ska vi som ska göra egen buffé samlas för att tipsa varandra om recept, mängd och annat smått och gott!
Tycker vi behöver ett eget forum! :)
kan behövas bolla idéer om allt mellan mängd och vegetarisk alernativ.
iallafall behöver jag det! :)
Tycker vi behöver ett eget forum! :)
kan behövas bolla idéer om allt mellan mängd och vegetarisk alernativ.
iallafall behöver jag det! :)
Om Du har en citygross i närheten har de bra pris på oxfile, fryst från argentina eller så, men det är gott.
NiVi enl lag kan du inte köpa direkt från gård men hittar du det svart så går det ju men då får du inte köttet kontrollerat för sjukdomar, läkemedel etc.. så mera riskfyllt.
willys har ju just nu rea på sin oxfile för 128 kr kg och det är ju inte så farligt.
Kattpoet du som är så duktig på mat ska matvarorna helst inte vara frysta längre än 3 mån för att de ska hållas fräscha??
vi har ca 6 mån kvar och fick inte köpa fläskfile redan för mor för då blir den dålig sa hon..
Ju fetare kött desto kortare livs längd, låt oss see vad frysoraklet säger:
fläskkött 4-6 månader beroende hur fett köttet är
sidfläsk 2-3 månader
fet köttfärs/ fläskfärs 3 månader.
mager köttfärs: 6 månader
Nöttkött, Kalvkött och annat magertkött
8-12 månader
Kyckling, kalkon och mager viltfågel 1 år
Anka och gås 2-3 månader.
För dina gästers magar skull, skulle jag vänta tills ni har 3-4 månader kvar.
Man vill ju inte ha matförgiftning som ett minne av ett bröllop.
Jo men det finns ju gårdar som har butiker där de säljer sitt kött, kontrollerat och klart! Jag var mest nyfiken på om nån visste om det var billigare att köpa köttet så än när det ska igenom en kedja till av återförsäljare. Vi vill ha så lokalt kött som möjligt och jag vet inte riktigt om det är så på willys och citygross?
NiVI det är oftast dyrare på såna gårdsbutiker och då menar jag svindyrt men vill ni ha lokalt eller svenskt kött så är det nog såna butiker och högre priser ni får räkna med..
kattpoet tack, kycklingfile kan jag ju köpa utan att va orolig men fläskfilen väntar jag med..
Citygross om ni frågar folket på köttavdelningen så kan de säga vad som är lokalt och hur mycke det kostar och ni kan också beställa det i för väg.
Det gjorde jag till min 30 år fest.
ah det låter ju kanon! Vet du om de har ekologiskt kött också?
Ja det har de, iallfall här i Växjö, det är bara att fråga.
Jag föredrar CityGross för deras personal känns kunnigare och är oftas trevligare.
ja willys är ju kört på lokalt kött iallafall här.
vi kommer handla all mat sen från city gross i mantorp, jönköping får inte citygross förns i höst och vi gifter oss i början på sep så missar det precis