• annaochmias

Jag vill se era egengjorda brudbuketter!

Jag har egentligen noll koll på blommor, men jag funderar lite på att köpa några fina blommor (samt plocka själv) + en hållare med oasis i och göra min eget brudbukett...

Det är nämligen så att jag och min m2b ska gifta oss borgerligt samt väldigt snabbt (alltså ha väldigt kort vigselceremoni) och det känns onödigt att lägga ut runt 2000 kr på en bukett som jag bara kommer hålla i en så kort stund.

Men... å andra sidan så ska jag ju ha en väldigt pampig brudklänning och så vill jag ta fina bröllopsfoton efter ceremonin innan vi åker vidare till festen...

Hm, dilemma...

Så jag vill se era egengjorda brudbuketter för att få lite inspiration. Berätta gärna om ni var nybörjare när ni satte ihop era verk eller ifall ni typ är florister till vardags...

• Svar på tråden Jag vill se era egengjorda brudbuketter!
  • passionsblomman

Att binda en brudbukett i oasis är ett teknikarbete och definitivt ingenting att ge sig på för första gången till en s eget bröllop. Det är dels en konst att överhuvudtaget få dit alla blommor i den väldigt lilla oasisen och ännu mer en utmaning att få dem att faktiskt stanna kvar där efteråt.
    Jaglovar att ni inta vill upplevahur blommorn börjr rasa ur längs altargången. Har det väl börjat trilla så kollapsar vanligen hela alltet.

Ska nu nödvändigtvis binda era egna buketter så håll er till att binda "vanliga" buketter. Det som tekniskt gäller för en sådan är att man behöver behärska den sk "spiralen" som går ut på att man lägger var blomma för sig på sin egen plats i buketten och där alla stjälkar pekar åt samma håll. Det är för att de inte ska gå av när man knyter ihop alltsammans och för att man ska kunna flytta blommorna under arbetes gång.
    Det är en konst att lära sig binda buketter med jämn form och lagom stabilitet.

Det är inget annat att göra än att öva. Och hur sprialen praktiskt går till att bygga måste nästa någon visa er.

Den lättaste typenav bukett är väl egentligen de där exempelvis Kallor läggs i stort sett helt parallella stjälk vid stjälk. Där handlar det ju egentligen mest om att lägga ihop dem och vira ett fint band omkring.

Vad som är vikitg i ALLA sammanhang är att använda väl vattendragna blommor av bra kvalité. Detta för att ens bukett faktiskt är utan vatten i timtal.

Blommor som plockas i trädgård och på ängen ska av samma anledning plockas minst ett dygn innan och ställas djupt i kallt vatten för att vattendra.

Alla blommor kräver också varuvård. Du behöver kunna ge skarpa sneda snitt och det är också viktig att veta ungefärligvattentemperatur för olika blommor.

Allt det här och mycket mer är kunskaper som en florist lägger tid möda och pengar på att lära sig och en del av yrkeskompetensen. Det är därför knappast troligt att de har så värst stor lust att hålla gratiskurser i blomsteraffären för dem som vill slippa en kostnad.

Alltså: Har man viss vana och är estetiskt lagd-kanske tom gått någon husbehovskurs i blomsterbinderi så har man kanske lust att binda sin egen bukett för att det är roligt.
    ar dockmedveten om attdet är tidspressae dagar och går de dåligt så kan det bli mer elände än glädje med bindantet.

har man ingen vana alls, utan mer vill spara pengar, är jag tveksam till om man gör sig själv annat än en jörntjänst.

Har man "bara tänkt ha några blommor i handen" och i all enkelhet plocka dem själv eller liknande, är utgångspunkten en helt annan. Se då till att följa rådet ovan angående vattenförsörjning och snittytor. Plockar du dem samma morgon och inte låter vattendra så slokar de inom en halvtimma.

• annaochmias

passionsblomman; tack så mycket för ditt svar, det var mycket lärorikt!

Vi får se hur jag gör, visst vill jag egentligen ha en proffsing vacker bukett, men vi har verkligen inte råd med det...

• passionsblomman

Hm, jag ber om ursäkt för den helt undermåliga stavningen i mitt kilometerlånga inlägg ovan!

TS, vill du trots allt ha en bukett från floristen så är mitt råd att du går dit och pratar lite med dem, talar om hur din budget ser ut.

Berätta vad du är ute efter för stil och känsla och be dem binda en bukett utifrån det. Då får floristen största möjliga frihet och kan leta bland material som ligger på bra priser för dagen och säkerligen hitta sådant du inte ens vet finns.

Lås henne inte vid särskilda sorter alltså.
    Det är också smart att låta buketten vara lite luftigare än de kompakt bundna. Då går det åt lite färre blommor än om de ska ligga huvud mot huvud.

Sätt ihop med floristen ett maxpris.
    Jag är ganska säker på att du kan få en finbukett för ett pris som även du kan få in i budgeten.

• wiicky

Jag provband min bukett igår och blev ganska nöjd. Jag använde dock ganska "ofeta" rosor från Ica, så jag tror att den kommer bli snyggare med de "riktiga" blommorna som ska vara lite mer åt det "feta" hållet om ni förstår vad jag menar. Passionsblomman kanske har något bra namn på det hela. Bilder finns först i mitt galleri. Jag använde mig av spiralbindningen som passionsblomman pratar om i ett tidigare inlägg.

• annaochmias

Wiicky, det blev ju jättebra!

• Sebastiána
    wiicky skrev 2010-01-30 12:34:20 följande:
    Jag provband min bukett igår och blev ganska nöjd. Jag använde dock ganska "ofeta" rosor från Ica, så jag tror att den kommer bli snyggare med de "riktiga" blommorna som ska vara lite mer åt det "feta" hållet om ni förstår vad jag menar. Passionsblomman kanske har något bra namn på det hela. Bilder finns först i mitt galleri. Jag använde mig av spiralbindningen som passionsblomman pratar om i ett tidigare inlägg.
    Vilken vacker bukett!!! Det blev ju jättebra!
  • wiicky
    annaochmias skrev 2010-01-30 14:43:56 följande:
    Wiicky, det blev ju jättebra!
    [/citat]
    Sebastiána skrev 2010-01-30 16:08:59 följande:
    [citat]
    Vilken vacker bukett!!! Det blev ju jättebra!
    Tack, jag är ganska nöjd. Jag tror att om man bara är lite händig, kan tycka att det är lite charmigt med en bukett som inte är helt perfekt och inte vill ha en så komplicerad bukett så kan man göra det själv. Visst, det kommer vara stressigt mitt i allt, men det blir ju lite kul att veta att man har gjort det själv.
  • passionsblomman

Tycker du gjort ett bra försök. Öva på du och beställ hem bra rosor i god tid så blir det säkert finemang. Gör förresten buketten dagen innan! Den håller inte sämre ihopbunden än om blommorna står lösa och samma dag brukar det vara stressigt.

wiicky skrev 2010-01-30 16:31:23 följande:
    Tack, jag är ganska nöjd. Jag tror att om man bara är lite händig, kan tycka att det är lite charmigt med en bukett som inte är helt perfekt och inte vill ha en så komplicerad bukett så kan man göra det själv. Visst, det kommer vara stressigt mitt i allt, men det blir ju lite kul att veta att man har gjort det själv.
  • wiicky
    passionsblomman skrev 2010-01-30 16:35:05 följande:
    Tycker du gjort ett bra försök. Öva på du och beställ hem bra rosor i god tid så blir det säkert finemang. Gör förresten buketten dagen innan! Den håller inte sämre ihopbunden än om blommorna står lösa och samma dag brukar det vara stressigt.
    Tack för tipsen. Jag hade faktiskt tänkt att göra den dagen innan.
  • vi är tre

men hur gör man då med bandet, lär man sätta de samma dag. eller finns de tips hur man gör där.

• passionsblomman

Det lindar du på samma dag, innan ni åker hemifrån.
    Har du en tärna kanske hon är med hos frissan och kan göra det där? För då kan ju blommorna stå i vas så länge.

Efter vigseln gör det väl inte så mycket om bandet blir vått, så då är det bara att ställa buketten i vas.

vi är tre skrev 2010-01-31 13:00:01 följande:

men hur gör man då med bandet, lär man sätta de samma dag. eller finns de tips hur man gör där.
  • wiicky
    passionsblomman skrev 2010-01-31 14:32:39 följande:
    Det lindar du på samma dag, innan ni åker hemifrån.Har du en tärna kanske hon är med hos frissan och kan göra det där? För då kan ju blommorna stå i vas så länge.Efter vigseln gör det väl inte så mycket om bandet blir vått, så då är det bara att ställa buketten i vas.vi är tre skrev 2010-01-31 13:00:01 följande:
    Hur gör man när man ska göra corsage? När ska man göra den för att den ska bli så bra som möjligt och hur ska man göra för att få den att hålla så länge som möjligt?
  • passionsblomman

Gör inte den själv. Köp den hos en florist. Det är ett pillergöra och det behövs tråd, tejp och en särskild nål.

wiicky skrev 2010-01-31 16:10:39 följande:
    Hur gör man när man ska göra corsage? När ska man göra den för att den ska bli så bra som möjligt och hur ska man göra för att få den att hålla så länge som möjligt?
Svar på tråden Jag vill se era egengjorda brudbuketter!