• Fru Åsagåsa

Hur gå snyggt i höga klackar?

I en tidigare tråd (som jag inte hittar igen) var det ett himla liv och debatt om höga vs låga klackar på skor.

Jag är personligen begåvad med sk "Kalle Anka-fötter", alltså sådana som är väldigt breda över främre trampdynan, och höga fotvalv. Detta gör att jag har svårt att hitta skor med klack som inte får mig att känna att jag liksom rinner ner i tån på dojjan.

Hur som helst, igår köpte jag ett par nya högklackade skor (ca 5 cm klack) som kändes sköna. Hur gör jag nu för att inte se ut som Bambi på hal is? Det debatterades om "knäande" och andra liknande fenomen - hur vänjer man sig av med sådant? Hur ska jag göra för att kunna gå ordentligt i mina nya fina skor?

Amatör, jag vet... *skäms*

• Svar på tråden Hur gå snyggt i höga klackar?
  • mermaid

Kan väl tillägga också att jag har en meter från marken upp till höftbenet och däröver 80 cm till, så går jag med för lite mellanrum mellan fötterna så får jag VÄLDIGT svårt att hålla balansen! (kolla bara på vissa modeller på catwalken som ser ut att trilla närsomhelst)

Har för övrigt gått i högklackat i ungefär 10 år nu och då hinner man utveckla sitt egna sätt att gå. 5-10 cm mellan fötterna (tårna rakt fram) är utmärkt för mig!

Tur att vi alla är olika!

• dea

Visst är det! Ha det bra, mermaid (är lite avundsjuk på dig för alla dina centimetrar) och lycka till, Fru Åsagåsa!

• mermaid

dea:
    Kan säga att jag får en och annan blick när jag tar på mig skorna med 8 cm klack och ger mig ut på stan. Då är jag 188 cm lång...

• karinda

Fru Åsagåsa, jag har precis sådana Kalle Anka-fötter som du, breda med skyhögt fotvalv! De har berett mig mycket besvär genom livet - när jag var liten var mina fötter en av alla saker som mina plågoandar i mellanstadieklassen klankade ner på, och de senaste tio åren har jag behövt fotvård en gång i månaden för att inte ha så ont att jag inte kan gå. Men jag tycker JÄTTEMYCKET om mina fötter för de är finast i världen! (Inte undra på, så mycket pengar jag lagt ut på dem)

Angående höga klackar: Jag försöker alltid att ha gott om tid när jag ska gå i högklackat, för om jag måste gå fort börjar jag ofelbart knäa. Går jag lugnt i lagom långa steg kan jag däremot sätta ner hälen först och gå stiligt. Mitt tips är alltså att hålla ett måttligt tempo i gången.

• tippa

Jag kan inte förklara det här riktigt men om man tänker att man går utifrån höften så brukar det ordna sig med knäandet. Sträcka på sig och gå med hela benet ända till höften? Låter det här vettigt eller svamlar jag?

• mermaid

tippa:
    det låter vettigt!

• Fru Åsagåsa

Ungefär som rysk vaktavlösning? Raka ben!

Allvarligt, tack flickor - jag ska hem och sätta märken i parketten ikväll!

• Isolde

Kolla in Carrie i "Sex and the City" (Sarah Jessica Parker) -- jag vet inte om hon är specialbyggd , men snacka om att tjejen kan gå på höga klackar! Inget knäande där, inte... för att inte tala om sprinterlopp i Manolo Blahniks!

Ni klagar på Kalle Anka-fötter, men pröva att leva med lövbiffar, så får ni se! Jag har halvbreda, platta fötter med högt valv under men ingen kulle på inre översidan, om ni fattar vad jag menar. Kan förstås inte ha pumps och det är svårt med skor med remmar över själva foten. Dessutom får jag alltid skavsår på ytter- och ovansidorna av stor- och lilltå.

Fast, om jag får ner foten i den högklackade kan jag faktiskt gå utan knäböj!

• emy

Jag har mkt lågt fotvalv utan att vara plattfot, smal om hälarna och normalbred framtill. Inget av detta har någonsin hindrat mig från att ha höga klackar, snarare kan vissa modeller med 5 cm klack få mina fötter att se väldigt långa ut... Så då har jag föredragit 7-8 cm.
    Det handlar bara om att öva, öva, öva. Sträck på knäna och gå gärna överdrivet höftvickande till att börja med, för att vänja in var rörelsen ska sitta. Öva framför spegel, gör allt i klack en period - diska, tvätta, gå till närbutiken. (Gärna i andra skor än brudskorna, de kan bli slitna).

• TeaSpoon

Jag älskar höga klackar och klarar av 12 cm utan problem om jag går i dem med jämna mellanrum... Häromdagen fick jag på mig ett par 12:or och jag hade då inte gått i så höga på måååååånader... så det var bara att börja tänka "sträck på benen" vid varje steg, efter 20 min satt det åter där det skulle!

Det viktigaste, tycker jag är att tänka på knäna. Är de sträckta som kommer resten av sig själv, fotplacering, steglängd osv...

• Gun

Jag brukar vicka extra mycket på höfterna, då går det lättare. Men om jag har gått långt får jag "träningsvärk" i höftleden..

• fredag

Jag säger bara; kortare steg!!!
    Och för oss som är hjulbenta; ihop med knäna. Ibland när jag inte tänker mig för tror jag att en ko skulle kunna springa mellan mina ben när jag gå i högklackat. Nåja en väldigt liten ko, men ändå.

/Fredag

• Electric Lady

Jag håller inte med om lugn takt. Jag går alltid snabbt i höga klackar. Det är lättare. Om inget hjälper, ta dig ett järn. Det mjukar upp min gång och får mig att klara de mest vingliga platåskor.

• Popflickan

Höga klackar har aldrig varit min grej! Har höga vrister och kommer inte ner i smala skor...

Jag tycker synd om många fötter jag ser på stan som är nertryckta i smala skor med höga klackar! Hualigen! Jag jobbar inom hemtjänsten också, så jag vet precis hur fötter som har behandlats så kommer se ut i framtiden......

Men jag hade en låg klack med rätt lååånga tår så blev inte tårna ihoppressade. Gick rätt bra, men var öm som 17 när jag kom hem! Fast jag hade övat!

Ta hand om era fossingar flickor!!
    //Lena

• Snart ringmärkt

Många roliga inlägg här. "Mermaid" är väl mest inne på rätt linje tycker jag. Märks att hon behärskar det.
    Det här snackat om catwalk osv. är helt fel, iaf. Modellerna skjuter fram höfterna och går i kors med benen för att kunna sätta fötterna i rak linje och vickar överdrivet på höfterna när de går. Det kan vara snyggt på just catwalken, men ser vansinnigt tillgjort ut om man skulle gå så annars. Dessutom har de så snäva kjolar nertill ibland, så de MÅSTE gå så. Tänk efter! Mitt recept:
    Börja med 5cm stabil klack och gå ALLTID med det till det känns naturligt. Öka sedan till 7-8cm lite smalare klack och tänk på hållningen. Gå lite längre sträckor för varje gång och använd dem så ofta du kan.Hit klarar de flesta.
    Sträck på benen (knäna), titta rakt fram och inte ner hela tiden som många gör i början, då kröker du ryggen.
    Sen kommer överkursen. När du vill prova riktigt höga 10-12cm smala stilettklackar, utan platå.(OM man vill, det är vansinngt snyggt). Man går i stort sett som vanligt men med kortare steg. Man måste såtta ner klacken först och lita på att den håller *Puh*. När man sedan trampar ned tycker man att tårna inte når ned, och det är då man vill "knäa". För att gå snyggt kan man ta lite överdrivet korta steg och sdan öka långsamt. Det är helt OK tills man lärt sig. De flesta tröttnar långt, långt innan de kommit så här långt, och ärligt, man måste sköta fotvården minutiöst. Tyvärr, det finns inga genvägar, öva öva öva öva........
    Att lära sig lite senare i åren är svårare, men det går.
    En grej till. Det finns platåskor med hög klack och de ska man undvika, för många är för "stumma" och kan inte vika sig. Man måste vara ganska van för att klara dem.

Lycka till, de som vill försöka, modet går ju mot lite högre o smalare nu, gränsen väljer man själv.
    Man känner sig ganska stolt när man väl behärskar det.

Svar på tråden Hur gå snyggt i höga klackar?