ska vi som ska göra egen buffé samlas för att tipsa varandra om recept, mängd och annat smått och gott!
Tycker vi behöver ett eget forum! :)
kan behövas bolla idéer om allt mellan mängd och vegetarisk alernativ.
iallafall behöver jag det! :)
Tycker vi behöver ett eget forum! :)
kan behövas bolla idéer om allt mellan mängd och vegetarisk alernativ.
iallafall behöver jag det! :)
tackar ser fram emot det kattpoet!
Kardemummakålknyten, ger 20 knyten .
400 gram gul lök i tunna skrivor
750 gram riven morot
750 gram riven vitkål
2 rivna vitlöks klyftor
50 gram smör
2-3 dl vatten
½ grönsaks buljong tärning
1 tsk svartpeppar
1 tsk färsk stött kardemumma
1 msk senap
2 msk soja
1-2 msk sirap
'
efteråt:
20 små smördegs blad eller två - tre ark smördeg
Blanda grönsaker och vitlök i en bunke och stek mjukt i omgångar.
Lägg ner i en gryta, smula i buljongen, häll i vatten och de andra ingredienserna, rör runt och lägg på ett lock och låt småputtra i 10-15 min, tills kålen är mjuk, ta av locket och koka bort vattnet.
Smaka av med lite salt om så¨behövs.
Låt svalna.
Tag en fyrkant smördeg, fyll med kålen och vik in till trekanter. Pensla med ägg och baka på 200 grader i 15 min.
Min gamla ugn tog detta 20 min att göra men nya gör det på 15.
Och jag har haft kålhatare som har ätit sig proppmätta på dessa.
Svamppate ( endast till veggisar som äter mjölk och ägg)
400 gram färsk svamp ( används champinjoner kan man ta 2 msk pulviserad trattkantarell för att förhöja smaken)
1-2 sharlottenlökar
2 msk smör
2 krm salt
½ krm svart peppar
3 ägg
1½ mjölk
1½ tsk hackad dragon
½- 1 dl hackad persilja.
6st 1 dl ramakins ( kan inte hitta boken där man gör denna i en limpform men i teorin borde det också funka)
Smörj formarna. Borsta svampen och skär den i bitar, fin hacka löken, fräs svamp och lök i fettet i 10- 15 min, krydda med salt och peppar. Mixa sedan blandningen till en slät smet, tills sätt ägg och mjölk, dragon och persilja, kör tills det är en jämn smet.
Grädda på 175 grader i mitten av ugnen i 20-25 min.
Låt svalna och sedan stjälp upp. Ganera med sallad.
Jag har funderat när det gäller denna om man inte kunde göra den i en plåt muffins form men amerikanska muffins formar i,det borde gå.
Kommer mer recept när jag hittat den andra kokboken.
Morotsbullar
2 msk smör
8 stora morötter
1 ägg
1 krm muskot
1 msk potatismjöl
salt efter behag
Skala morötterna och koka dem i lättsaltat tills det är nätt och jämt mjuka. Låt svalna, riv morötterna och blanda med muskot och potatis mjöl och ägg. Stek ett smakprov och salta därefter till behag.
Rulla till bollar eller platta till biffar, stek dessa i smör och servera till smörgås bordet.
du kattpoeten.. jag undrar om dina kardemmummakålknyten.. kan man frysa dem????
de lät lite spännande!
Dom går att frysa både tilllagade och råa...
Och man vill bulka upp dem lite kan man ha i kokt ris och kardemumma kålen blandat med ris är väldigt gott till grillad kyckling.
Jag nu letat som en dåre efter en svampgryta jag hade och jag tror detta är rätt recept.
Skogstrollets gryta
4 portioner
500 gram portobello svamp.
1 morot
1 lök
4 dl mörk öl eller porter
1 msk svartvinbärs saft
2 enbärs stötta
½ tsk timjan.
1 lager blad
5 stötta svartpeppar korn.
½ grönsaksbuljongtärning
½-1 msk soja
2 msk vetemjöl.
1 dl vatten.
2 msk olja
Skala och slanta moroten, klyfta löken. I en gryta hetta upp oljan, fräs moroten och löken. Häll i ölen, grönsaksbuljongen och kryddorna. Sjud i 20 min. Smaka av med soja och svartvinbärs saft.
Rengör svampen och skär i grytbitar. Stek med lite olja i en stek panna tills det knapper om svampen. Ha i svampen i grytan. Rör runt. Blanda mjöl och vatten till en slät reding och rör i grytan, koka upp och låt sjuda i 5 min.
Jag lovar inte om detta är den goda svamp grytan eller ej men ni kan ju prova.
Jag har 167 kokböcker och kan inte hitta anteckingsboken där jag skrivit upp de bra recepten.
Har inget med recept att göra men måste bara tacka för att jag idag lärde mig ett nytt ord. Ramakins. Hade ingen aning vad det var för något så jag googlade och fick fram vad det var. Det är lustigt, jag har ändå jobbat inom restaurang i snart femton år och har ALDRIG hört någon kalla dessa små portionsformar för ramakins. Visserligen fann jag inte ordet på svenska utan bara på engelska wikipedia och då stavades det ramekins men det var uppenbarligen det du talade om i ditt recept. Dina recept lät mumsiga btw! :)
Ramakins är namnet jag har i min 1925 års Lilla Margarin kokbok, vad heter de annars?
Det ordet och muffinsformar kommer tillbaka flera gånger i mina äldre kokböcker och jag råkar ha muffinsformar från 1935, det är små metalformar som har en volym på 3 msk.
Aha jag har faktiskt letat efter ett namn på sådana! I typ alla affärer där man kan köpa dom står det portionsformar men det har inte känts helt korrekt! Men nu vet jag
Varifrån köper ni kött? Vi kommer bara ha oxfilé i köttväg och kommer väll behöva ca 16 kg och jag funderar på om det kan köpas direkt från gård?