• Oktoberbrud2010

Fråga angående dresscode

Vi kommer att ha ett ganska enkelt förmiddagsbröllop med efterföljande lunch och jag sitter och klurar på vad jag ska skriva som dresscode.

Jag funderar på om man kan skriva vårdad klädsel? Jag menar vi tycker inte att någon behöver klä upp sig jättemycket för en lunch, men samtidigt så vill vi få fram att man ju kan avstå från att komma i trasiga jeans..

Vad tror ni?

• Svar på tråden Fråga angående dresscode
  • Casmel

Dresscode: Det du känner dig fin i

• Malla och Mojje

Problemet med den varianten är ju att vissa känner sig fina i just trasiga jeans. Jag tycker vårdad klädsel låter bra.

Kan inte komma på någon annan kod som verkar passa..

Casmel skrev 2010-01-28 16:10:17 följande:
    Dresscode: Det du känner dig fin i
  • BrideBecks

Klädsel: Hel o ren
    Då kommer man nog inte i trasiga jeans men samtidigt har man fritt att välja det man känner sig fin i

• Pillan bridezillan

Personligen tycker jag det är jättesvårt när man skriver en klädsel som inte är formell. Jag skulle inte ta på mig något mindre än tjejens motsvarighet till kavaj om jag skulle på bröllop. Så jag hade nog skrivit klädsel kavaj samtidigt förstår jag att ni inte vill kräva så uppklätt just för att det är lunch.

• Mama Eggy

"Klä dig så du känner dig fin." Skulle bli väldigt förvånad om någon dök upp i Foppa-tofflor och trasiga jean. Har själv varit på ett mycket trevligt bröllop med just den formuleringen och alla gästerna kom såklart i vårdad klädsel. Någon kom i en fin linneskjorta men utan slips t.ex. Helt okej ju!

• Sebastiána

Klädsel kavaj är väl inte så himla uppklätt ändå? Det är väl inte mer uppklätt än om man går ut en nyårsafton?

• Hemlig2009

Håller med om att man ska använda sig av de klädkoder som finns. Kavaj passar väl jättebra? Jag skulle inte heller klä mig mindre fint än så, inte heller maken.

• Kisseh

Jag tycker "kavaj" låter bra.

Wikipedias definition är som följer och det är väl den man har sett mest överallt tycker jag :)

Klädkoden "kavaj" innebär för herrar en hel kostym, som kan vara något ljusare om det passar tillfället. Till klädseln hör ljus skjorta samt slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

För damer innebär klädkoden "kavaj" klänning, kjol eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym". Kjol eller klänning skall inte vara golvlång.

Tror det blir kanon, men det är jag =D

• fruMe

Vi var på ett bröllop där klädkoden var "kavaj utan slipstvång" DÅ var alla finklädda, killarna hade kostym och eftersom det var väldigt varmt den dagen åkte kavajerna, så då var det skjorta och byxor på männen, enkelt men snyggt!
    (Vissa hade såklart slips)

• Shortvalleywoman

Tack för alla tankegångar! Jag får nog fundera ett varv till...

Svar på tråden Fråga angående dresscode