• Oktoberbrud2010

Fråga angående dresscode

Vi kommer att ha ett ganska enkelt förmiddagsbröllop med efterföljande lunch och jag sitter och klurar på vad jag ska skriva som dresscode.

Jag funderar på om man kan skriva vårdad klädsel? Jag menar vi tycker inte att någon behöver klä upp sig jättemycket för en lunch, men samtidigt så vill vi få fram att man ju kan avstå från att komma i trasiga jeans..

Vad tror ni?

• Svar på tråden Fråga angående dresscode
  • timonb2

Jag hade helt klart kört på vårdad klädsel...

• Lelay

röstar på kavaj. Enkelt, snyggt och lämpligt för ett sånt bröllop.

• Höstbröllop 2011

Jag har också lite funderingar kring det här med klädkoderna... Jag vill hemskt gärna att färgerna på hela tillställningen ska harmonera med varandra men vill inte ha nåt frackbröllop. Jag ser gärna att gästerna kommer i en snygg linneskjorta utan slips och med ett par finare byxor eller en härlig klänning till damerna. Det jag skulle vilja ha som klädkod är typ nån färgskala. Jag har aldrig hört talas om nån som haft det innan, men jag trpr det skulle funka. Typ, "Klädkod: Rosa och gröna nyanser." Vad tror ni?

Sen är ju jag en extrem matchningsnörd också, men det är ju "min" dag :)

• Höstbröllop 2011

Eller "Rosa och gröna inslag", kanske låter bättre..?

• Sebastiána

Höstbröllop 2011 skrev 2010-02-03 02:25:36 följande:

Jag har också lite funderingar kring det här med klädkoderna... Jag vill hemskt gärna att färgerna på hela tillställningen ska harmonera med varandra men vill inte ha nåt frackbröllop. Jag ser gärna att gästerna kommer i en snygg linneskjorta utan slips och med ett par finare byxor eller en härlig klänning till damerna. Det jag skulle vilja ha som klädkod är typ nån färgskala. Jag har aldrig hört talas om nån som haft det innan, men jag trpr det skulle funka. Typ, "Klädkod: Rosa och gröna nyanser." Vad tror ni?Sen är ju jag en extrem matchningsnörd också, men det är ju "min" dag :)
    En kollega till mig var på ett bröllop där klädkoden var svart och vitt. Bruden hade en röd brudklänning och alla gäster hade svarta och/eller vita kläder.
  • say yes

jag skulle köra på kavaj, något som de flesta känner till. vi har jättemånga gäster fån olika delar av världen så för att allt skall vara solklart så känns det bäst...

• gonzor83

Ja, man skall hålla sig till koderna tycker jag. Det blir så himla mycket svårare för gästerna annars... Jag vet det från egen erfarenhet att man vill veta vad man förväntas ha på sig, så man inte blir för upp eller nedklädd. På vår inbjudan har vi skrivit klädsel: kavaj. Men sen har vi en bröllopshemsida där vi skrivit att "vad menas nu med kavaj, för det är ju alltid olika bud gällande detta, kolla denna sida:" och så har vi länkat till denna:
    www.brollopshjalpen.se/kladsel/gaster.php
    Många har hört av sig och sagt att det var superbra, för då vet dom!

• Oktoberbrud2010

Jag tror i och för sig att våra gäster är mer familjära med "vårdad klädsel" än med "kavaj". Alla har de varit på krogen, men få av dem har varit på så värst många bröllop eller finare tillställningar som kräver dresscode. Är dessutom inte ens säker på om alla killar i vår umgängeskrets äger en kavaj...

Vårdad klädsel är ju faktiskt ett ganska vedertaget begrepp inom krogvärlden. Så jag och m2b har bestämt oss nu för att köra på den "dresscoden" även om den inte står i etikettböckerna...

Tror det handlar lite om att man ska fundera på vem man vänder sig till. Som någon klok man sa: Jag talar till bönder på bönders språk och med lärde på latin.

• Sebastiána
    Kisseh skrev 2010-01-28 22:24:38 följande:
    Jag tycker "kavaj" låter bra.Wikipedias definition är som följer och det är väl den man har sett mest överallt tycker jag :)Klädkoden "kavaj" innebär för herrar en hel kostym, som kan vara något ljusare om det passar tillfället. Till klädseln hör ljus skjorta samt slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.För damer innebär klädkoden "kavaj" klänning, kjol eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym". Kjol eller klänning skall inte vara golvlång.Tror det blir kanon, men det är jag =D
    Klädsel kavaj med denna innebörd (tidigare gällde mörk kostym, men det har nu blivit en egen klädkod) är väl i det närmaste detsamma som vanlig festklädsel? Om man går på dop t.ex eller begravning har man ju för det mesta inte heller t-shirt och slitna jeans.

Sedan vill jag bara poängtera att klädkoden inte är tvingande. Den ska bara ge gästerna en fingervisning om vad de flesta andra gäster kommer att ha på sig och vad det är för "nivå" på festen. Om man vill kan man komma i jeans, eller galaklänning för den delen, trots att klädkoden säger Kavaj!

• shakynose

Höstbröllop 2011 skrev 2010-02-03 02:25:36 följande:

Jag har också lite funderingar kring det här med klädkoderna... Jag vill hemskt gärna att färgerna på hela tillställningen ska harmonera med varandra men vill inte ha nåt frackbröllop. Jag ser gärna att gästerna kommer i en snygg linneskjorta utan slips och med ett par finare byxor eller en härlig klänning till damerna. Det jag skulle vilja ha som klädkod är typ nån färgskala. Jag har aldrig hört talas om nån som haft det innan, men jag trpr det skulle funka. Typ, "Klädkod: Rosa och gröna nyanser." Vad tror ni?Sen är ju jag en extrem matchningsnörd också, men det är ju "min" dag :)
    Personligen hade jag himlat med ögonen och suckat om jag fått en sådan inbjudan. Jag tycker att det är supertramsigt, ärligt talat!

Men visst, det är ditt bröllop och om du tror att dina gäster utan problem eller extra utgifter kan följa den klädkoden så kör på det som tema!
Svar på tråden Fråga angående dresscode