• Oktoberbrud2010

Fråga angående dresscode

Vi kommer att ha ett ganska enkelt förmiddagsbröllop med efterföljande lunch och jag sitter och klurar på vad jag ska skriva som dresscode.

Jag funderar på om man kan skriva vårdad klädsel? Jag menar vi tycker inte att någon behöver klä upp sig jättemycket för en lunch, men samtidigt så vill vi få fram att man ju kan avstå från att komma i trasiga jeans..

Vad tror ni?

• Svar på tråden Fråga angående dresscode
  • shakynose

Sebastiána skrev 2010-02-03 10:24:27 följande:

Klädsel kavaj med denna innebörd (tidigare gällde mörk kostym, men det har nu blivit en egen klädkod) är väl i det närmaste detsamma som vanlig festklädsel? Om man går på dop t.ex eller begravning har man ju för det mesta inte heller t-shirt och slitna jeans.Sedan vill jag bara poängtera att klädkoden inte är tvingande. Den ska bara ge gästerna en fingervisning om vad de flesta andra gäster kommer att ha på sig och vad det är för "nivå" på festen. Om man vill kan man komma i jeans, eller galaklänning för den delen, trots att klädkoden säger Kavaj!
    Väl talat!
  • shakynose
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-02-03 10:23:06 följande:
    Jag tror i och för sig att våra gäster är mer familjära med "vårdad klädsel" än med "kavaj". Alla har de varit på krogen, men få av dem har varit på så värst många bröllop eller finare tillställningar som kräver dresscode. Är dessutom inte ens säker på om alla killar i vår umgängeskrets äger en kavaj... Vårdad klädsel är ju faktiskt ett ganska vedertaget begrepp inom krogvärlden. Så jag och m2b har bestämt oss nu för att köra på den "dresscoden" även om den inte står i etikettböckerna...Tror det handlar lite om att man ska fundera på vem man vänder sig till. Som någon klok man sa: Jag talar till bönder på bönders språk och med lärde på latin.
    Jag tror du tänker helt rätt!
  • Sebastiána
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-02-03 10:23:06 följande:
    Jag tror i och för sig att våra gäster är mer familjära med "vårdad klädsel" än med "kavaj". Alla har de varit på krogen, men få av dem har varit på så värst många bröllop eller finare tillställningar som kräver dresscode. Är dessutom inte ens säker på om alla killar i vår umgängeskrets äger en kavaj... Vårdad klädsel är ju faktiskt ett ganska vedertaget begrepp inom krogvärlden. Så jag och m2b har bestämt oss nu för att köra på den "dresscoden" även om den inte står i etikettböckerna...Tror det handlar lite om att man ska fundera på vem man vänder sig till. Som någon klok man sa: Jag talar till bönder på bönders språk och med lärde på latin.
    Man känner ju förhoppningsvis gästerna så bra att man vet vad som passar. Många verkar känna sig obekväma i kavaj (förstår inte varför egentligen). Annars kan man få schyssta kavajer för en billig peng på HM.
  • Optimia

Höstbröllop 2011 skrev 2010-02-03 02:25:36 följande:

Jag har också lite funderingar kring det här med klädkoderna... Jag vill hemskt gärna att färgerna på hela tillställningen ska harmonera med varandra men vill inte ha nåt frackbröllop. Jag ser gärna att gästerna kommer i en snygg linneskjorta utan slips och med ett par finare byxor eller en härlig klänning till damerna. Det jag skulle vilja ha som klädkod är typ nån färgskala. Jag har aldrig hört talas om nån som haft det innan, men jag trpr det skulle funka. Typ, "Klädkod: Rosa och gröna nyanser." Vad tror ni?Sen är ju jag en extrem matchningsnörd också, men det är ju "min" dag :)
    Håller med shakynose om att jag nog skulle ha höjt på ögonbrynen om det trillade in en inbjudan där "godkända" färger räknades upp. Skulle det inte vara någon speciellt nära vän, utan någon mer avlägsen släkting finns nog risken att jag skulle skippa det bröllopet; jag väljer helst färgen på mina kläder själv

Inget illa menat, men det blir lite för mycket "utklädning på dagis" om man kommer med specifika önskemål om vilken färg gästerna ska ha på sig.

Till TS: ni kunde kanske skriva "snyggare vardagsklädsel" eller "prydlig vardagsklädsel", så fattar väl de flesta att lämna de smutsiga jeansen hemma
  • Oktoberbrud2010

Visst kan man, men när jag tänker på hur killarna i vår bekantskapskrets klär sig när vi har privata fester så är det låååångt kvar till en schysst kavaj från HM. Jag kommer vara jättenöjd om de tar på sig en skjorta eller tröja och lite snyggare byxor och inte bara kommer i en gammal t-shirt och slitna jeans...

Plus att jag vill helst att de känner sig bekväma med att komma, för ett par av dem är arbetslösa och då har man inte riktigt pengar att lägga på en kavaj man kanske aldrig mer kommer bära...

Och vi behöver en dresscode mest för att min blivande svärmor inte ska dyka upp i blanka joggingbyxor med tillhörande jacka och en smutsig t-shirt. Och joo hon har haft den outfiten på ett par födelsedagskalas och andra familjehögtider...

• Racolina

oktoberbrud: Här är några förslag

*fin
    *hel och ren
    *sommarfin
    *elegant

Höstbröllop2011: förslag

*Kavaj gärna med inslag av....
    *Fin gärna med...

ja ni förstår

• Sebastiána
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-02-03 10:38:23 följande:
    Och vi behöver en dresscode mest för att min blivande svärmor inte ska dyka upp i blanka joggingbyxor med tillhörande jacka och en smutsig t-shirt. Och joo hon har haft den outfiten på ett par födelsedagskalas och andra familjehögtider...
    Hoppsan! Jag förstår om du inte vill att svärmor kommer i sina joggingbyxor

Det är klart att om man aldrig mer kommer att använda en kavaj känns det förstås som en onödig utgift, och om man dessutom inte trivs med att klä sig så förstår jag hur du menar. Optimias tips om "snyggare vardagsklädsel" skulle nog inte vara så dum.

Själv har jag gjort tvärtom. Många av de kavajer jag köpt har jag köpt just när jag varit arbetslös - för att ha något snyggt på anställningsintervjun (men det är ju olika beroende på vilken arbetsplats det är).
  • Sebastiána

Klädkoden är ju dels till för att sätta nivån på festen och dels till för att inte gästerna ska känna sig obehagliga till mods för att känner att de klätt sig för fint eller tvärtom inte tillräckligt fint jämfört med de andra gästerna.

• Oktoberbrud2010
    Sebastiána skrev 2010-02-03 10:44:45 följande:
    Hoppsan! Jag förstår om du inte vill att svärmor kommer i sina joggingbyxor Det är klart att om man aldrig mer kommer att använda en kavaj känns det förstås som en onödig utgift, och om man dessutom inte trivs med att klä sig så förstår jag hur du menar. Optimias tips om "snyggare vardagsklädsel" skulle nog inte vara så dum.Själv har jag gjort tvärtom. Många av de kavajer jag köpt har jag köpt just när jag varit arbetslös - för att ha något snyggt på anställningsintervjun (men det är ju olika beroende på vilken arbetsplats det är).
    Med tanke på vilka jobb de söker/har behörighet för så är kavaj på intervjun kanske inte direkt ett plus. De ska mer se ut som att de är villiga att hugga i och inte rädda för att skita ner sig...

Sen tror jag faktiskt inte det är någon större risk att det blir för spretigt med vad folk väljer att klä på sig. Tror de flesta av våra vänner ligger på ungefär samma nivå, så risken för att någon ska känna sig underklädd/överklädd om vi skriver "vårdad klädsel" är ganska minimal.

Tycker dessutom att vårdad klädsel säger mer än t.ex sommarfin/ eller höstfin som det fått bli i vårat fall.

Men som sagt nu har vi bestämt oss, och det blir "vårdad klädsel" eftersom det är det begrepp vi tror flest av våra gäster känner sig familjära och bekväma med.
  • Emmz

Kavaj utan slipstvång låter superbra tycker jag. Jag var på ett bröllop där brudparet formulerat det ungefär: "Klä dig så att du känner dig fin. Brudgummen kommer bära kavaj" Det var bra tyckte jag och min sambo (som hade skjorta och stiliga byxor på sig) för då fick man en fingervisning om finhetsnivån samtidigt som man kände att det var frivilligt med kavajen.

Är man inte så insatt i det här med klädkoder finns det ju också möjlighet att ta reda på vad koden "kavaj" betyder när "finklädd" är ett godtyckligt begrepp som är svårt att googla sig fram till. Jag tycker att det är viktigast att gästerna kan slappna av och inte känner sig utklädda så skjorta och fina byxor på männen tycker jag fungerar alldeles utmärkt!

Jag är väldigt skeptisk till det med att regissera in i detalj på det sättet att man bestämmer vilka färger gästerna skulle ha på sig. Om jag skulle vara tvungen att ha rosa på mig på någon annans bröllop.... hugha!! Som en liten skär gris skulle jag se ut.

fruMe skrev 2010-01-28 22:34:41 följande:
    Vi var på ett bröllop där klädkoden var "kavaj utan slipstvång" DÅ var alla finklädda, killarna hade kostym och eftersom det var väldigt varmt den dagen åkte kavajerna, så då var det skjorta och byxor på männen, enkelt men snyggt!(Vissa hade såklart slips)
  • gonzor83

Vad skönt att ni bestämt er. Huvudsaken är ju att ni får en skön och avslappnad dag där både ni och alla era gäster njuter, låter bra!
    Det där med färgkoder har jag nog också väldigt svårt att först dock. Man kan inte begära att folk skall köpa på sig kläder i en viss färg, det känns väldigt krystat. Och man kan ju köra hela festen i de färgerna, men att även "tvinga" på gästerna detta känns som att det bara blir till en maskerad (ni bör ju också ha dessa färger på er då!). Jag skulle nog också fundera en extra gång innan jag tackade ja till ett sådant bröllop (om jag nu inte var väldigt nära vän/släkting med brudparet).

• Sebastiána
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-02-03 11:09:18 följande:
    Med tanke på vilka jobb de söker/har behörighet för så är kavaj på intervjun kanske inte direkt ett plus. De ska mer se ut som att de är villiga att hugga i och inte rädda för att skita ner sig...Sen tror jag faktiskt inte det är någon större risk att det blir för spretigt med vad folk väljer att klä på sig. Tror de flesta av våra vänner ligger på ungefär samma nivå, så risken för att någon ska känna sig underklädd/överklädd om vi skriver "vårdad klädsel" är ganska minimal. Tycker dessutom att vårdad klädsel säger mer än t.ex sommarfin/ eller höstfin som det fått bli i vårat fall. Men som sagt nu har vi bestämt oss, och det blir "vårdad klädsel" eftersom det är det begrepp vi tror flest av våra gäster känner sig familjära och bekväma med.
    Det blir säkert bra!
  • Sebastiána
    gonzor83 skrev 2010-02-03 11:24:30 följande:
    Vad skönt att ni bestämt er. Huvudsaken är ju att ni får en skön och avslappnad dag där både ni och alla era gäster njuter, låter bra!Det där med färgkoder har jag nog också väldigt svårt att först dock. Man kan inte begära att folk skall köpa på sig kläder i en viss färg, det känns väldigt krystat. Och man kan ju köra hela festen i de färgerna, men att även "tvinga" på gästerna detta känns som att det bara blir till en maskerad (ni bör ju också ha dessa färger på er då!). Jag skulle nog också fundera en extra gång innan jag tackade ja till ett sådant bröllop (om jag nu inte var väldigt nära vän/släkting med brudparet).
    ...och gästerna blir en kuliss som ska passa in i färgtemat...

Om man ska ha speciella färger, eller något annat tema där man inte kan ha vilka kläder som helst (t.ex gangstertema eller medeltidstema) funkar det nog bäst om det är ett litet bröllop där man verkligen känner alla väl och vet att de antingen har sådana kläder eller gärna skaffar dem.

Jag har själv varit med i en medeltidsförening till exempel. Om vi hade gift oss då och bara bjudit mina kompisar i föreningen så hade det funkat med medeltidsbröllop för oss om vi velat, men nu skulle alla gästerna utom en bli tvungna att leta reda på och köpa en lämplig klädsel bara för vår fest.
  • gonzor83

Men visst, vill man verkligen ha detta tema med färg (eller något annat tema) där många blir tvungna att köpa massor så kan man ju göra så att man skriver på inbjudan typ: "då vi har ett tema genom bröllopet med rosa och grönt önskar vi oss inga bröllopspresenter men dock att ni införskaffar kläder i detta tema." Eller nåt, men då får man faktiskt inte skriva någon önskelista för det får bli bröllopspresenten ;)

• Höstbröllop 2011

Ojdå! Jag trodde verkligen inte att så många skulle "ha nåt emot" att klä sej med inslag av vissa färger. Själv är jag, som sagt, extrem matchningsnörd och det vet alla som känner mej och jag får ofta mycket komplimanger för min förmåga att sätta ihop t.ex. olika outfits.

Jag känner väl att det är JAG i ett nötskal och det är ju vårt bröllop, trots allt, så varför inte? Vi har dessutom ett 20-tals tema på bröllopet och jag tänkte att det måste vara lättare att ha en färgkod än nåt krav på 20-talskläder.

Dessutom har vi ett mindre bröllop, med 30-35 gäster, och det är bara de närmsta som kommer så det blir inga problem.

Men även om det vart ett större bröllop som jag blivit bjuden på själv så hade jag tyckt att det var väldigt roligt med färgkoder... men det är ju jag.

Svar på tråden Fråga angående dresscode