• Oms

    Vi fortsätter blanda och ge

    Hello girls!

    Vabbar idag (iaf halvdag, skiftbyte vid 1-2 sådär) och just nu sover lillskruttan så jag har lite BT-tid - hurra!!

    hur e läget i tråden? Vet att Vickan e på G sådär håller jag tummarna såklart - speciellt en dag som denna då min stora tjej fyller 14 år!!!! shit jag har en 14-åring - hur gick det till?

    lillskruttan Mathilda mår inte bra alls, ni vet ju att hon föddes m gastroesofagal reflux som vi medicinerade mot i ca 1 år. Sen har den varit rätt så ok men hon har inte kunnat äta ngn fast föda efter 5 på kvällarna för då kräks hon upp det efter några timmar i liggande läge. Nu på sista tiden har hon börjat äta större porioner med mer "avancerad" mat och då hon inte är världens bästa tuggare så blir det så mkt jobbigare när hon sen kräks. Inatt vaknade hon runt 10 kräktes vid 01 grät o gnydde till 3 somnade sittande i mit knä till 5 var vaken till 6 somnade om vaknade igen osv osv så nej, ingen dagis idag va.

    summa summarum är att vi ska ta en ny vända m barnläkare utredning osv o se vad felet är. Det borde ha växt bort nu men när det inte gjort det är frågan om det är övre eller undre magmunnen som spökar. jag tror det är nedre.

    nu blev det lite ego, ska läsa på o kolla läget med er andra, hoppas ni alla mår bra??!!

  • Oms

    Jaha o nu har hon vaknat efter en timmes sömn, ja det e ju bättre ä ingenting - på m disney channel och tur för mig så visar de Young einstein - en av favoriterna!

    Lappis o Tinga - Tack, ja jag hoppas också på att man får en förklaring till vad det är. tyvärr är sådan undersökningar svåra att utföra på små barn o resultatetn är inte helt tillförlitliga förrän de är runt 5 iaf så vi har ett par år till att härda ut- oandra sidan så är det mkt mkt sällan man gör ngn operativ åtgärd utan det är konservativ beh som gäller, inte ens medicinering i alla fall. och hon är ju faktiskt 100 gånger bättre än vad hon var under sitt första levnadsår!

    Lappis igen - visst är det så att du tävlingsdansat förut? fick lite vibbar om det när du kommenterat "so u think u can dance" bakåt i tråden. VAd dansade du? gud så roligt jag har alltid älskat dans o såhär i vuxen ålder beklagar jag att jag inte är en kändis för då hade jag kunnat vara med i lets dance

  • Oms

    men har min lilla "fjantbulle" hittat in i de här tråden också vad skoj muffinsen - hmm, e det bebisprojekt på gång eller det pga vårt bristande engagemang i "den andra tråden"?

    en till muffins hade tydligen hittat hit också välkommen säger jag som förvisso var med i början men som numera är en av de sporadiska skrivarna som tittar in ibland, typ en gäst skribent eller så, haha

  • Oms

    smiter en en mkt kort stund igen o hälsar till alla, hann inte kommentera eller heller läsa för här hemma bar det av till läkaren, det visade sig att lillskruttan har dubellsidig öroninflammation - hennes första, så nu e det penicillin som gäller - och förhoppningsvis är det där problemet sitter denna gång o inte ngt annat

    nu är det snart skiftbyte, jag måste in o jobba har galet mkt på rummet som MÅSTE åtgärdas och jag har inte ens hunnit fatta o skrivitbeslut i en 10-del av det jag ska göra innan månaden är slut, jobbigt...

    kram på er!

  • Oms

    hello ladies

    idag är jag hemma o jobbar och har lyckats logga in här också - satan vad trist det är att inte kunna gå in på BT på jobbet och numera så har jag inte ens lite datatid på kvällarna, hinner ju inte med det med min tonåring o alla hennes projekt. När hon väl är lugn så har hon datorn för hennes egna suger tydligen... måste köpa en till dator, men fy vad trist det är med fler utgifter än planerat...

    hur mår ni?

  • Oms

    Vickan - det där med vad som är "normalt" och vad man kan förvänta sig ja det kan INGEN svara på då alla barn är helt olika. Dock är det lättare att säga vad som är "onormalt" och då pratar vi tillstånd som behöver läkarvård.

    så länge du och Trollet mår bra och han äter, sover och är med ja då e det bara tuta o köra båda mina barn har ju varit så otroligt intensiva de första månaderna med amning varannan timme dygnet runt och minimalt m sömn under perioder fram till runt 4 månader då jag som bekant började m ersättning, gröt etc pga reflux problematiken.

    Mathilda var nog värst som inte kunde ligga ned plant utan såväl säng som vagn, som golvfiltar, babysitter etc var rejält upphöjd vid huvudändan. det innebar att man som ofast fick sitta eller halvligga o sova m henne och visst var det jobbigt men det tick ju det med

    I vårt fall - liksom många andras- var det ju inte normalt utan här behövdes läkarkontakter och medicinering för att börja närma sig en "normal" nivå. Efter ett tag m rätt kost och rätt medicin så var hon runt 4 månader i ett "normalt" tillstånd med en lång sovperiod på 3 timmar under em och sen längsta nattsömnen var nog 5h då tror jag, eller så minns jag fel. 8 ihållande timmar hade hon vid 7 mån iaf det minns jag och sen fram till 9 månader så ökade det på och sen sov hon 12 h/natt och 2 timmar på dagen fram till 2 års ålder. nu är det 11 h natt och ca 1h på dagen som gäller.

    sen vid alla tillväxtperioder, drömperioder, lära sig krypa, gå, prata etc etc ja då rubbas ju sovschemat för ngn vecka eller 2 o sen e man på banan igen

    så. summa summarium är att det varierar med tiden vad som är "normalt" och jag tror att du känner av själv rätt så bra om det inte känns ok, eller att det går åt "fel håll". men visst är det jobbigt när man i normala fall arbetar efter strukturer och rutiner och så helt plötsligt har man en bebis som lever ett helt eget liv under dygnets alla timmar.

    kram på dig

  • Oms

    Telis, ore mfl om charmiga åldrar

    Det är ju det här som e så härligt att var ålder har sin charm och att få upptäcka det som förälder e ju så häftigt, vidare visar det också på sundhet att man följer med och glädjs med och åt sina barn, genom de olika faserna som dyker upp i livet, alla föräldrar gör itne det utan vill då hålla kvar de i en viss ålder då de var som mysigast *läs behändigast* tyvärr har jag nära erfarenhet av det och det slutade inte så bra för vare sig barn eller förälder.

    Nu har jag ju en galen 14-åring som jag tror kommer ifrån planeten jupiter eller ngt, vet ej men ngnstans långt borta i galaxen är iaf hennes tankar, förhållningssätt och förnuft... tonårstiden är helt klart den värsta prövotiden som förälder för allt det där som man sagt "ska hända sen" det händer här o nu...och hur man än vill guida de rätt så väljer de likförbannat sina egna många gånger helt galna vägar och då måste man tänka om på en sekund och ut m fallskärm etc och fånga upp dem istället... snacka om tvära kast!

    De som pratar om tonårstiden som en härlig tid då en barn blir moget o vuxet o tar ansvar o har egna ideér o planer för framtiden ja de har inte träffat min stora dotter - här pratar vi kaos var o varannan dag o så har det vairt i 2 år nu...inga planer eller drömmar inför framtiden och inte ens för nästkommande dag utan här är det live by the day som räknas och gud nåde den som sätter sig upp mot det - då blir det revolt!

    fast de är ju härlig också och när de gör ngt bra då blir man så stolt så stolt

  • Oms

    bev inte så många fler inlägg för mi, jobbade på bra idag ( m jobbet alltså) och nu kommer resten av familjen hem inom bara 5 min så nu är det over and out nja, inte den stora hon försvann alldeles nyss rosenrasande för att jag sa nej till sommarjacka och tygskor när ALLA ANDRA har det...*bara max 4 år kvar bara max 4 år kvar bara max...osv *

    Håller tummarna för att lilla Astrid mår bättre snart - såg ngt om RS?

    Lappis - vilken tur att din make känner dig så bra be honom skriva upp att du ska till läkaren om ett år igen utifall att du inte tänker gå då heller

    Alla andra, kramar och hälsar tillbaka, kan tom bli så att jag jobbar hemma vajre tisdag, har en fantasisk bra uppkoppling direkt mot servern o som tom är snabbare än om man är inloggad på kontoret så det lockar för mer hemarbete

  • Oms

    hej tjejer

    jobbar hemma idag igen (efter att ha varit hos tandläkaren och op:at en tand) och passar då på att kila in här, har skumläst en hel del och sett att vissa bebisar ha tittat ut och att andra ff är på ruvning hos lyckliga soon-to-be-mums or mother of several - kul! har också hunnit med att se att några ff får påhälsning av tanten vilket jag verkligen beklagar - när ska gud bli rättvis är min fråga?

    Nu är jag lite knäckt av verkligheten o skriver ett negativt ego inlägg är - ber om ursäkt men vill bara beklaga mig lite! hoppa över om du vill behålla bilden av den idylliska familjen och inte bryr dig så mkt om vad jag den-mystiske-frånvarande-trådmedlemmen tycker

    ta vara på tiden som kommer ed era små den är ju sååå underbar och det är så härligt när man får dela sin kärlek med sitt barn för sen kan det komma en dag då de tittar dig rakt i i ögonen och säger högt jag HATAR dig mamma - du suger och jag önskar att du kunde försvinna ifrån jordens yta..för att sen direkt efter smälla igen dörren o gråta och där står du kvar o kan inget göra för stunden för din tonåring släpper inte in dig i sitt liv just då.

    Här hemma har det varit mer galet än ngnsin, min 14-åring suger all must ur mig och många har dagarna varit då jag gråtit mig rödögd det är så oerhört jobbigt med en tonåring som
    1:är sååå poppis att hon vänder ut o in på sig själv för att hinna med att tillfredställa alla vänner o då själv mår dåligt
    2: hatar skolan - verkligen h a t a r att sitta på lektioner m lärare som e helt dumma i huvudet (osv osv)
    3: inte gör läxorna, tar hellre möten m lärare o övriga än att göra läxor -då det är tråkigt o inte viktigt i livet - ingen ska tala om för henne vad hon ska göra osv osv

    ovanpå detta äter hon knappt ngt, jo ngn chokladkaka och mackor m messmör typ men annars ingenting... inga sporter då det bara tar tid tycker hon... sen har det varit en hel del skolk tillsammans m vänner samt själv och sjukt många sena ankomster för hon e ju faktiskt trööööött osv osv

    ja ni ser, jag har lite att tänka på och arbeta med, minns inte när jag senast kollade mail fb etc - den egna tiden total försvann iom att högstadietiden infann sig, önskat många gånger att man hade en kille istället - de går inte igenom samma sak i puerteten eller åtminstoende en tjej som ville sporta eller läsa böcker, eller vara med oss vuxna eller vad f-n som helst! bara inte ngn som är som min tjej är nu...

    vi har haft möte, skrivit kontrakt, pratat konsekvenser och belöningar, diskuterat hur hon vill ha det, pratat förväntningar, förhoppningar, lag o rätt och livet i stort. Jag har vänt in o ut på mig själv och jag o hennes olika ämneslärare samat kompisara föräldrar har kontakt ca 5-10 ggr i veckan - nu ska vi börja träna tillsammans för att på så vis kombinera aktivitet med egen tid - gymkorten är köpta och vi börjar m en gyminstruktion nu på torsdag - hoppas hoppas att detta hjälper tillsammans m allt det andra vi diskuterat fram.

    så. nu har jag beklagat mig.

    I övrigt mår vi bra, lilla galana snat 2,5 åringen är helt fantastiskt vild o påhittig och vi har alla väldigt roligt åt henne jobbet går ba om än att jag har galet mkt att göra o hinner ingenting typ mkt pga stora dottern och då blir det en negativ spiral så just nu känns allt väldigt tungrott.

    Nu måste jag jobba vidare, har skadestock genomgång som ska göras under april o jag har inte börjat än...

    kram på er alla!

  • Oms

    Inne igen på en liten snabbis - var tvungen att avbryta arbetet i förtid så ska jobba lite nu ikväll och som ensam härskare över datorn just nu kna jag ju även snurra in här en sväng.

    Tack för alla kramar o stärkande ord! ni är så gulliga och det är precis sånt man behöver höra, believe me.

    JAg hoppas att jag inte har skrämt upp ngn m att alla tonåringar är så här - självklart är det inte så, vissa har ngn del medan andra har ingen av min dotters alla hyss o fog - sen finns det bra mkt värre exempel och jag har 2 sådana i bekantkapskretsen och hur hemskt det än låter så brukar jag faktiskt tänka på dem o hur de har det när jag är som mest upprörd över min "lilla" dam då går det genast lite lättare att förlåta.

    nu måste jag jobba men som sagt - tack!

    ska försöka återkomma lite senare

  • Oms

    Hej Sweetan

    lika klok som vanligt tack för kramen!!

    long time no see - hoppas allt är bra m dig "over there"

    jag har nu jobbat klart o kikar bara in igen och såg dig här,så ville bara säga lite hej till dig o katterna o lilltjejen - hur gammal är hon nu?

    Jag hör vad du säger till Lappis och även till oss andra att man aldrig ska ta ngt personligt och belive me - så tycker jag med. jag är ju för guds skull jungfru m fötterna på jorden och analyserar och förstår allt o alla men OJ vad det känns när de säger hemska saker till en - fastän att mitt sunda förnuft säger mig att jag INTE ska ta åt mig... det värsta är dock de gångerna man dras med och själv hamnar i pajkastningen... då mår man riktigt riktigt dåligt efteråt. har dock lärt mig att säga förlåt och det får man göra ofta - även om en egna vredesutbrott var verifierat...

    Godnatt

  • Oms

    AM- kul m nya jobbplaner- låter mkt spännande m din jobbdejt - hoppas det blir ngt men med din tydlighet och förmåga att prata för dig och vad du tror på så tror jag helt klart att du är intressant i hennes ögon

    Porchez - lycka till m intervjun!

  • Oms

    bristningar på lår, vader och höfter kom i tonåren då jag tränade masor och kroppens muskler fullkomligt exploderade

    bristningar på brösten däremot har jag fått under graviditeterna

    av ngn anlednign har de aldrig bekommit mig, har aldrig funderat på dem direkt utan konstaterat att jaha, nu fick jag såna typ

  • Oms

    Hej och TACK för alla kramar och hejarop som jag fick förra veckan efter mitt lilla inhopp här - ni är alla så goa som bryr er!

    Idag jobbar jag hemma igen, fastighetsvärden och ngn mer ska komma och kika på avloppet som inte riktigt beter sig som det ska i huset i stort. vi får väl se vad de tänker göra åt det. Vet att inget stambyte är pågång förrän om ca 5-7år sådär.

    Jag och stora tjejen har ju börjat träna tillsammans nu och det är sååå roligt! herregud vad jag har saknat träningen - man blir ju helt manisk så fort man kliver in i gymmet ju och änsålänge tycker tonåringen att det är roligt hon med - så skönt att ha ngt positivt och skoltjatförbjudet umgänge med henne Ang fotoalbumet - vet inte om jag har kvar länken dit, kan ngn inboxa mig den? Är det ff mugglan som tar emot nya bilder på barn eller är det ngn annan nu? Har för mig att jag sett att telis är inblandad i det på ngt sätt?

    nu ska jag läsa ikapp lite, tjingeling

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge