misslyckas syns sällan, men vi yrkesfotografer får ständigt titta på brudparens misslyckade bilder och försöka rädda det som räddas kan.

Nu inte sagt att alla hobbyfotografer är dåliga, det finns bra sådana också. Jag menar att ansvarskänslan inte är densamma om man misslyckas. Kom ihåg att en bra kamera kan aldrig ersätta en dålig fotograf. Lätt att kalla sig fotograf i dag om man köpt en lite dyrare kamera. Har man bra bilder på blommor betyder inte det att man kan fotografera ett brudpar.

• Fru2010

Tack för alla svar! Nu vet jag lite mer...eller inte...svårt det här. När man inte alls känner till något om branschen är det svårt att veta vad som är bra och inte. Nu har jag iaf fått några olika perspektiv på det hela.

Det där med priser vet jag inte om jag håller med om riktigt...Jag har Sveriges vanligaste yrke, lärare. Om jag skulle räkna ut min lön per timme vet jag inte hur lågt jag skulle hamna. Vi jobbar ju på galet mycket! Kvällar, helger + vår 45timmars arbetsvecka. Vill inte ens veta vad min timlön skulle hamna på...

Ingen kritik mot någon! Glad att jag fått lite perspektiv i frågan! Men vet fortfarand inte vad jag ska göra i valet av fotograf. Riktigt svårt. Måste ta mig tid och titta runt.

• ConnyD

som vanligt förstår Bubo inget.

det är sunt att som kund kolla att hantverkaren verkligen har nån plan för eventuella katastrofer. det har skrivits här på forumet om flera tillfällen då både yrkes och hobbyfotografer råkat sumpa ett bröllopsjobb genom ren teknisk inkompetens så nog är det befogat att åtminstone fråga hur ens bilder hanteras. man har väl dessutom ett ansvar att förvara orginalen i några år framåt.

angående prissättning på kopior flera år framåt så är det en viss skillnad på volvon och bilderna. Volvo äger inte din bil under tiden. hade de gjort det kunde det vara intressant att veta priset per brukad mil några år framåt. kul att betala 18 kr milen första året och sen 100 kr milen nästa bara för att priset gått upp. menar inte att man ska låsa priset för evigt men en två tre år borde väl gå.

sen måste jag påpeka att det finns några yrkesfotografer som underligt nog tycks överleva trots uselt hantverk. antagligen lyckas de hålla sig kvar genom skum marknadsföring eller andra uppdrag som kanske inte alls har med bröllop att göra. som du själv säger så är det skillnad på att fota blommor och att fota bröllop. även jag har fått "rädda" misslyckade bröllopsbilder fast den gången var det en yrkesfotograf som tabbat sig så det går nog illa även där ibland.

men även om jag säger emot dig i mycket så måste jag ge dig rätt i en del med. Det går inte att bli en bra fotograf bara för att man köpt en svindyr kamera. det är ett hantverk och är man skicklig går det att göra underverk även med enklare utrustning. Dock är väl dyr utrustning en aning mer förlåtande. klarar sämre ljus och liknande.

• ConnyD

och till fru2010, ja det är en enorm marknad med både dåliga och bra fotografer i alla prisklasser. försök välja ut några stycken och be att få träffa dem. de kunder jag haft har ofta tyckt att det är lika viktigt att det känns bra som att det ser bra ut. en lyhörd duktig fotograf i rätt prisklass brukar vara det som söks.

• Lotta B

Jag tycker synd om alla underbra brupar som läser just fotograf trådar

nästan alla trådar spårar ju ur på olika sätt

vi företagare vi är här och hjälpa dessa brudpar inte göra REKLAM

Alla ni som gör smyg reklam sluta med det köp en annons plats i företagar registret i stället och bli seriösa fotografer
    BLI SERIÖSA FÖRETAGARE det kosta inget att ha en F-skatt bara lite mer pappers jobb desutom kan ni dra av allt ni köper och annonsera mm

så alla dessa underbara brudpar fråga oss om råd i stället så vi kan hjälpa dom på det sätt vi är bra på att fotografera
    hög,lågupplösata filer mm

så vi får en bättre stäming och kan tipsa öppet om bra och ev. biliga altenativ här på BT

M.v.h.
    Lotta

Svar på tråden Anna S på EmotionShots??