• Mela86

Vad kan en enkel, liten brudbukett kosta???

Tja... Vad kostar en bukett??

• Svar på tråden Vad kan en enkel, liten brudbukett kosta???
  • passionsblomman

Det går verkligen inte att svara på så generellt.
    Det finns mängder av olika faktorer som påverkar priset.

Vilka blommor?
    Vilken årstid?
    Vilken florist?
    Vilken landsände?
    Vilken arbetstid kommer att gå åt?
    Hur stor bukett?
    Hur många blommor?
    Vilken blomkvalité?
    Hur petigt är det med speciella sorter?

Och så vidare...

Ska jag utgå från stockholm där jag tidigare var verksam och en bukett som är i brudstorlek så skulle jag ändå säga att en bukett börjar runt tusenlappen.

Idag är det ganska vanligt med buketter som kanske mer är i tärnstorlek och då blir det naturligtvis ett lägre pris då det går åt färre blommor.

En arbetskrävande bukett med många och exklusiva blommor kan mycket väl gå loss på båda två och tre tusenlappar. Det här är lika omöjligt att svara generellt på som att säga vad det kostar att bygga ett hus.
    Det finns hus för runt miljonen och det går plättlätt att hitta husbyggen som drar iväg 5-6miljonersklassen.

Uppåt finns aldrig något annat stopp än vad kunden tänkt kosta på sig.
    Neråt finns gränser om manvill ha någon slags kvalité och om man vill ha jobbet utfört professionellt och lagligt, dvs "vitt".

• FelizLane

Ja.. Frågan är vad du vill ha.. Några vanliga rosor i en rund bukett. Får jag en känsla av att det inte kostar mer än 500. vad säger du passionsblomman?

• passionsblomman

Generellt sräknar man 20-25 rosor åtminstone i en rundbunden bukett där rosorna sitter tätt, huvud mot huvud. Säg att varje ros då kostar 35 kr/st. Inget ovanligt, särskilt inte då rosorna oftast måste förbokas hos floristens leverantörer och dessa då nästan alltid tar mer betalt än till vardags.
    Då är du genast bara i blommor uppe i 875 kr. En del grönt och kanske lite pärlor eller annat jox, band att linda om och så ett par hundra för jobbet, tja, vips är priset uppe i den där tusenlappen jag nyss nämnde.

Har man valt en bautastor ros kanske det räcker med 15 st, men då kan priset å andra sidan vara närmare 50 kr st, och summa sumarum blir prisskillnaden inte så stor.

Men som sagt så har jag settatt många pratar om ett tiotal rosor, vilket är en väldigt liten bukett och mer tärnstorlek om man ser det traditionellt. Då blir det ju snarare några hundralappar under tusen kronor istället.

Sedan har jag som nybliven Smålänning insett att priserna härneråt ligger VÄLDIGT mycket under de priser jag varit van vid förut.
    Dessutom skiljer sig ju naturligtvis enskilda butikers prissättning stort också.

• shakynose

Ja, i Stockholm och norrut är blommorna ungefär dubbelt så dyra mot här i söder har jag märkt. Egenligen inget konstigt alls med det, med tanke på hur mycket längre det är ifrån Amsterdam...

• passionsblomman

Precis.

Och lägg utöver det till att lokalhyrorna i Stockholmsområdet ofta ligger på summor som framstår som rea fantasierna för den som inte är insatt.

shakynose skrev 2010-01-29 19:00:40 följande:
    Ja, i Stockholm och norrut är blommorna ungefär dubbelt så dyra mot här i söder har jag märkt. Egenligen inget konstigt alls med det, med tanke på hur mycket längre det är ifrån Amsterdam...
  • Mela86

hehe, jaa o jag bor i lilla uddevalla där jag HOPPAS att en bukett inte behöver kosta mer än 500 kr =) Jag tänkte bara höra lite, om det är möjligt att få en bukett för det priset...
    Min systers kompis är florist, så tänkte höra me henne!

• 06feb10

Jag har beställt en liten rund brudbukett med huvudsakligen två sorters blommor i som inte var så dyra. Kommer dock inte på vad det va för blommmor. Är inte hemma på sånt. (En såg ut som en gerbera men mindre o en såg ut som en ros men va nåt annat. Båda ljusrosa :P ) Sen skulle hon i butiken lägga till lite brudslöja och ytterligare några blommor.
    Jag kommer betala ca 400 kr. Perfekt =)

• Mela86
    06feb10 skrev 2010-01-29 19:59:26 följande:
    Jag har beställt en liten rund brudbukett med huvudsakligen två sorters blommor i som inte var så dyra. Kommer dock inte på vad det va för blommmor. Är inte hemma på sånt. (En såg ut som en gerbera men mindre o en såg ut som en ros men va nåt annat. Båda ljusrosa :P ) Sen skulle hon i butiken lägga till lite brudslöja och ytterligare några blommor. Jag kommer betala ca 400 kr. Perfekt =)
    Perfekt!!! Absolut!
  • shakynose
    06feb10 skrev 2010-01-29 19:59:26 följande:
    Jag har beställt en liten rund brudbukett med huvudsakligen två sorters blommor i som inte var så dyra. Kommer dock inte på vad det va för blommmor. Är inte hemma på sånt. (En såg ut som en gerbera men mindre o en såg ut som en ros men va nåt annat. Båda ljusrosa :P ) Sen skulle hon i butiken lägga till lite brudslöja och ytterligare några blommor. Jag kommer betala ca 400 kr. Perfekt =)
    Låter ju jättefint! Om man är flexibel med vilken sorts blommor man får i buketten så kommer man nog ofta väldigt undan.
  • Andreas flicka

Buketten jag har tänkt mig kommer att kosta mellan 1800 - 2500 kr (enligt uppgift från florist). Den ska bestå av vanliga (vet ännu inte riktigt vilken färg men - rosatonad eller limetonad) avalanche-rosor samt kvistrosor av samma sort.

En tärnbukett skulle kosta 500 och knapphålsblomma till brudgum och marskalk ca 175 kr st.

Svar på tråden Vad kan en enkel, liten brudbukett kosta???