• Annso84

    bröstförstoring (vet att det finns många andra trådar om detta...)

    Hej hej! jag vill bara skriva av mig lite... det snurrar i mitt huvud av tankar just nu..

    Jag har börjat fundera på att göra en bröstförstoringsop. Är 25 år och har alltid haft små bröst (a-kupa om ens det :) ) jag fick en son för ca 14 månader sen och under graviditet och amning växte mina bröst till en härlig c-kupa!!! och jag kände mig såå fin och sexig ;) kan kanske även varit lite hormoner med där också... men ändå. Nu, ca 8 månader efter avslutad amning är mina tuttisar om möjligt ännu mindre, eller iaf tommare om man kan säga så...

    Jag har alltid haft lite komplex för mina små bröst, men har alltid varit nöjd i övrigt och har inte kännt att jag skulle gå så långt som att lägga mig under kniven för att få större bröst. Men sedan jag slutade amma har den här funderingen börjat växa fram..
    Ska säga också att min man är i princip helt emot att jag skulle göra en operation, men som sagt så är jag bara på funderingsstadiet och jag tror att han stöttar mig om jag väl bestämmer mig.
    Jag har läst massor av fakta och även diskussioner i trådar här och på andra ställen men har svårt att komma till beslut.
    Är ju självklart rädd för komplikatoner och allt som kan gå fel men om det går som det ska skulle jag ju få mina härliga gravid-tuttisar tillbaka :)

    Skönt att skriva av sig lite... skriv gärna några rader om du har egna funderingar eller om du gjort op och vill dela med dig!
    Men snälla INGA MORALKAKOR, "var nöjd med dig själv", osv...

    tack tack!

  • Svar på tråden bröstförstoring (vet att det finns många andra trådar om detta...)
  • Jojjo82

    Jag känner igen mig i dina funderingar (även fast jag inte har några barn) och att det är ett svårt beslut att ta. Jag har alltid tills för ca 2 år sedan varit väldigt mycket emot bröstförstoringar och det av ren princip. Har aldrig sett mig själv som "en sån tjej" som gör en bröstförstoring. Det som fick mig att ändra mig i frågan var att jag fick reda på att det är långt ifrån bara Slitz-brudar som gör brösten fylligare. Läste någonstans att den vanligaste bröstförstoringspatienten är en kvinna som är 30+ och har barn. Det viktiga är att du känner att du gör det eller inte gör det helt för din egen skull. Det är ju du som går igenom operationen (som är en stor operation!) och det är du som skall vara nöjd.
    Se till att gå på en massa konsultationer på olika typer av kliniker och läs på (www.plastikkirurgiforum.se) så mycket du bara kan om hur en bröstförstoring går till och vilka komplikationer som kan hända och känn efter om du tycker att det är värt riskerna. För det finns ju (som vid alla operationer) risker med att skära i kroppen. T.ex. så skulle jag fundera på om jag inte borde vänta med en operation tills alla barn är födda (det kanske de är för dig?) för det är ju en större risk för att brösten deformeras efter amning och då kanske du måste göra om operationen igen. Jag har inga planer på barn de närmsta 5-10 åren, så därför har jag gjort mina bröst nu.
    En operation kostar även mycket pengar (min gick loss på 50000) och jag tycker personligen att man inte skall ta lån för ett par bopper, men det är ju upp till varje ekonomi att bestämma :)
    Lycka till!

  • Karl1970

    Om det skulle ge dig bättre självkänsla och glädje så kan jag inte komma på ngt bättre att lägga pengarna på..

    Huruvida man skall låna till det eller inte? Förstår inte varför du inte skulle kunna gora det? Om detta är viktigt för dig så tycker jag det låter som ett enkelt beslut..

  • Lyckliga013bruden

    ett alternativ till operation är silikon inlägg till bhn eller att fylla nylonstrumpbyxor med önskad mängd ris och lägga i bhn.
    Jag har själv funderat mycket till operation och tänker vänta tills jag fått alla barn och då göra en restaureing av kroppen

  • Annso84

    Tack för era svar! ang. pengarna så ska jag nog försöka spara ihop det själv... känns bäst så.

    Jag har nog tänkt gå på några konsultationer och få lite proffesionella råd och höra vad dom tycker om storlek och sådant.
    Jojjo82- precis som du skriver är det ju faktiskt väldigt många idag som opererar sig och absolut inte bara "slitz-brudarna".

    Och absolut så skulle jag göra det för min egen skull, aldrig för någon annan, det är ju jag som ska må bra av det!

  • Annso84

    Glömde skriva...
    har också funderat på att vänta tills alla barn är födda, vill ha iaf ett till men vi har tänkt vänta 3-5 år tills nästa barn..

    Sen vill jag inte ha så stora... vill bara gå upp nån storlek.. Får höra med läkarna om skillnader efter graviditet och amning och allt sånt..

  • Swing

    Reagerade lite på följande mening: "Det som fick mig att ändra mig i frågan var att jag fick reda på att det är långt ifrån bara Slitz-brudar som gör brösten fylligare".

    Enligt min erfarenhet är "Slitz-brudarna" i minoritet. Jag gjorde min förstoring strax innan jag fyllde 44 år. Hade önskat mig det och sparat pengar sen jag var drygt 20 år. Väntade till efter barnen (som nu i princip är vuxna) och då kom tyvärr annat i vägen så att det fick skjutas upp. Men jag är jätteglad att det äntligen blev gjort och i år fyller mina "nya" bröst 6 år.

    Min man (som jag varit tillsammans med sedan skoltiden - det ni! - tyckte inte alls att bröstförstoringen var nödvändig. Men han fick info om mina planer långt innan vi ens planerade att skaffa barn. Han har älskat mina "nya" bröst sen första dagen. (Blev just avbruten i mitt skrivande av att han kom och gav mig en kyss och smekte mina bröst).

    De närmaste självklart fått veta och sett vad jag gjort, men annars har jag valt att inte prata vitt och brett om det. Skäms absolut inte och berättar så gärna om någon skulle fråga, men jobbar i en mycket konservativ miljö och valde att inte säga något på jobbet. Maskerade det hela 6 mån i förväg med bh-inlägg, tog semester för operation och återhämtning och använde sedan kläder som förvillade bort det hela i några månader efteråt.

    Mitt råd är att du går på konsultationer hos ett par olika läkare på välkända kliniker och funderar noga på vad de tycker skulle passa dig. Det finns också ett antal bra nätforum, både svenska och utländska, där man kan få mycket bra tips.

    Lycka till med att fatta det beslut som känns bra och riktigt för DIG!

  • Annso84

    hej! och tack för ditt svar!
    Alltid kul att höra hur ni andra har gjort!

  • Isset

    Jag gjorde det efter jag fått barn. Var 27år. Det bästa jag gjort!!

Svar på tråden bröstförstoring (vet att det finns många andra trådar om detta...)