• jenna3

billig/gratis fotograf

Jag undrar om ngn är duktig fotograf och kan erbjuda sina tjänster för en billig peng??

Vi ska gifta oss den 28/8 och bor i Ängelholm.

• Svar på tråden billig/gratis fotograf
  • jenna3

Men vilken diskusion
    släpp det!!!
    Jag undrade bara om ngn hade ett tips

• bruden i skogen

kanske det finns någon på fotklubben kameran som vill göra det till en billig peng..
    www.fkkameran.com
    tror jag det är.

• ConnyD

tyvär kan man som fotograf inte erbjuda sig att hjälpa dig ens gratis för då blir inlägget raderat och man blir varnad. så det kan nog bli svårt att få hjälp här med det.

det enda jag kan tänka mig är att sätta in en annons på fotosidan.se eller blocket eller leta upp nån fotoklubb i närheten. Om nått gymnasie har mediautbildning på orten så kanske du kan vända dig dit och få läraren att inse det nyttiga med lite praktisk övning utanför skoltid. chansen är att du där får två fotografer eller flera. det kan vara värt att prova

• Ore

Jag har hamnat som "ofrivillig" fotograf på ett bröllop, har en rätt så bra kamera och har fått till en del bilder som folk tycker är "jättebra". Men det är en sak att "råka" få en bra bild, när vädret är bra och ljuset är bra, och den som fotograferas är avslappnad osv... Det är en HEEEELT annan sak om man står där med spöregn, taskigt upplyst inomhuslokal och ett nervöst brudpar. Det är då som en riktig fotograf vet hur man ska få bra bilder, till skillnad från många andra. Och det här är i regel starkt proportionellt mot vad man betalar för det, för det här är en erfarenhetsfråga på många sätt...

Så man bör vara medveten om att det ÄR en chansning, att inte ta en ordentlig fotograf. En amatörfotograf KAN få kanonbilder, men det är inte säkert...

• ConnyD

samtidigt kan jag förstå de med ordentligt begränsad budget. för många känns det nog bättre med åtminstone några bilder från bröllopet än inga alls.

• Ankan1977

glace a four skrev 2010-02-15 15:02:21 följande:

bra kamera är a och o. får ni tag på en riktigt bra kamera från någon så kan ni få fina bilder vem som än håller i den, nästan iaf...vi har min svägerska (hon har läst media på gymnasiet och lärt sig lite foto där men jobbar inte som fotograf) hon är urduktig med rätt kamera och vi kollar in bröllopsbilder från kända fotografers hemsidor för att få lite inspiration till hur vi ska stå och göra för att få fina bilder. hon är duktig på att redigera också så vi får bra förstoringar.mina föräldrar har en systemkamera, ingen superdyr men med rätt objektiv osv blir det kanonbilder även när pappa har kameran framme, ha ha...
    Eh.

Ja.

Precis så fungerar det.

Herregud.
  • Dejli

Som sagt, jag hoppas era krav inte är allt för höga. Ingen "duktig" fotograf erbjuder sina tjänster gratis om det inte är en vän eller släkting.

Just bröllop är svåra att fota (iaf traditionella med vit klänning, svart smoking/dylikt) för att kontrasterna kan bli svåra för kameran att hantera. Det vita blir gärna för vitt eller det svarta för svart - resultatet blir att man inte ser detaljerna i kläderna. Det kräver en del kunskaper, särskilt om man har en "fin" kamera som man bör lära sig inställningarna på.

Så, har ni låga krav... gör som de andra tipsat och kolla runt på mediegymnasier eller fotosidor. Är ju inte ovanligt att modeller och fotografer träffas - modellerna får gratis portfoliobilder och detsamma för fotograferna. Borde ju gå att få någon intresserad, kanske i utbyte mot ett mål mat...

• gotlandsbröllop09

Skrattretande diskussion. Varför alltid denna tro att fotografens jobb kan skötas av vem som helst. En riktig fotograf har inte bara en bra o dyr utrustning, utbildning, kompetens, erfarenhet och kunnande, han har även SEENDET.

Kan någon som inte har lagat mat förut laga mat bara för att spisen är dyr och avancerad? Låter man en sån person laga maten till bröllopet..?

Varför inte låta en kompis sy klänningen och tårtan kan man väl låta sin femåring knåpa ihop?

En tanke bara

• say yes

hahaha, gotlandsbröllop! Riktigt bra skrivet!

• MissMarilyn

say yes skrev 2010-02-16 16:38:06 följande:

hahaha, gotlandsbröllop! Riktigt bra skrivet!
    Kan bara hålla med =) =) =)
  • HappyE

Ja, men sen kan ju läget vara så att man inte kan lägga hur mycket pengar som helst på allt möjligt. Tycker absolut att frågeställningen i tråden är berättigad, tror inte heller att Jenna3 förväntar sig att ett proffs skulle jobba gratis.

• HappyE

Ja, men sen kan ju läget vara så att man inte kan lägga hur mycket pengar som helst på allt möjligt. Tycker absolut att frågeställningen i tråden är berättigad, tror inte heller att Jenna3 förväntar sig att ett proffs skulle jobba gratis.

• say yes

HappyE: Klart Jenna3 skall fråga, absolut! Det är ju det BT är till för - att ställa frågor, få hjälp och föra disskutioner. Det är andra svar i tråden som är helt klart skrattretande, minst sagt.

• camilla 32

precis som inlägg 28 säger. Så krävs det att man har "öga för bilder, lite konstnärlig måste man vara.
    Visst kan man få några bra bilder ändå, men om man har öga för bilder så blir de underbara. Och det tar år att lära sig att bli riktigt bra med sin systemkamera.
    Läste att kamera är A och O, nej stämmer inte. Jag har "öga för bilder, kan ta bra kort med en mobil t.o.m
    Men visst hjälper ett bra objektiv till mycket. Men det är inte det som är huvudsaken, utan den som tar korten.

• Lotta B

Jag håller med Kameran är inte så viktig
    för det är ju ljuset som gör skilnaden i bilden

men de som fotografera bröllop vet att nästan alla kyrkor är vädigt mörka.. och att ha en riktigt dyr och bra kamera som klarar av höga iso typ 6300 eller höre är att föredra
    som bra objektiv.

för porträtten så kan man typ viken kamera som hellst men kan man inte eller förstår hur ljuset fungerar så blir det inge bra bilder

Lotta

• Orkideflickan

Vilken taskig diskussion, svara på frågan. Jag skulle rekommendera FFIM, en fotoklubb i Malmö. Allt jag vet, lycka till!

Svar på tråden billig/gratis fotograf